Vad är det som stör på kortvågen?

Nu på morgonen jämförde jag NB på mina båda icomstationer. 735:an tar bort alla knäpp med noiseblankern på cirka 3/4 "skjut" på potentiometern, medans 7200:an inte alls förmår att skära bort knäppet.
 
Jag tycker NB på min 7200 brukar vara väldigt effektiv. På 7200 kan man både justera NB-nivå och pulsbredd, kan det vara så att din pulsbreddinställning är för snålt ställd? Du använder M-CH för att byta mellan att ställa LEVEL och WIDTH.
 
Tack för info UKE, jag ska kolla skarvarna nästa gång jag får tillfälle.

För att alla ska förstå hur svårt det är att felsöka grannens elstängsel måste jag berätta att han har ett passivt staket runt sin tomt.
Innanför detta staket ganska långt in på tomten har han sitt elstängsel. Detta stängsel kan jag inte inspektera med mindre än att grannen är bortrest. :)
Barnen gick in på hans tomt vid ett tillfälle och det fick vi äta upp.

/Micke

Här gäller det att tillgripa DIPLOMATI. Vänd på steken och förklara hur mycket stängslets funktion försämras när energin går åt till att gnistra på onödiga ställen istället för att ta vägen via kossorna/hästarna. Men ni kanske har blivit betraktade som persona non grata och förbrukat förtroendet genom intrånget på hans mark.
Det resonemanget har en normal människa lättare att ta till sig än redogörelser för hur stort frekvensinnehåll det blir av en transient störning som uppkommer ur en gnisturladdning. :)
 
Jag känner en radioamatör som "gerilla-lagade" grannens elstaket en mörk kväll då hon var bortrest och hästarna inne.

Ty ägaren hade inte alla hästar i stallet...
 
Nostalgi:
När jag flyttade ut hit på landet 1968 så upptäckte jag en gammal Luxor el-stängselapparat som hängde på en stolpe 200 meter härifrån, utanför mitt territorium. Den var redan då tagen ur drift. Idag roade jag mig med att gå dit bort för att se om den fanns kvar vilket den gjorde. Märkligt tycker jag eftersom vikten är många kilo och den bör betinga ett visst skrotvärde. Det är en gedigen låda i gjutjärn. En Gooogling på nätet gav inga träffar. Jag gissar att den är från 40-talet. Modellbeteckning är Luxor modell K3A.

Någon som kan berätta mer om denna apparat? Jag minns vi hade servicemanual till denna modell då jag jobbade på en Luxor-verkstad i slutet av 50-talet. På den tiden kallade vi den bara "Luxors Ko-stängeapparat".

Det är förövrigt intressant att jämföra pulser från dagens modernare el-stängselapparater. Spelar man in ljudet och studerar pulserna i en audio-editor så kan man konstatera att varje fabrikat har unika pulser, som ett fingeravtryck ungefär. Speciellt pulsernas falltider varierar stort.

Bilder på Luxors Ko-stängeapparat
View attachment 3586
View attachment 3585

Göran

Hahaha, se där, just en sån låda har jag, jag trodde att jag hade kommit över en låda till någon frän gammal antennanpassningsenher eller något, då det enda som fanns kvar på lådan var en (trasig) porslinsisolator och en jordskruv.

Då visar det sig vara precis andra änden av amatörradiospektrumet, en miserabel störsändare :D

Nåja, den lär få göra tjänst som något annat hos mig, kanske blir det något amatörradiorelaterat inbyggt i den så småningom.
 
Nu när jag kollade in denna diskussion, så upptäckte jag att det visades reklam för elstängsel samtidigt.
Så om vi börjar diskutera plasma-TV så kommer det nog upp reklam för sådana burkar.
Eller vi kan diskutera pulsbreddsmodulerad varvtalsreglering?
Så får vi nåt att reta oss på.
 
Vi slipper snart plasma-tv.

Slutet är nära för plasma-tv | Digitalt | SvD

Hoppas bara dom som är i drift har dålig livslängd:)

/Micke

Ja tyvärr så kanske dom är hållbara, men det gör ju inget nuförtiden när folk kastar fungerande elektronik efter 24-36månader och köper nytt ändå

Åskan tog plattskärmen till min radiodator, men när jag var på återvinningscentralen för att kasta annat skräp stod just en man och skulle kasta en bildskärm i containern, så jag frågade om åskan hade tagit hans bildskärm också, det visade sig vara en fullt fungerande 22" plattskärm som han hade bytt ut, så jag fick den.

Tyvärr så har jag så gammal radiodator att den inte orkade med att köra vettig upplösning på så stor skärm, så den hamnade på en annan dator jag har istället...

Själv kastar jag för lite, inte ens det som är trasigt åker i containern innan jag har snubblat på det i garaget i något år...
 
Vi slipper snart plasma-tv.

/Micke

Det har ju redan kommit nya gissel, LED-lampor ex.vis. Och jag har nu hört talas om switchade laddningsregulatorer till solpaneler. Så nu finns det inte någon garanti för störningsfri mottagning ens ute i vildmarken
 
Det har ju redan kommit nya gissel, LED-lampor ex.vis. Och jag har nu hört talas om switchade laddningsregulatorer till solpaneler. Så nu finns det inte någon garanti för störningsfri mottagning ens ute i vildmarken

Ja det tillkommer ständigt nya störkällor som ska tuktas:)

/Micke
 
Kör man SDR mottagare så hittar man nya bruskällor mest hela tiden, varenda liten el apparat bidrar till att öka bakgrundsbruset
 

Tillbehöret från Biltema kan man väl tolka som att "vår produkt är dålig, men du får köpa det här också för att den ska vara användbar".
Jämför det med ett tänkt (hoppas jag...) scenario där man köper en ny cykel och sedan får reda på att det kostar extra att få runda hjul. Hur många cykelspekulanter skulle acceptera det?
 
Skall Biltemas EMC filter sitta på den "känsliga" radiomottagaren? eller på Den störande LED:en?
Vad har den för egenskaper? Dämpning? Frekvensområde?

Man kan bli tokig för den stora mängd prylar som fullständigt saknar specifikationer numera.
Nästan ingenting går att läsa sig till sina egenskaper.
Knappt storlek, vikt, inkoppling....

Det där med runda hjul, eller orunda, är väl dagens sanning. Ofta måste man ju ekra om ett hjul på en billig cykel, eller åtminstone justera ekrarnas spänning och rundheten skevheten hos hjulen.
Man får vad man betalar för.

de
FPD
 
Skall Biltemas EMC filter sitta på den "känsliga" radiomottagaren? eller på Den störande LED:en?
Vad har den för egenskaper? Dämpning? Frekvensområde?

Jag tror det räcker om man har den i handskfacket?

Det brukar finnas produktblad på en del grejer, men jag ska kika på den aktuella produkten nästa gång jag besöker templet ifråga.
 
Skall Biltemas EMC filter sitta på den "känsliga" radiomottagaren? eller på Den störande LED:en?
Vad har den för egenskaper? Dämpning? Frekvensområde?

Man kan bli tokig för den stora mängd prylar som fullständigt saknar specifikationer numera.
Nästan ingenting går att läsa sig till sina egenskaper.
Knappt storlek, vikt, inkoppling....
....
de
FPD
När jag läser texten "Löser eventuella problem med brus i FM-mottagning orsakad av LED-ljuskällor." så får jag intrycket att den är utformad för att avstöra på FM-bandet. Jag skulle gissa att det sitter ferriter/induktanser i den som inte räcker till för kortvåg.
 
Hej!

Well, det är väl Biltema i ett nötskal?
Det finns gott om undermåliga produkter till salu hos den firman.
 
Back
Top