UX4 och UX5 - rörsocklar

SM4WWG

Well-Known Member
Tänkte labba lite med bland annat en 807:a och en 83:a.
Radiorör alltså...

Hittade dock inga passande socklar till dessa rör. UX4 till 83:an och UX5:a till 807:an
Någon som råkar ha några till övers eller vet var man kan få tag på enkelt och snabbt. :D

Mvh // Jörgen
 
807:an har inget bromsgaller.
Däremot sitter det "beam-plattor" i elektrodsystemet, och de är anslutna till katoden.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • images.jpeg
    images.jpeg
    12,3 KB · Views: 307
K-A Tack för svar. Om jag vill köra galler jordat, har då dessa en viss betydelse/påverkan i det hela. Ops jag såg fel.
73 Bosse.
 
Last edited:
När beam-plattorna är kopplade till katoden ger de en så hög kapacitans till anoden
att skärmningen mellan katoden och anoden förrycks.
Ett gallerjordat förstärkarsteg blir lätt instabilt under dessa förhållanden.

Endast vissa fabrikat av 807-dialekten 1625 var gjorda så att man kunde koppla loss beam-plattorna från katodanslutningen och ansluta dem till något av gallren.
Dessa såldes dyrt till amatörer i början av 60-talet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM6BPX söker efter RCA829 rör om någon har såna till salu+(rödhållare 2 st ). Än en gång tack för ett förträffligt svar om 807:an K-A. Det känns tryggt med sådana svar.
G5RV är nu i topp. Det ska bli kul att få testa den. Har inte varit aktiv på många år (ett störtskönt återfall nu). Mest aktiv på 144 Mc.
Har kört med 6st 1625 modifierade i (sockeln) gallerjordade u.a. 59+ i W-land. men det var på början på 70:is.
SM6BPX:) 73 ha de Bosse
kommer att vara på 10:eek: ringen på 3762 nu när G5rv är uppe.bosse.selberg@telia.com
 
Last edited:
BPX de APQ.
Jag tror att vi har RCA 829 B till salu på radiomuseet i Gbg. Om du är intresserad ring mig 0340-652111 eller E-mail: BLU9@telia.com

73
Bengt SM6APQ
 
Back
Top