VA på transformator

SM5NFT

Well-Known Member
Tror att denna fråga varit uppe tidigare men nu hittar jag inte den tråden.

Jag behöver en transformator till ett nätaggregat som jag bygger och nu skall jag välja en lämplig från hyllan. Är dock osäker på hur jag tar reda på effekttåligheten (VA). Efter en del surfande har jag hittat tre olika metoder som ger olika resultat och behöver råd. Som exempel har jag tagit en trafo som kommer från en laddare till en skruvdragare som är märkt 12 VDC 2 A. Viken metod skulle föredra (eller har ni någon bättre)?

Metod 1:
P(VA) = (A*F/9.6)^2 där A är kärnarean i kvadrattum, och F är frekvensen i Hz. Resultat (22/25.4*32/25.4*50/9.6)^2 = 32 VA

Metod 2:
P (VA) = A^2*0.8 där A är kärnarean i kvadratcentimeter. Resultat ((2.2*3.2)^2)*0.8= 40 VA

Metod 3:
Utgår ifrån vikten på transformatorn:
VA Kg
20 0,5
30 0,6
40 0.8
50 1
60 1,3
80 1,7
100 2,1
125 2,3
200 3,3
300 3,9
500 4,1
Min transformator väger ca 0,8 kg vilket ger ca 40 VA

Metod 2 och 3 är ganska samstämmiga i det här fallet, men jag undrar om värdet inte är lite väl högt?

-- EDIT --

Hittade ytterligare ett sätt att räkna (QTC nr 9 1980):

Metod 4:
P (VA) = A^2/1.4 där A är kärnarean i kvadratcentimeter. Resultat: ((2.2*3.2)^2)/1.4 = 35 VA

Man kan kanske säga att just denna trafo klarar ca 30 - 40 VA och så är problemet löst, men det vore trevligt att veta hur andra brukar göra.


/Arne
 
Last edited:
VA är ju den skenbara effekten. och cos fi brukar vara 0,8. Jag räknar den effektiva effekten som VA x 0.8. Låt höra vad "the professionals" säger. The professionals var för övrigt en spännande serie på 70-talet som gick på TV :)

Dags för andra att flytta "salkaret"
 
Last edited:
Om den likriktade utgångsspänningen och strömmen är 12 V resp. 2A är den
tillgängliga aktiva effekten minst 25 W.

Effektfaktorn hos en helvågslikriktare med kondensatoringång är sällan
större än 0,7. Alltså kan man räkna med att det finns minst 35 VA tillgängligt i kärnan.

Den uttagbara effekten beror inte bara på kärnarean,
utan även på tråddimensionen.

Dessutom är strömmen i sekundärlindningen pulsformad, så man behöver dimensionera
trådtjockleken för c:a 1,1 gånger den beräknade strömmen. Ett normalvärde är c:a 2,5 A/mm2 .
Genom att mäta upp trådtjockleken går det att få en uppskattning om vilka marginaler transformatorn är dimensionerad med.
En transformator för 2 A sekundärström har normalt en tråddiameter på 1,0 mm, men många tillverkare "snålar".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ok, då verkar det bli rimliga värden med metoderna 2-4. Ettan kanske ger lite lågt värde. Som du säger så beror egenskaperna (som vanligt) på en rad faktorer, men för hobbybruk vill jag hålla det så enkelt som möjligt. En del transformatorer är kapslade så det svårt att komma åt och mäta kärnan. Att att använda vikten är då enklare (om det fungerar dvs). I intervallet 20-100VA verkar den vara ~50VA / Kg. Jag dimensionerar enligt:

1. Beräkna behovet av uttagbar effekt enligt U x I / 0.7

2. Välj transformator enligt tumregeln 1Kg per 50VA x 1.5 (lite marginal)

3. Beräkna filtreringskondensator enligt C = I x T / ΔV där
C=kapacitans
I=max strömuttag
T=tid (1/100Hz vid helvågslikriktning)
ΔV=max tillåtet rippel för ok reglering.

Blir det för mycket rökutveckling ber jag att få återkomma :)

/Arne
 
Back
Top