"V-antenn", huru härmed?

Ja, att ha avstämmare vid antennen är ju en bra lösning. Jag körde ett tag med en IC-706 och en AH-4 ute vid antennen. Funkade fint. Man kan också använda lågförlust matarledning, typ högohmig stege, ner till en avstämmare som placeras på lämpligt ställe. Därifrån kan man då dra koax in till radiorummet, om man inte kan ha stege hela vägen.
 
Det här tyckte jag var roligt :)
En rak horisontell dipol högt över marken kan ses som den optimala antennen och sen kan den antennen försämras på ett otal olika sätt
Det har ju dessutom viss förankring både i verkligheten och teorin. Hade jag 2 fästpunkter på för litet avstånd hade jag sträckt den mittersta delen av dipolen så att den blir horisontell med hög matningspunkt, för att sedan låta ändarna som "blir över" gå vertikalt. Utan att grunda detta i teorin så tycker jag att en låg matningspunkt påverkar mer medan låga/veckade dipoländar spelar mindre roll.
En annan metod är en förkortad dipol med induktanser(spolar) i matningspunkten mitt på antennen.
 
Det här tyckte jag var roligt :)
En rak horisontell dipol högt över marken kan ses som den optimala antennen och sen kan den antennen försämras på ett otal olika sätt
Det har ju dessutom viss förankring både i verkligheten och teorin. Hade jag 2 fästpunkter på för litet avstånd hade jag sträckt den mittersta delen av dipolen så att den blir horisontell med hög matningspunkt, för att sedan låta ändarna som "blir över" gå vertikalt. Utan att grunda detta i teorin så tycker jag att en låg matningspunkt påverkar mer medan låga/veckade dipoländar spelar mindre roll.
SM6ASD har i QTC 2/1996 publicerat en kort 2 bandsantenn. Hur bra/dålig (strålningsdiagram, bandbredd) är denna i förhållande till din konstruktion ?
 
Tillgänglig information antyder ju att utstrålningen är intensivast ifrån de delar av "antennkroppen" där det går mest ström (mitt i en avstämd dipol, som exempel). Hur detta blir om man har koncentrerade induktanser vid matningspunkten kanske går att simulera på nåt sätt, men en annan tanke vore väl att försöka skapa lite kapacitans i ändarna- men det är kanske det man gör om man vinklar ändarna av dipolen?
 
En annan metod är en förkortad dipol med induktanser(spolar) i matningspunkten mitt på antennen.
Att placera spolar nära matningspunkten mitt på antennen är inte den bästa lösningen. Tvärtom. Det är bättre ju längre ut spolarna kan placeras, och ännu bättre om man istället viker ner de yttre delarna av dipolen. Men visst, det går att få många olika lösningar att fungera.
 
Det har jag labbat mkt med. Spolar på främst kortade 80m dipoler jag har och campar med.
1meter ut på dipolbenen funkar kasst @ tx.
2,5m ut funkar däremot mkt bra med högst marginell skillnad jämfört med fullstor dipol och då är varje ben ca 10m långt.
7,5m ut borde funka ännu bättre men jag kan inte säga att jag märkte ngn skillnad det året jag hade en sån uppe. Den mätte 2x15m.
Spolar direkt vid matningspunkt har jag inte ens bemödat mej att prova - på 80m antenn.

(fullt med amerikanska stationer som för ett herrans liv just nu på 11m AM f.ö men inget på 10m konstigt nog)
 
Kort uppdatering:
Fick tag i en SG-237 automatisk avstämmare, som är rig-oberoende och ska monteras ute vid antennens matningspunkt. Jag är inte mycket för kyla och snöglopp, så de mer omfattande fältproven får anstå lite. Några enkla vertikaler har jag ändå testat med; fungerar utmärkt.
 
Back
Top