VAd är detta för sändning?

SM4FPD

Well-Known Member
Jag har länge undrat vad detta är för sändningar, c:a 5 kHz bred, låter som brus eller en dieselmotor på högvarv.
Jag lyssnar i AM. De finns över hel kortvågen, men jag har valt dessa frekvenser som illustration:
6212, 6229, 6274, 6337, 6414, 6431, 6441, 6500, 6788, 6783, 6895, 6905 kHz.
De ser på spektrat ut att vara väl begränsade i bandbredd till mindre än c:a 5 kHz.
De kan låta lite olika, och jag lyssnar i AM. Finns så gott som alltid, har aldrig hört någon som startar eller stoppar.
Klar att det bör vara någon form av fjärrskrift.

Någon som vet vad det är?

de
SM4FPD

Dessa sändningar är från PSK-modem som används inom NATO för datatrafik.
De arbetar i full duplex med vågformer enligt STANAG 4285 och STANAG 5066.
Normalt används SSB-sändare i USB-mode, men det kan även förekomma sändningar med 2 och 4 ISB-kanaler.
Modemen använder adaptiva datatakter mellan 75 och 2400 bps.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tack för bra svar KA.

Så du menar då att till varje frekvens finns en duplexfrekvens inom några hundra kHz eller någon MHz?

de
Roy

Tack för bra svar KA.

Så du menar då att till varje frekvens finns en duplexfrekvens inom några hundra kHz eller någon MHz?

de
Roy

I de fall när det inte är fråga om enkelriktad trafik ("B-metod") så finns det en duplex-frekvens.

STANAG 5066 tillåter dock dubbelriktad trafik på en frekvens men detta är ganska ovanligt.
3G-ALE används i flera militära system men då är oftast vågformerna MIL-188-110 som är snarlik men inte kompatibel
med STANAG 4285.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Fint att det finns medlemmar som vet väldigt mycket och som gärna delar med sig! Vad vore ham. se utan -AOM?

Dessa "stenkrossar" är en ganska ny företeelse. Hur kommunicerade Nato tidigare?

Med telegrafi eller Baudot-RTTY 75 baud/850 Hz skift.
Även mångkanaltelegrafi med 16st 75 baud-kanaler per sidband förekom.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Back