Vad är det som stör på kortvågen?

SM7LUJ

Member
Jag undrar om det är någon som kan svara på min fråga,det kommer med oregelbunden intervall ganska bredbandig och starka störningar,varar kanske 10sek och sedan försvinner det.hörs på alla band nästan som aurora.Ett slags fluttrande ljud.vad kan det vara?är ganska ny på kortvågen så ha förståelse!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Min liknande störning är ett distinkt knatter med ungefär samma längd. Jag misstänker någon av grannarnas gamla kylskåp e dyl. Tänker mig en bimetallfjäder som inte är snabbtänkt utan tar ett tag innan den funnit rätt läge. För att utesluta att det är jag som stör mig satte jag riggen på batteridrift och drog ur huvudsäkringarna. En del störningar försvann men inte alla tyvärr.
 
Herregud trodde aldrig att det fanns så mycket skit som stör i ens hem!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Herregud trodde aldrig att det fanns så mycket skit som stör i ens hem!

Hej!

Lite mer kött på benen vore bra. Citatet ovan antyder att du upptäckt störare i ditt hem. Vad har du hittat?

Om du kan spela in störningen och lägga upp som ljudfil har du bättre chanser att få hjälp!

m.v.h
SM5OCI Per
 
Det funderade jag på oxo, dvs vad är det som stör?
Sista tiden har det varit väldigt mycket oljud och störningar. Här som annars är fullständigt störningsfritt.
Nu är saken fixad, en av parterna i min stege var av. Dvs min 2 x 40 meter långa dubbelZepp var i stor obalans.
Väl lagad stege så är det lika störningstyst som tidigare och det är en njutning att lyssna på HF.
(jo jag är prioriterad som bor störningsfritt, jag vet det och är mycket glad åt detta, och önskar att alla kunde ha det så).

Nå, vad jag vill säga är hur viktigt det är med balans och symmetri.
Jag tror att många skulle få bort mycket oljud genom att skippa osymmetriska antenner, som G5RV, Windom, GP, etc.

Obs jag hade skrivit fel, skall vara som det nu står: "skippa oooosymmetriska antenner"

Balanserad, eller symmetrisk avstämmare, stege, koax med balun, symmetrisk dipol på så hög höjd som möjligt.

De
ÄssÄmFyraFotPeDAhl
 
Last edited:
Jag tror att många skulle få bort mycket oljud genom att skippa symmetriska antenner,

Jag tror jag förstår vad du menar men du har nog skrivit något annat.

Hur lång är din stege?
Det skulle vara ytterst intressant att göra om min ändmatade Zepp till en symetrisk dipol bara jag fick tillåtelse att dra ut ett dipolben till.

/Micke
 
FPD Ditt störningsfall, orsaken och lösningen är mycket värda att notera. Balansera mera!

GLD Blir det inte enahanda att alltid stå på ett ben?

/Janne
 
Last edited:
Hemma hos mig har jag elmätaren som stör rätt bra, det märks nästan mest när man kör förbi garaget med mobilradion på, inom en diameter på ca 10m så blir det ett ohyggligt brus, med huvudbrytaren avstängd är det tyst. Måste ringa skellefte kraft snart.
Nästa störning som jag har är grannens nyuppsatta fårstängsel. Påtar på med lien nån kväll då och då för att hålla bort gräset som lägger sig mot trådarna, bättre med hästar och lite höjd till trådarna, fast bättre med knäpp på kortvågen än att bli knäpp på fåren i trädgårdslandet.
//SA2CLC
 
Jag gillar FPD:s inlägg. Jag har också tidigare skrivit en del inlägg om aha-upplevelsen då jag började använda en horisontell loop med balanserad stege och en s-match. Har lyckats få ner s-metern till noll (störningar) efter dessa balanseringsakter. Vissa kompletteringar med ferriter på sladdar till det egna husets hemelektronik har visserligen gjorts. Hade tidigare störningar även med dipoler som matades via koax och med RF-choke nära matningspunkten. /sture
 
GLD Blir det inte enahanda att alltid stå på ett ben?

/Janne


Man får byta ben ibland :)

Här blir det ramaskri så fort jag experimenterar med nya antenner på balkongen.....folk är antennfientliga helt enkelt.

/Micke
 
Inte heller så dumt att använda dubbelskärmad koaxialkabel från symmtreringspunkten och inte skarva med stumpar av koaxialkabel av okänd kvalitet/impedans. Kan även bli en aha-upplevelse.
SM4ANQ/Ulf
 
Även om man har en ändmatad antenn så undrar jag om man inte kan åstadkomma mera symmetri/mindre störningar om man experimenterar med en "balanseringstråd" (kanske gömd) av någon lämplig längd och symmetrisk avstämmare. Kanske även att den symmetriska avstämmaren skall vara så konstruerad så att symmetrin i varje ben kan påverkas individuellt. Erfarenheter?
SM4ANQ/Ulf
 
Last edited:
Nästa störning som jag har är grannens nyuppsatta fårstängsel. Påtar på med lien nån kväll då och då för att hålla bort gräset som lägger sig mot trådarna
//SA2CLC

Har samma problem med min granne vid sommar-qth't.
Kan man vara säker på att det är överslag mot gräset som hörs?
Jag har inspekterat hela stängslet men inte hittat mycket gräs i höjd med trådarna.
Det gräs som ser misstänkt ut har jag slitit bort men knäpparna kvarstår.

Finns det något bättre instrument att "lyssna med" för att lättare hitta källan?

/Micke
 
När det gäller el-stängsel så har jag varit med om att det finns en typ med många tunna trådar och på vissa ställen är den tunna tråden avsliten och då blir det överslag istället. Så det behöver inte alltid vara överslag till gräset.
 
Jag är omgiven av el-stängselapparater. Bor i ett "häst-tätt" område. En antenn sitter bara några få meter ifrån ett el-stängsel. Trots detta upplever jag inte att jag har problem med störningar. Men det beror nog på hur effektiv noise-blankern är. Jag har två Drake R4C. En har Drakes original NB och den andra har en hembyggd NB. Båda eliminerar spikarna till så gott som 100% utan att påverka signalen i övrigt. Jag har tidigare provat några modeller av de tre stora japanska märkena vilka haft nivåreglering av NB men ingen har fungerat lika effektivt som de NB jag har i R4C. Vill jag t.ex.släcka ut spikarna fullständigt på en FT-1K så "distar" ljudet på SSB.

Nostalgi:
När jag flyttade ut hit på landet 1968 så upptäckte jag en gammal Luxor el-stängselapparat som hängde på en stolpe 200 meter härifrån, utanför mitt territorium. Den var redan då tagen ur drift. Idag roade jag mig med att gå dit bort för att se om den fanns kvar vilket den gjorde. Märkligt tycker jag eftersom vikten är många kilo och den bör betinga ett visst skrotvärde. Det är en gedigen låda i gjutjärn. En Gooogling på nätet gav inga träffar. Jag gissar att den är från 40-talet. Modellbeteckning är Luxor modell K3A.

Någon som kan berätta mer om denna apparat? Jag minns vi hade servicemanual till denna modell då jag jobbade på en Luxor-verkstad i slutet av 50-talet. På den tiden kallade vi den bara "Luxors Ko-stängeapparat".

Det är förövrigt intressant att jämföra pulser från dagens modernare el-stängselapparater. Spelar man in ljudet och studerar pulserna i en audio-editor så kan man konstatera att varje fabrikat har unika pulser, som ett fingeravtryck ungefär. Speciellt pulsernas falltider varierar stort.

Bilder på Luxors Ko-stängeapparat
Luxor k3a-1.jpg
Luxor k3a-2.jpg

Göran
 
Har samma problem med min granne vid sommar-qth't.
Kan man vara säker på att det är överslag mot gräset som hörs?
Jag har inspekterat hela stängslet men inte hittat mycket gräs i höjd med trådarna.
Det gräs som ser misstänkt ut har jag slitit bort men knäpparna kvarstår.

Finns det något bättre instrument att "lyssna med" för att lättare hitta källan?

/Micke

Är man nära störkällan går det ofta att höra ett tickande ljud där det slår över, i alla fall om det är tyst i omgivningen. Om det knäpper trots att det är röjt är nästa steg att kolla alla skarvar. Kroken vid grindöppningar brukar det spraka vid. Digitalboxar för marksänd teve brukar inte gilla den här typen av störningar med frysningar och fyrkanter som följd - det stör mao rejält långt upp på UHF-frekvenser.

En sån där Luxorapparat som DLK visar har jag haft. Funktionen bygger på ett klassiskt tändsystem med tändspole, brytare mm. Pulseringen
skapas av att brytarna sitter i ett svänghjul som likt en klockas oro står och slår fram och tillbaka. Ett klonkande ljud hörs tydligt från apparaten när den är i gång.
 
Tack för info UKE, jag ska kolla skarvarna nästa gång jag får tillfälle.

För att alla ska förstå hur svårt det är att felsöka grannens elstängsel måste jag berätta att han har ett passivt staket runt sin tomt.
Innanför detta staket ganska långt in på tomten har han sitt elstängsel. Detta stängsel kan jag inte inspektera med mindre än att grannen är bortrest. :)
Barnen gick in på hans tomt vid ett tillfälle och det fick vi äta upp.

/Micke
 
Förutom gräs och dåliga skarvar har en dålig jordförbindelse till grannens elstängsel skapat kraftiga knäppar. I det fallet var det dålig kontakt mellan jordledare och jordspett.

/Roland
 
Back
Top