V-beam med tvivelaktig prestanda

Konstigt att artikeln nämner att tråd inte fungerar utan det måsta vara tjocka rör för att få "rätt effekt"

Kanske ett bevis för att det även förr fanns kunskap av typen "ej överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet" och att även då spreds myter lätt?
 
SM0AOM de SM6ENG

Hej
Jag håller helt med dig att gå omkring med en fältstyrkemeter för att mäta prestanda på
en antenn sannolikt är ett lotteri.

När du skriver att "inga seriösa antennbyggare uvärderar antenner på det sättet" så finns det risk att detta missförstås.

De verkligt seriösa antennbyggare använder sig av uppmätning av fältstyrkan i närfältet. Men då gör man detta i ett dämpat rum (utan refelktioner) med en styrd mätprob som mäter på väldefinerade punkter i närfältet. Från dessa mätningar räknar man ut fjärrfältet med fourietransformen. Detta tillämpas av förståeliga skäl endast på mindre antenner för mikrovågsområdet. Även om det är få antennbyggare som har tillgång till dessa avancerade mätsträckor så kan vara intressant att känna till.

När man diskuterar prestanda hos antenner så tycker jag att det blir mycket lättare om man inte blandar in eventuellt extra gain orsakade av reflektioner i marken. De ge några dB extra bereonde på markens ledningförmåga etc - men det har primärt inte med egenskapen hos antennen att göra. Dessutom så är detta bidrag svårt att få ta reda på. Bidraget blir vad det blir där man sätter upp antennen och det är sällan man kan påverka detta (såvida man inte lägger ut ett stort jordplan). Det är bättra att använda gain i fri rymd. Då blir jämförelsen rättvis och man slipper denna osäkerhetsfaktor.

73 / SM6ENG

Visst är det så.

Jag borde ha skrivit att "lotteriet" blir som mest påtagligt i MF/HF-området, där närfälten får ungefär samma utsträckning som antennens dimensioner.

Att göra en "fjärrfältssyntesering" när man först mätt upp närfälten till både belopp och fas i ett stort antal punkter samt därefter räknat ut
antenndiagrammet i fjärrfältet utifrån dessa är däremot en fullt legitim metod. Men då måste alla egenskaper (belopp,fas samt position i rummet) hos närfältskomponenterna vara noga kända. Man kan säga att metoden liknar den som antennsimuleringsprogram arbetar efter.

Håller även med om att angivande av antennvinst med markreflexen inräknad är mycket tveksamt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Något som borde få alla att reagera är då författaren skriver att antennen på 21 MHz, är lika lång som en vanlig halvvågsdipol, men har ett gain på 3,3 dB över en vanlig halvvågsdipol. Om man tar en dipol och vinklar benen till 90 grader så samverkar inte strömmarna lika bra som i en vanlig rak dipol. Man förlorar alltså lite gain jämfört med en dipol, men vinner att den blir mer rundstrålande. Ytterligare ett vanligt fel författaren gör är att hävda att transmissionsledningen, i detta fall en 400 ohms stege, är en del av antennen.

Men visst, kul med antennexperiment! ;-)

Sture
 
Nej , där har du fel!!! SA5A.

Ett mycket vanligare fel är att inte ta hänsyn till matarens utstrålning och denna hänger intimt samman med Atennens kostruktion!
I exempelvis en CarolinaWindom är en del av antennen strålande! Nämnligen den vertikala delen!
Och av den anldeningen måste du ha en Choke som som förhindar att strålningen går tillbaks till slutstegets Tank och den brinner upp!!!
Alltså en strömbalun som choke och med omsättning 1:1.

Per / SYL
SM7FJW/
Lars
 
Bengt, jag ser att du är aktiv nu!
Vad sägs om 3.780 ?
Då kan vi slås i luften så att säga :) Hahaha!
 
Nej , där har du fel!!! SA5A.

Ett mycket vanligare fel är att inte ta hänsyn till matarens utstrålning och denna hänger intimt samman med Atennens kostruktion!
I exempelvis en CarolinaWindom är en del av antennen strålande! Nämnligen den vertikala delen!
Och av den anldeningen måste du ha en Choke som som förhindar att strålningen går tillbaks till slutstegets Tank och den brinner upp!!!

Makalöst!!

/Lasse
 
"Per / SYL
SM7FJW/
Lars "

Per? Lars?

Ja, det finns undantag. Men i det här fallet är det frågan om en antenn där transmissionsledningen inte är en del av antennen. Det finns också många exempel på att en del tror att högohmiga stegar är en del av antennen, bara för att det inte finns en "skärm" runtom.

Experimentera gärna och låt uppfinningsrikedomen flöda, men bortse inte från vetenskap och beprövad erfarenhet!

Sture
 
FJW de APQ

FÖR ANDRA GÅNGEN. Jag är INTE i Sverige just nu. Kan ej komma på 80 m! När jag kommer hem, 30 september, är jag QRV på 3780 kHz.

73
Bengt
SM6APQ
 
Ja, så här kan det gå när vi har för många Bengtar på forumet!
Internet blev en väldigt väldigt stor fluga | SvD
Gud bevare oss från dogmatiska uttalande och låt uppfinninsrikedomen florera! :)
Bygg antenner, mät och gör nya upptäckter! :)

SM7FJW

FJW de APQ

Jag heter också Bengt! Förklara vad du har emot eller att vi har för många Bengtar på forumet?

Vem har gjort dogmatiska uttalanden? Förklara dig!

"Bygg antenner, mät och gör nya upptäckter! :)" Det är helt OK att bygga och mäta men innan man sätter igång bör man ha elementära grundkunskaper i antennteknik. Detta får man genom att läsa och studera seriös antennlitteratur inte genom att surfa på internet där mycket som skrivs om antenner är felaktigt och vilseledande.

Av dina uttalande om 90 graders vinklar på förkortade Vee-beamar kan jag inte tolka det på annat sätt än att du mycket sällan öppnat en antennhandbok.

73
Bengt
SM6APQ
 
Back
Top