Vad är detta för antenn ?

På arbetsplatsen vid Fjäre Hals längst ut på Onsalahalvön installerades för flera år sedan en RFI-Station för övervakning av frekvensbanden upp till ca 3 GHz. Anläggningen består av några R&S-antenner monterade på 2st Vårgårda fackverkssektioner med utsikt över hela kusten samt en bit inåt land. En spektrumanalysator vars utdata sparades cumulativt användes som mottagare. Detta gav indikation på om och hurpass mycket frekvensbanden nyttjades i närområdet.

Vad som klart kunde konstateras var att förutom de frekvensband på VHF och uppåt som befolkas av BC, Flyg, Sjöfart, TV, Mobiltelefoni med tillhörande tjänster var det tyst.

Den enda praktiska användningen av en Polisscanner jag känner till var på 80-talet när en fd. kollega köpte min gamla SAAB 900 turbo och gav sig iväg norrut på E6, "i adekvat hastighet". Han knäppte på scannern och hörde en röst "Han ökar och ligger i 140 nu". Bromspedalen trycktes ner varvid rösten återkom "Näe - Nu bromsade han..."
 
På arbetsplatsen vid Fjäre Hals längst ut på Onsalahalvön installerades för flera år sedan en RFI-Station för övervakning av frekvensbanden upp till ca 3 GHz. Anläggningen består av några R&S-antenner monterade på 2st Vårgårda fackverkssektioner med utsikt över hela kusten samt en bit inåt land. En spektrumanalysator vars utdata sparades cumulativt användes som mottagare. Detta gav indikation på om och hurpass mycket frekvensbanden nyttjades i närområdet.

Vad som klart kunde konstateras var att förutom de frekvensband på VHF och uppåt som befolkas av BC, Flyg, Sjöfart, TV, Mobiltelefoni med tillhörande tjänster var det tyst.

Den enda praktiska användningen av en Polisscanner jag känner till var på 80-talet när en fd. kollega köpte min gamla SAAB 900 turbo och gav sig iväg norrut på E6, "i adekvat hastighet". Han knäppte på scannern och hörde en röst "Han ökar och ligger i 140 nu". Bromspedalen trycktes ner varvid rösten återkom "Näe - Nu bromsade han..."
Jag slutade lyssna på polisradion när jag hörde känslan i rösten av en polis som säger "Det är ett mord... Ser för ▓$€@€€ ut"
 
Ja just så strå det på min antennfot, så det lär vara samma antenn som avses.

Ja KA, den antennen som står rakt upp ha jag allt sett. Ligger på promenadavstånd.
C.a 3 km plus vägslingringar.
En orange LOG per kratta,
Men den skall väl ge en stråle till landanade flygtyg.

Utsikten på flyg från min altan är fin, och såpass långt att det är inga störanade ljud.
Segelflyget är fint att sitta och se på, de flyger ju på min sida om fältet.
Annars är det bara nån timme var dags som tornet är bemannat numera.

Jag ställde oxo fråga om någon kan förklara det där emd 75 Ohms koax i sladden till antennen???

DeSM4FPD
 
Anledningen till att man använt en Q-sektion av 1/4 våglängd 75 ohm koax är sannolikt att man vill kunna anpassa en antennimpedans som även ligger i högra halvan av Smith-diagrammet till 50 ohm, vilket uppstår genom förlustresistanserna i förlängningsspolen och omgivningen.


1658146887527.png

Detta har man gjort så att först flyttar man 50 ohms impedansen till höger genom 75-ohms transformatorn, och sedan har man använt en 50 ohms ledning som är lite kortare än 1/2 våglängd så att det går att anpassa antennimpedanser med realdelar mellan ungefär 50 och 100 ohm.

Genom att ändra sprötets längd kan man till sist kompensera för reaktansen i matningsimpedansen. Man slipper då att använda variabla komponenter i ett anpassningsnät.
 
Last edited:
Back
Top