Vad beror förlusterna i koaxen på?

Och de professionella använder?

Japp EQL, dyra var ordet :)

Att PL-kontakten inte används i professionella sammanhang mer än i undantagsfall är väl kanske klart.

"Proffsen" använder till exempel Huber-Suhners klassiska 11N50-7-5 som är en rak N hane crimp för RG-214 vilken är en vanlig kontakt i sammanhangen "vanlig radio" och kortare kabellängder.
På exempelvis mobilsajter har man lite grövre kablar, 1/2", 3/4" och uppåt,
normalt kör man med kontakter av typen quik-fit som är enkla och snabba att montera,
jag är dåligt uppdaterad på priser men en sådan kontakt börjar på sisådär 200.- och uppåt.

Viktigast på en mobilsajt är att kontakten inte är nickelpläterad pga risken för PIM, passiv intermodulation,
bara att googla för den som vill veta mer.

För oss "icke-proffs" så duger den här kontakten mer än väl, särskilt då kontakten i botten på blindkäppen håller samma kvalitetsnivå eller sämre.
Jag tycker de är riktigt bra, särskilt med tanke på priset, men återigen, de är inget för "proffsbruk" :)
 
Last edited:
Här kommer lite jämförande bilder (Aircom Plus vs RG-58).
Notera skillnaden i materialtjockleken samt guldpläterad innerledare.
De kanske inte är för proffs, men för en amatör känns de verkligen "proffsiga" :)

photo 3.jpg

photo 2-1.JPG

photo 1-3.JPG

// Åke
 
Jag mätte upp några kablar för ett tag sedan. Jag hade alldeles för bra bandbredd på en antenn. Gissa vilken kabel jag använde.
Förluster i koaxer.jpg
 
Jag mätte upp några kablar för ett tag sedan. Jag hade alldeles för bra bandbredd på en antenn. Gissa vilken kabel jag använde.
View attachment 3129
Man undrar vad ledarmaterialet i Biltemas RG-6 består av.
Järntråd?
Det låga frekvensberoendet verkar ganska "misstänkt".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja, Biltemas kabel har kopparbelagd ståltråd. Man måtte ha snålat med kopparn. Normalt ska en sådan kabel vara likvärdig med en med massiv kopparledare ned till ett par tre MHz. Den här funkar ju inte ens vid 28 MHz. Skärmarna på de båda kablarna ser lika ut med aluminiumstrumpa och folie, men den fina kabeln har massiv koppar i mittledaren. Dämpningen på den är i praktiken jämförbar med en fin RG-213 till en betydligt lägre vikt.

/Roland
PS
Äldre Biltemakablar med ståltråd har varit OK. Man skulle byta leverantör, så nu kanske det är bättre, men en kontrollmätning kan nog vara befogad.
EDIT:
Såg just att man reade ut RG-6 till halva priset! Gamla lagret som ska bort :rolleyes: ?
 
Last edited:
Back
Top