Det är verkligen tacksamt att ta upp frågor här, det dyker upp en massa tänkvärda fakta och idéer. Detta med att längden med strömmaximum strålar mest var iofs bekant, men kopplingen till olika antenngeometrier leder ju till vidare funderingar... En slutsats borde vara att med en viss given genomsnittshöjd borde "inverted-V" vara bättre än "V" (om jag bortser från bakgrunden till grundfrågeställningen). En "riktig" dipol är ju bäst ändå, men det är nog en del av oss som får brottas lite med utrymmes- och resursproblematik. För närvarande kör jag en TFD och för att få upp längden på "armarna" lite, sitter den som "inverted-V", med centrum så högt jag vågar ta upp det i "trädgården" (en liten uteplats, mera). Det funkar ju, men det är ju inte alls optimalt. En avstämd dipol med samma dimensioner borde vara bättre, men då behövs ju en avstämningsenhet.
Tyvärr är min operatörsplats på huvud-QTH ruskigt oändamålsenlig. Mitt i lägenheten och med total avsaknad av jordningsmöjligheter (inte ens gul-grön är framdragen). Jag försökte med en avstämmare vid TX/RX, men det var alltför kittlande att nyckla, troligen blev matarledningen del av antennen (avstämd, javisst, men på fel sätt...). En TFD med impedansanpassningstrafo i bortänden av koaxen funkar mycket bättre, fast inte så effektiv. Nästa försök handlar om att stämma av vid själva antennen och inte vid rigen.