Vad är detta.. ??

DualC

Active Member
Mors, har ett konto på scanner.nu.. där va det en kille som påstod att han fått signalen SM4YYQ av PTS, jag fick mitt tillstånd idag där det står stort SM0YYQ.. vad FAN håller dom på med.. nån som varit med om detta.. ??

/Mattias
 
Last edited by a moderator:
Ring PTS -- det verkar definitivt ha blivit något fel.

Förutsatt att "SM4YYQ" inte driver med dig eller har läst fel med andra ord.
 
Okej, skall kolla upp det.. snackade.. med en GAMMAL old guy inom Radio Amatör köret idag.. han sade till mig att skita i det, MIN signal står på pappret och det är den jag skall använda. :)

Har även reggat mig i EchoLink med denna signal och tyänker FAN inte ändra på det.. !!
 
Du och din GAMMLA vän har på sätt och vis rätt. Så har även den stackars SM4an som fått samma signal som dig.

Men nån av er måste det bli som får ändra. Det funkar ju inte om ni en dag bor i samma distrikt då har ni ju helt plötsligt samma signal.

PTS gjorde fel med mitt cert med. Dom skickade mitt cert till SM7WES eller om det var WER och hans till mig.

73 Magnus
 
Hej Mattias!
Jag hörde dig på EchoLink över Kalmar-repeatern för en stund sedan.
Tyvärr rattade jag runt i stan och hade brådis till ett möte och kunde inte svara.
Men försök gärna igen någon annan dag. Vi är rätt många som lyssnar på Kalmar/Ölands repeatern.

Passar på att hälsa dig välkommen till amatörradiohobbyn också.

73 de Uffe
sm7sek
 
SM6WET: Jodå, jag har språkats vid med killen som fick SM4YYQ.. och han är villig att byta, så då slipper jag det .. :)

SM7SEK: Okej, jo jag ropade till.. men ingen svarade.. så då kopplade jag ner, har inte nån värsting mick heller tyvärr, skulle vilja fixa 1 typ.. Radio Mikrofon kopplad till datorn.. skulle vara tufft.. men kanske blir gräsligt ljud det oxo.. :)

73 de SM0YYQ /Mattias
 
DualC said:
SM7SEK: Okej, jo jag ropade till.. men ingen svarade.. så då kopplade jag ner, har inte nån värsting mick heller tyvärr, skulle vilja fixa 1 typ.. Radio Mikrofon kopplad till datorn.. skulle vara tufft.. men kanske blir gräsligt ljud det oxo.. :)

73 de SM0YYQ /Mattias

Oki. Ett helt vanligt datorheadset för en hundring funkar utmärkt.
Fördelen med ett sånt är att det är lätt att hålla en jämn ljudnivå eftersom avtåndet mellan mun och mic är konstant även om man rör på huvudet.

EchoLink är lite kritiskt när det gäller just ljudnivån. Det gäller att styra ut "s-metern" längst ner till 3/4 delar ungefär.

73 de Uffe
sm7sek
 
Last edited:
Jo, jag skall försöka fixa nån kondensatormik.. eller liknande.. senare.. iaf bättre en den som följde med ljudkortet.. :) och se hur det blir.. :)

/M
 
Back
Top