Va bortskämd man har varit

SM6FPG

Fritidskonsulent
Efter ett långt uppehåll, dryga 20 år, från amatörradion och flytt från lantlig miljö till lägenhet i stan, så förstår jag hur himla bra man hade det ur qrm-synpunkt, där ute i huset på landet.

Att dra igång radion i lägenheten ex. på 40 meter innebär en massa oljud S9 och däröver.
Frustrationen infinner sig genast, var tusan alstras all denna sörja!
Inte minst när jag testat att lyssna via några qth på dxtuner, inser man att det är bra att inte bo i stan........

Jagat runt i lägenheten, stängt av mer eller mindre allt, det enda som gjort någon märkbar skillnad är om jag flyttar laptoppen en bit ifrån, kopplar ur wlan, men inte hjälper det speciellt mycke.

Var tusan alstras all detta?

När jag tar med burken ut på en runda med bilen, hivar ut en tråd i närmaste träd, så är bandet tyst bortsett från alla cw signaler som bara väller in.

Min undran är, kan det vara nyttigt för hälsan att vistas i den miljö som radion indikerar med all sin qrm?

Jag har ingen aning om ens hur jag skall börja för att försöka få bort allt oljud i radion....
*SUCK*

/Bosse
 
Börja med att stänga av inkommande el på elcentralen.
Driv din HF station med batteri och lyssna.
Blir det tyst, eller tystare komemr störningarna från din fastighet.
Då är det enkelt.
Är det lika mycket störnigar komemr de från grannskapet och då kan du lika gärna ge upp.
Är det grannsn nya plasma TV så lär han inte någon vilja att låta avstöra den.

Detta med hälsa som du skriver om Bosse, det frågar jga mig oxo.
För 20 år sedan var det livsfarligt att ha en datorskärm, idag sitter folk hela kvällarna framför en Plasma TV på 800 Watt och som hörs på radio i form av störnigar felra km.
Det finns sedan 20 - 50 st saker i lägenheten som stör... altrar närfält.

När det gäller din störnig så är jag av den bortskämda typen radioamatör som har det helt tyst på HF.
Bor på landet och har sanerat de saker som stör.
Men när min HF antenn ramlade ner, och jag satt den provistoriskt på 4 meters höjd, ja då hördes alla saker i kåken som stör.
Dator, mobiladdare, Video, TV, spelkonsoller, små nätaggaregat, etc.
Så en HF dipols höjd och symmetri har stor betydelse.

En dag var det S9 på 1,8 - 10 MHz. Efter lite letande hittade jag ett nätagg till en datorskanner, genom att slänga den var det tyst igen.

Så att systematiskt koppla bort sak för sak, eller kanske en fas åt gången kan ge dig ledtrådar att jaga störningar för att få tyst.

Så får vi höra en glad radioamatör rapportera att han hittat störkällan här snart.
 
Strömavbrott

Appropå radiomiljön i stan... Vi hade strömavbrott här i förrgår men eftersom jag kör min radio på konstant underhållsladdad blyackumulator kunde jag lyssna även under avbrottet. Vilken upplevelse! Nästan allt knaster, fräsande och annat oljud var borta. Men sen kom förstås strömmen och stördimman tillbaka...

SA6APZ
 
Va bortskämd man varit

Fredrik said:
Appropå radiomiljön i stan... Vi hade strömavbrott här i förrgår men eftersom jag kör min radio på konstant underhållsladdad blyackumulator kunde jag lyssna även under avbrottet. Vilken upplevelse! Nästan allt knaster, fräsande och annat oljud var borta. Men sen kom förstås strömmen och stördimman tillbaka...

SA6APZ

Ja det kan vara egna loggdator som stör . Koppla bort alla el anslutna datorer skrivare mm . Själv bor jag på landet och det är mest egen utrustning som stör . En ful fisk är alla slutsteg . Lycka till i vårsolen , stör det för mycket kan man ju ta en promenad i ställer . 73 SM4CJY Lennart
 
sm4cjy said:
Ja det kan vara egna loggdator som stör . Koppla bort alla el anslutna datorer skrivare mm . Själv bor jag på landet och det är mest egen utrustning som stör . En ful fisk är alla slutsteg . Lycka till i vårsolen , stör det för mycket kan man ju ta en promenad i ställer . 73 SM4CJY Lennart

Om det vore så enkelt att man kunde finna det störande inom de egna väggarna hade det varit löst för längesedan!

Jag misstänker starkt ventilationssystemen i huset här. Går jag på jakt med mottagare i lägenheten så markerar det kraftigt vid köksfläktventilationen.

/Bosse
 
Jag ersatte tyristorstyrningen i min köksfläkt med en 40W glödlampa i serie med fläktmotorn för "halvfart", och kortsluten lampa för "helfart", garanterat störningsfritt. Dessutom slipper jag indikeringslampan. :rolleyes: ;)

mvh
Leif
 
Kors i taket, jag kan lyssna på 80 meter utan minsta knaster.....
Kan det vara sä att värmen är avstängd och därmed en eller flera pumpar?

/Bosse
 
Var rädd för att min bergvärmepump skulle störa, men inte märkbart.
Sen började grannar runt omkring att installera luftvärmepumpar....... Inte heller 7 grannars luftvärmepumpar störde.
Men nu....... 30m o 17m har senaste 3 veckorna haft S8 i brus....... Måste nog börja leta.

73 de Magnus
 
Back
Top