Vad är ”Aluminum Titanium Alloy”?

SM0XGW

Member
Hej!

Jag läste på Titanex ( http://www.titanex.de/en/main.html ) hemsida att de använder “tubes of aluminum titanium alloy”. Är det någon som var man eventuellt kan köpa sådana rör?

Jag är sugen på att testa att bygga en vertikal för HF och det vore mycket intressant att prova dessa rör.

Tack så mycket för info och tips

För det mesta så är titan för konstruktionsändamål (profiler, stänger, skruvar) legerade med något, för bättre egenskaper:

Titan - Wikipedia

Ofta är det "svårt nog" att köpa normala material (aluminium/liknande) i lagom bitar för hobbybruk. Titan lär inte vara enklare att köpa, garanterat inte särskilt billigt, och är ibland lite knepigt att bearbeta, jämfört med "normala" material.

Även om det säkert skulle vara en intressant övning att bygga titanantenner, så är det nog kanske enklare att använda sig av aluminium, om så behövs i lite grövre godstjocklekar, för att öka hållfastheten.

:)

Man får nog räkna med att ta fram "stora plånboken".
Uppskattningsvis är den vanligaste titan-aluminiumlegeringen minst 3 gånger
dyrare än normalt konstruktionsaluminium 6061-T6, och dubbelt så starkt.

Minst 300-350 kr/kg i mindre kvantiteter, ungefär som oxfilé.

Har titan några avvikande elektriska egenskaper?
Det leder ström något sämre än aluminium.

Last edited:
Hej!

Mina erfarenheter av TiAl-legeringar är begränsade till turbinhjul i turboaggregat.
Det finns många olika legeringar, vad som används i antennelementen har jag inte den blekast aning om.
Gissningsvis så är det inte enkelt att köpa mindre kvantiteter till rimliga priser.
Vi har en stålhandlare i sta'n, herre jösses vad de vill ha betalt för grejer när jag kommer privat... (så det undviker jag)

Låter som att det räcker mer än väl att leka med aluminium istället, om man ens kan få det till ett bra pris som privatperson!

Hej!

Nja... man skall väl inte ge upp, det kostar ju inget att fråga!
Den viktigaste frågan är väl så småningom "är det värt priset"?

Elektrisk ledningsförmåga ohm*m
Aluminium 2.65×10−8
Titan 42.0×10−8
Titan/alu skiljer ca 15 gånger.

Sedan leder väl alltid metallegeringar sämre än de enskilda metallerna var för sig?
Undantagen är supraledande material och halvledande ämnen som C, Si, Ge, III-V material, etc där dopningen gör att det leder bättre.
Finns det några metallegeringar som är undantag?

Information om legeringar. IACS är förhållandet mot koppar.

Så du får ytbehandla titanlegeringen med aluminium! :-)
Eller så får vi se det som ett dyrt sätt att få det lite mer bredbandigt!

Back