Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag 'gissar' på mottagarantenn för LULIS-systemet på stabsplats
Nja, jag tror inte LULIS fanns när den här antennen användes. Men visst liknar den en vanlig (ovanlig?) antenn för 89-108 MHz.
Jo, vi använde dessa i Luftvärnet på 80-talet för LUFOR mottagning. Hade god känslighet. Alldeles vanlig men mekaniskt förstärkt FM-antenn.
Jaså, Lufor använde FM-rundradiobandet?
Minns i alla fall att man hörde dem på Långvåg.
Och när var början respektive slutet?Det var från början men på slutet körde man på vanliga FM-bandet
Trådradio fanns på gotland bland annat. Såg spår efter det när familjen vistades där på somrarna när jag var liten. I det gamla huset fanns ett mysko urtag som jag fick veta var ett trådradiouttag. Som radiointresserad yngling kunde jag inte fatta varför man satsade på en sådan märklig teknisk lösning.
Och när var början respektive slutet?
Samtidigt undrar jag var och när trådradion användes. Jag minns den från någon gång under senare delen av 1950-talet. Intresset från min sida tog abrupt slut sedan en klasskamrat visat mig på Radio Luxembourg med Barry Oldies och Top Twenty.
/ Göstha
I modern tid har trådradion fått en slags renässans i och med alla Internet-radiostationer som många avlyssnar via ADSL-bredband över telefontrådarna.
Vilket alltså i klartext innebär att det inte längre är avsett för allmänheten.LuLIS har bytt namn till Försvarsmakten Broadcast. FM bandet används fortfarande, men man använder sig av ett krypterat dataformat. Mottagaren är en PC med mottagarkort och kryptokort. Mycket bra jämfört med det gamla LUFOR...
Kul med trådradio! -visste inte ens att det funnits, ja man lär sig något nytt varje dag
En tidig variant på bärfrekvensutrustning alltså...
Tack för det! Påminner mig om de besvär jag hade med att hitta rätt stavning på Mance Lipscomb. Vem han är/var? Kolla på YouTube! Tyvärr saknas "Blues in G".Alldis hette han. Inte Oldies.