VAd är det för test på Morsedelarna ?

SM4FPD

Well-Known Member
Hör massor av telergrafister på 1810 plus - .... och även 3500 plus.
Men till skillnad mot vanliga tster använder de aldrig ordet TEST.
Vanigen hör man CQ CQ CQ DE SM4XXX TEST i ett kör.
Men här bara CQCQCQ SM4XXX, dvs utan varken DE, TEST eller K
Vad för test är detta??
Allt verkar vara 599 som de sänder med hög hastighet.
599 oavsett signalstyrka och läsbarhet. Alla har ju sista siffran 9 mumera, med moderna sändare, så varför tre siffror i rapporten?

Vad för elbugg klarar defferentierad hastighet? Eller kör de med dator och ett program som klarar olika hastigheter blandat.
Ursäkta en okunnigs dumma frågor, men test har jag aldrig kört så jag vet inte spelreglerna.

SM4FPD
 
CQ WW 160m tror jag. Nog är det gott om signaler. Säkert 200...och de är 59+...jag tycker nog de sänder TEST emellanåt...


CQWW_160m.PNG
 
Hej! Det är flera tester under den här helgen. Gå in på SSA:se och contestspalten där finns det en kalender. Just nu är det två tester på cw CQWW på 160m och REF contest på 80 till 10m de gamla banden. Nu för tiden kör man datalog. Och den genererar också cw. Man kan själv ställa in cq och rapport och andra meddelanden som krävs för att delta i testen. Data loggen kan sköta om bandomkoppling och antennrotor och mycket mer om man vill. Många kör nu också två radiostationer samtidigt men på olika band. Då gäller det att vara snabb i knoppen! 73 de Tore SM0DZB
 
Tack för info.
Idag på 1,8 Mhz kördes med vanlig metod och ordet TEST efter varje anrop.
Att man kör CW är klart, är det endast Morse som gäller?

SM4FPD
 
Hej ja den här testen är endast CW. Nu är den här testen slut .Det körs liknande tester på ssb och en del data mode.73 de Tore SM0DZB/SM0T
 
Blev så glad när jag hittade en station på 10m från tyskland för någon månad sedan som INTE sände test, men när jag svarade honom så ville han bara ha någe slags test-nummer av mig :/
 
Back
Top