Vad får DU ut av amatörradio som hobby?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Jag har den senaste tiden öga mot öga intervjuat ett tjugotal nyblivna radioamatörer och försökt få svar på några till synes mycket enkla frågor. Inledningsvis och för att få igång intervjun frågade jag; -Varför blev du radioamatör och vad är det som är mest intressant för dig i hobbyn.

Hittills har i princip ingen av mina intervjuoffer kunnat besvara frågorna på ett trovärdigt sätt. Istället har de vridit sig som ormar i stolarna och svarat fåordigt i svepande termer. För att hjälpa mina offer lite på traven har jag ställt fler frågor som; Vad håller du på med just nu inom hobbyn? Vad har du för antenner och radioapparater. Jag har även ställt ledande frågor för att den vägen försöka lura igång en diskussion, genom att få offren att tänka efter vad de håller på med.

Inte här heller har de kunnat svara för sig. Naturligtvis har de flesta full koll på vad antennerna heter och vilka radioapparater de har köpt har för modellbeteckningar men samtidigt är det uppenbart att merparten av de nya radioamatörerna inte sysslar med något särskilt inom hobbyn. En person sade sig först hålla på med lite av varje men när jag sedan pressade denne stackare till att ge mer uttömmande svar så visade sig att han varit helt inaktiv sedan han fick sitt amatörradiocertifikat för drygt två år sedan. Hans amatörradioaktivitet var begränsad till att ha installerat en mobilstation och mobilspröt på bilen i början av sin karriär. Som försvar för sin inaktivitet ondgjorde han sig över att det knappt finns någon aktivitet över repeatrarna här ner i Lund/Malmö-regionen. Det kunde bli ett och annat QSO med en kompis då och då. Har du provat att köra SSB på 2 m.-Nej.

Huruvida dessa tjugo personer är representativa eller ej för den senaste generationen radioamatörer går naturligtvis inte att säga men klart är i alla fall att väldigt få nykomlingar är förberedda på denna sortens väldigt raka och obekväma frågor. Många ställs fullständigt mot väggen och skäms förmodligen också en smula när de inser att de inta har ett bra svar att ge. Kanske är det inget jag har med att göra, men samtidigt tycker jag att det är intressant att spekulera över vart vi är på väg och varför amatörradion ser ut som den faktiskt gör. Massor av nya radioamatörer i listorna men ingen som hörs på radion. Lyssnar alla?

Följer man ett allmänt diskussionsforum utan fokus på något särskilt som ju HAM.SE är, så tycker jag mig se liknande tendenser här. De diskussioner som förs är synnerligen ytliga och kretsar allt för ofta kring basala frågor som aldrig borde ha ställts. I stället borde vederbörande själv ha sök fakta på nätet genom att utnyttja sökmotorer som Google för att med insamlad fakta sedan kunna formulera relevanta frågor som med fördel kunde diskuteras vidare här på HAM.SE.

Vi ser i inlägg efter inlägg hur det frågas om vilken radio som är bäst, om någon provat den eller den radion o s v. Vilken antenn man skall köpa och på vilka avstånd antenner skall monteras. Helt utan underlag för att kunna besvara frågorna. Sällan ser vi väl genomtänkta frågor där frågeställaren som steg ett på eget initiativ faktiskt bemödat sig att tänka igenom vad han eller hon egentligen söker svar på och vad t ex en radioappat skall användas till, vilka specifika krav som ställs på vikt, strömförbrukning, modulationsslag, frekvensband samt vilken prisklass som avses. Först då börjar det bli möjligt att ge ett någorlunda riktigt svar. Vilken bil är bäst, vilken öl är godast, vilken blomma är vackast...

Alltså

Du som är nybliven radioamatör och dagligen klickar runt bland menyerna här på HAM.SE.
-Varför blev du radioamatör och vad är det som är mest intressant för dig i hobbyn.

Du som ännu inte är radioamatör men följer debatterna. Hur upplever du vår hobby amatörradio.

Ta nu chansen att profilera dig själv och sälj in amatörradion som en spännande hobby för alla, ungefär så som den marknadsförs på SSA.SE Vad får DU ut av hobbyn och hur har DU själv tänkt vidarutveckla dig själv och dina intressen. Vad har DU för långsiktiga mål som radioamatör och vad är det som hägrar längre fram. Vart är DU på väg och varför. Vad begränsar dig för att nå dina mål.

OBS! Lämna nu all pajkastning och osämja som ibland poppar upp som gubben ur lådan utanför. Fokusera så hårt du kan på själva sakfrågorna i detta inlägg och puffa för amatörradio som en spännande hobby.

/Bengt
 
Jagf tog mitt cert för länge sedan, orsaken var inte bara det att jag var flygsignalist utan jag tyckte CW var skoj.
Att få kontakt med andra globalt var en av de spännande anledningarna.
Nu skall jag återuppta denna hobby.
Det som ligger närmast är att projektera för kommande antenner.
Masten är redan införskaffad och bara det är ett helt projekt för sig. Den skall modifieras och det skall till jordningar och hissanordning, etc.
Sen skall det byggas antenn till denna mast.
Bara det är spännande och amatörmässigt.
Sedan valet av rigg. Det finns en uppsjö av modeller och märken och då har det varit naturligt för mig att lyssna runt för att få tips och goda råd här i sajten, men valet är helt mitt.
Flera antenner på varandra? Hur löser man det lättast? Jo man frågar runt.
När jag var ung och hade en klubb i närheten var frågorna och svaren muntliga, nu är det den här nyfunna länken som man "pratar" med.
Internet och har tagit över mycket av frågorna och svaren och det är lättare att bara haspla ur sig en fråga vare sig den är genomtänkt eller inte och det just här!
Men mina framtida förväntningar av hobbyn är natruligtvis CW på alla banden, SSB och kanske en hel del 2-meters snack.
Sen får hälsan och livsandarna svara för om det blir egna radio-hembyggen, kasnke rent av med rör men innan dess så skall jag vara i etern.

Vad anbelangar frågor och svar som spårar ur, intriger, etc så är det tråkigt. Tyvärr finns det inga dylika filter som selektivt släpper igenom de rätta signalerna och filtrerar bort bruset. Man får slå dövörat till helt enkelt.
 
Istället har de vridit sig som ormar i stolarna och svarat fåordigt i svepande termer. Huruvida dessa tjugo personer är representativa eller ej för den senaste generationen radioamatörer går naturligtvis inte att säga men klart är i alla fall att väldigt få nykomlingar är förberedda på denna sortens väldigt raka och obekväma frågor.

Vi ser i inlägg efter inlägg hur det frågas om vilken radio som är bäst, om någon provat den eller den radion o s v. Vilken antenn man skall köpa och på vilka avstånd antenner skall monteras.

Ja, vad angår det dig hur andra utövar sin hobby ? Kanske inte är fel på svaren utan på frågan ?

Dessutom, vad är det för fel att fråga andra kollegor om deras erfarenheter med en viss radio, antenn eller motsvarande ?

Men dina två frågor, utan övriga utsvävningar, är intressanta.

För egen del kan jag svara enkelt, jag gillar kommunikation mellan människor, företrädelsevis då via radion. Är uppvuxen med amatörradio (min far SM3DIJ, numera SK, gjorde mig intresserad redan som barn) så att ta cert föll sig naturligt.
Jag har ett stort teknikintresse och bygger det mesta själv såsom antenner, sändtagare, interface etc. Lindar egna baluner och bygger små gadgets samt renoverar OCH kör gamla rörtranceivrar av märket Heathkit.
Naturligtvis har jag en del köpta "färdig-riggar" också, men ser inget fult eller konstigt i det. Det ena förtar inte det andra, eller hur ?

Ha en trevlig söndag !
 
Jag tror att min ganska gropiga resa på amatörradions väg till viss del kan vara representativ i sammanhanget. Det är nog många med mig som haft högtflygande planer som inte riktigt gått att genomföra just då. Därför kommer litet ur min historia nedan.

Personligen kom amatörradion som ett resultat av mitt teknikintresse.
Min absolut första dator var en liten Macintosh Plus, och i den fanns det ett program/spel, där man var ute och navigerade i en ubåt, och man fick radiomeddelanden via morse.
Det var långt innan jag visste att amatörradion existerade, och jag har ingen aning om "morsen" ifråga bestod av något sammanhängande, eller om det var ren rappakalja.
Jag var intresserad av det, och jag minns att jag satt och lekte vid den radion, snarare än spelade spelet.

Sedan blev jag äldre och som en del av högstadiet så fanns kursen "datorn och du", vilket ledde till att jag samlade många gamla datorer och byggde ( plockade ) samman en pcburk, som faktiskt fungerade.
Dessutom lärde vi os lite pascal och basic programmering.

Under gymnasiet läste jag programmering, java och c++ med flera och då i en välkänd miljö för persondatorer. Så med denna ganska sparsmakade tekniska bakgrund stiger en intresserad yngling in på den lokala radioklubben. Jag fick reda på vad jag behövde lära mig, och vilka prov jag behövde göra.
Jag läste parallellt med studierna, vill minnas att jag till och med hade nytta av fysiklektionerna jag hade i skolan !

Egentligen måste jag nog erkänna att det då i huvudsak var det inte mitt teknikintresse som drog mig till hobbyn, utan möjligheten att kommunicera med omvärlden.

Sedan hade SK5UM ett läger, där jag och ett antal glada individer inställde oss, och vi skulle efter avklarat prov på nämnda läger fått ett UH-cert har jag för mig att det hette.
Men jag gjorde inte nämnda prov, utan jag åkte hem och gjorde provet för T-cert direkt någon eller några veckor senare hos min hemmaklubb, dvs SM5BN.

Det var en mycket stolt SM5WYG som skulle med sin ganska begränsade kassa skulle skaffa sig en egen rig. Och jag fick hjälp, massor av idéer och stöd från mina "kompisar" i klubben. Men många av de enkla frågorna viftades bort, som det där är en självklarhet, eller bygg eget...
Och så vidare, och mer och mer förvirrad blev jag...

Mina förhoppningar då var högtflygande, men jag "hade ju bara t-cert" så det fanns ju begränsningar för vad jag kunde ge mig på. Klart du skall lära dig CW och komma ut på banden, fick jag höra både en och två gånger. Och jag började försöka lära mig, har märkt sedan jag tog upp det igen, att jag förmodligen plockade upp litet. Men, det fanns just då inga morsekurser i närområdet...
Visst hade jag kunnat gå utanför repetrarna, om jag hade haft en dylik radio, men det hade jag inte.
Så jag satt nere på radioklubbet och lyssnade på kortvågen...

Jag drömde om en FT-847 och månstuds, hade så när övertygat mina föräldrar om att "en sån skall vi ha", men då kom det en dammsugarförsäljare från ett icke nämnt amerikanskt bolag och krängde en dammsugare för 18kkr till min mamma.
Måste hålla med om att dammsugaren i fråga är fullkomligt fantastiskt, och kommer förmodligen gå i arv, men det var inte vad jag hade tänkt mig då. Drömde också om att bygga en station från grunden, men jag insåg mina begränsningar.

Så kom lumpen och jag kastade lystna blickar in i radiomatrosernas hytt, för själv satt jag i sonar !
Och lite i och med att året gick och man tror man blir vuxen så stillades drömmen om en egen rig.

Nu ett antal år senare, 8 st, har mycket hänt i livet, och jag har en helt egen ekonomi, och jag behöver ingen dammsugare, för jag vet att jag kommer få ärva en. Som mina presumtiva barn förmodligen kommer få ärva av mig. Alltså kan jag äntligen sväva ut och köpa mig något eget !

Jag anser personligen att bemötandet jag fått genom att vara återvändande, är mycket varmt. MEN, jag tror att för att locka flera till hobbyn, så måste vi alla ta till oss att det finns inga dumma frågor. Jag vet att jag ställer massor av frågor som kan klassificeras som dumma, och visst kan jag söka på Google, men som vi alla säkert vet, bör man kritiskt granska sina källor.

Och jag är mer intresserad av vad en individ i min närhet tycker om en ( Ft-897 ) än vad ett resultat av en test säger på internet. Med tanke på att jag kan omöjligt ha en aning om individen som skrivit utlåtandet om riggen på sin sida är partisk, har tummen mitt i handen, är fysik professor eller småskolelärare !

Så jag är väldigt glad över att denna möjligheten till allmänt diskuterande om hobbyns alla sidor existerar.

Mitt mål är att lära mig morse, jag har till och med användning av det, till viss del i mitt yrke. Jag vill någon gång i framtiden experimentera med sateliter och månstuds, och jag vill öka mina kunskaper i radioteknik. Det senare vilket jag också kommer ha nytta av i mitt yrke.

Jag är väldigt nyfiken på digitala trafiksätt, de liksom resten av hobbyn återknyter till mitt yrke, till sjöss. En väldigt stor del av mitt intresse faller ändå tillbaka på möjligheten att kommunicera via etern, i ur och skur, och jag är nyfiken på lite "contestande".

Jag kommer utan tvivel att bygga själv, men för mig är det inte där jag vill börja. Jag är redan övertygad om att en radio du byggt själv, likväl en antenn du byggt själv ger dig ett större nöje i slutänden.
Så det blir en egenbyggd QRP rigg, eller flera vad det lider.

Men det finns inga enkla vägar, jag skrev till flera av de generalleverantörer vi har på den svenska marknaden och efterfrågade ett "startpaket" om ni missförstår mig rätt.
Jag anser att det är bättre att komma igång och bygga vidare där ifrån, så efter en mycket god kontakt med en av våra generalleverantörer har jag gjort mitt val, och jag kommer redovisa det vid ett annat tillfälle. Det kan ju tänkas att det hjälper någon annan !
Mina val är mycket beroende av mina egna förutsättningar här där jag bor, men ändock.

Så för att sammanfatta mig själv lite grann.

Jag kommer i närtid ägna mig åt att lära mig morse, försöka mig på "contests" och digitala trafiksätt. Vidare anser jag att det absolut inte finns några dumma frågor, vet man inte så måste man fråga. Allt är relativt, men för att dra en parallell, det finns många som har körkort, men det finns inte fullt lika många som gör kolvdragningar på sin bil själv. Denna hobbyns möjligheter är oändliga, och alla sitter inte på förförståelsen så att de kan ställa de rätta frågorna.
Ställ motfrågor, ge möjlighet till reflektion !

Och ur den aspekten tycker jag att frågan " Vad vill du ha ut av hobbyn ?" är helt rätt fråga !

Så som med så mycket annat, ska du köra terräng, skaffa en hummer, och om du vill ha en liten stadsbil med hopplös girradie, så är Ka ett bra val !

Nu, är jag lite trött i fingrarna efter allt skrivande, för att inte tala om hur trött du som läsare måste vare i ögonen !

Så med en till önskan om en fortsatt trevlig söndagskväll avslutar jag... ;-)

// Christopher
 
Last edited:
Christopher, det var bra skrivet!

Jag fastnade för "dra kolvar" Det gör vi till sjöss och cylindern är så stor att man kan stå upprätt i den. De kan väcka mig mitt i natten och jag klarar av allt skruv och mutterdragande, hittar reservdelar, etc.
Men att välja en färdig rigg går inte lika lätt, varför jag vänt mig till detta forum.
Jag ser fram mot ditt "startpaket" och din kommande recension.
Jag har själv kommit fram till en dyr rigg IC-7400 som även har 2-metersbandet men jag är inte säker riktigt ännu.
Jag får bida tiden an och leta vidare.
 
... genom att få offren att tänka efter vad de håller på med.

Inte här heller har de kunnat svara för sig.
"offren" och "svara för sig"...
Varför har du utsett dessa medmänniskor till "offer"?
Varför måste de "svara för sig"? Inför vem?

Med en sådan attityd i frågeställningen kan jag bara torrt konstatera att dessa frågor är min ensak så länge jag uppfyller de krav, regler och lagar som finns för oss radioamatörer.

Vi är radioamatörer hela bunten. Vi har alla våra kunskapsluckor.
Vi borde istället premiera de som vill och vågar ställa frågor i forum mm.

73 SM0RVV
 
"offren" och "svara för sig"...
Varför har du utsett dessa medmänniskor till "offer"?
Varför måste de "svara för sig"? Inför vem?

Med en sådan attityd i frågeställningen kan jag bara torrt konstatera att dessa frågor är min ensak så länge jag uppfyller de krav, regler och lagar som finns för oss radioamatörer.

Vi är radioamatörer hela bunten. Vi har alla våra kunskapsluckor.
Vi borde istället premiera de som vill och vågar ställa frågor i forum mm.

73 SM0RVV


Håller med dig SM0RVV, tycker det här är väldigt otrevligt skrivet av SM7EQL. Vad vill SM7EQL med det hela?


Mvh Janne;)
 
Last edited:
Jaha du Benkt...
Intressant frågeställning, intressant hur du ställer den och intressant att du ställer den. Jag kan bara tolka det som du tycker att nybörjare är för lite aktiv.

Jag har nu hafft mit cert i typ 3 månader och kan bara säja som nybakad amatör att det smidigaste sättet att komma igång är att lyssna. Men vad ska vi lyssna på??
Jag lyssnar på 80 m och 2 m

Kan konstatera följande.
Det drälller av lyckliga amatörer där ute som är jätteglad för kommunjakten, varför? Jo man har en anledning att prata radio, fast man inte gör det. Man jagar bara kommuner. Vad är viktigast? QSOt eller QSl? Snabb signalrapport sedan vidare...
2M då? Tja oftast dött förutom stammisarna. Och där kan det gnuggas tandkött precis som i vissa ringar på 80M.
Tycker ni jag är grinig? Ok jag vet att jag bor i sm3 land och att det är vinter. Men Benkt är det dom nya ammatörerna som ska få igång hobbyn eller dom gamla rutinerade?
Missförstå mig inte jag tycker detta är en spännande hobby och jag har hafft kontakt med riktigt trevligt folk.


Lösningen då?
Tja mitt förslag. Gör om kraven för cert. Gör det enklare att komma igång på tex 2M och 70cm. Tagga ner på teknikkunskaperna där. Har du intresse så kommer du att vilja köra längre då kan det sporra till att läsa vidare.
Se till att dom nya lär sig att praktiskt köra radio. Finns ju inget sånt i dagens provtagning, utan man lita på att dom nya ska lära sig genom att lyssna på dom som redan kör... då var vi där igen. Snacka om moment 22.

Tänk va kul om vi kunde ha lite som på 27Mhz tiden när var o varannan hade mobilstation i bilen. Tror inte det är så svårt. Finns det bara ett prov så det blir lite mer ordning o reda är vad det är på 27Mhz
Finns massor av folk där ute som är radiointresserade, men dom tycker att det är för krångligt att läsa till cert.

Har jag svarat på dina frågor Benkt?

Hade gött!

73 de SA3BDU Peter
 
Lösningen då?
Tja mitt förslag. Gör om kraven för cert. Gör det enklare att komma igång på tex 2M och 70cm. Tagga ner på teknikkunskaperna där. Har du intresse så kommer du att vilja köra längre då kan det sporra till att läsa vidare.
Se till att dom nya lär sig att praktiskt köra radio. Finns ju inget sånt i dagens provtagning, utan man lita på att dom nya ska lära sig genom att lyssna på dom som redan kör... då var vi där igen. Snacka om moment 22.

Tänk va kul om vi kunde ha lite som på 27Mhz tiden när var o varannan hade mobilstation i bilen. Tror inte det är så svårt. Finns det bara ett prov så det blir lite mer ordning o reda är vad det är på 27Mhz
Finns massor av folk där ute som är radiointresserade, men dom tycker att det är för krångligt att läsa till cert.

Har jag svarat på dina frågor Benkt?

Hade gött!

73 de SA3BDU Peter

Detta var en väldigt intressant tanke... :rolleyes:

För i verkligheten så använder man uteslutande fabrikstillverkade radiostationer för att köra FM på 2m/70cm.. och vad behövs så för att en person ska vara lämpad för att få tillgång till dessa båda band, jo vett och trafikdisiplin.

Låt säg att det fanns ett förenklat certifikat, det man skulle kunna var reglemente/bandplan och trafikdisiplin. Det man avlagt prov för detta så skulle man få använda fabrikstillverkade FM-stationer för 2m/70cm..

Jag tror personligen det hade fungerat, och framförallt så hade aktiviteten kommit igång ordentligt på dessa band som jag upplever som mer eller mindre döda idag.

Det är som en skrev ovan... dom som hörs är stammisarna. Dom är inte så många men dom är relativt aktiva.. oftast..

Sedan tänker jag på det som en god vän sa till mig också. "Varför släpptes kravet på telegrafikunskaper för att få tillgång till kortvågen??"

Jag har själv inte varit radioamatör så länge, men de jag pratat med hävdar att trafiken har växt på kortvågen och minskat på VHF/UHF... Och det är troligen det PTS vill då ett helt gäng företag står och viftar med pengar framför näsan på PTS och vill åt vårat 2m/70cm-band i kommersiellt syfte..

För vad händer den dagen PTS ttycker att det är så dött på våra VHF/UHF-band... jo vi blir med största sannolikhet av med dom och lär aldrig få tillbaka dom efter att PTS börjar tjäna pengar på dom...

Därför tycker jag det är en väldigt intressant tanke som ställs ovan...
 
För mig har amtörradion förändrats så mycket sedan jag tog cert -72, så att jag snart undrar om det verkligen är samma slags amtörrradio som då. Visst, tekniken i form av nya typer av komponenter, transistorer av olika modeller, ic-kretsar (DDS) och en massor av färdiga små konponeter som man bara kunde drömma om då, den utvecklas konstant, men det är fortfarande HF-steg, oscillatorer, BFO, VFO, blandare, buffrar och vad det nu kan vara som finns i sändare och mottagare.

Tyvärr, så var det inte så stora krav på detta kunnande då, och om det verkligen är ett krav i dag kan man ju undra över, när allt kan köpas färdigt, och man knappt behöver veta något annat än var man slår på radion, eller behöver man det? Vad är det som gör vår hobby unik då? För mig har det varit att få lov och att kunna/lära sig att bygga egna prylar. Inte bara antenner, nätaggregat och avstämmare. Vi ska ju besitta kunskaper som gör det möjligt för oss att kunna bygga eget, men när nykläckta hams frågar mig om jag kan hjälpa dem att "bygga" en dipolantenn, då undrar jag hur de har tagit sitt cert.

Jag har ganska nyligen för första gången i mitt liv som sändaramatör byggt en egen sändare för amatörradio. Med mina egna händer, utan färdiga "komponenter"och byggsatser, utan med komponenter från surplus, och fått den att fungera. Jag önskar att fler skulle få känna den känslan det är att få svar med något man själv har byggt när man ropar ett CQ. Helt obeskrivligt. Jag tände på båda rören, och nästa bygge blir en mottagare som matchar sändaren, i teknik och design.
 
Last edited:
Tråden är väl för nybörjare? De kanske vill svara här som är nybörjare, måste väl finnas många.


Mvh Janne;)
 
Jo det var väl närmast nybörjarna jag tänkte på, men vi kan väl också vara snälla att släppa fram de som varit med i gemet ett tag och upptäckt nya inriktningar i hobbyn - så som Bjarne nu gjort efter si så där 40 år lång startsträcka att börja löda. :)

Alla får ge sin syn i sakfrågorna, även du Janne WXA. Känn dig välkommen, kör på bara...

/Bengt
 
"offren" och "svara för sig"...
Varför har du utsett dessa medmänniskor till "offer"?
Varför måste de "svara för sig"? Inför vem?

Med en sådan attityd i frågeställningen kan jag bara torrt konstatera att dessa frågor är min ensak så länge jag uppfyller de krav, regler och lagar som finns för oss radioamatörer.

Vi är radioamatörer hela bunten. Vi har alla våra kunskapsluckor.
Vi borde istället premiera de som vill och vågar ställa frågor i forum mm.

73 SM0RVV


Håller fortfarande med SM0RVV:

Med en sådan attityd i frågeställningen kan jag bara torrt konstatera att dessa frågor är min ensak så länge jag uppfyller de krav, regler och lagar som finns för oss radioamatörer.

Så det får bli svaret till dig Bengt SM7EQL:)


Mvh Janne;)
 
Nej Janne det är inte din ensak, däremot tror jag att DU inte vågar tänka på ett svar på de frågor som Bengt bjöd in till. Ett svar som kräver mer än tre rader och att du håller med någon. Så jag tror du helt enkelt DU är feg för att se dina egna svar.
 
Last edited:
Nej Janne det är inte din ensak, däremot tror jag att DU inte vågar tänka på ett svar på de frågor som Bengt bjöd in till. Ett svar som kräver mer än tre rader och att du håller med någon. Så jag tror du helt enkelt DU är feg för att se dina egna svar.

Svaret är att jag är ingen nybörjare och varför skall jag berätta för någon om vad jag håller på med i min privata hobby. Har aldrig varit feg för något det ligger inte i min natur. Och vad har du för rätt att göra detta påhopp på mig, känner jag dig? Eller vad har SM7EQL att göra med min privata hobby, det stinker dålig stil från dig SM7MCD. Det började med frågor till nybörjare, de kanske tänker att det har SM7EQL inte med att göra och jag håller med dom:)
Det var inte många rader du skrev SM7MCD:)


Mvh Janne;)
 
WXA skrev; "Svaret är att jag är ingen nybörjare och varför skall jag berätta för någon om vad jag håller på med i min privata hobby."

Det är helt OK för min del Janne. Var nu så snäll och lämna denna tråden ifred. Vi behöver inte läsa fler inlägg från dig här. Tack på förhand.
 
En sak jag funderar på när jag ser hur denna tråden utvecklas är, vad är vårt gemensamma mål ?
Finns det ett ?
Varför drar vi hela tiden åt olika håll ?

Den mentalitet som jag upplevde redan i slutet av 1990 talet finns kvar, kanske inte konstigt, men jag anser det vara sorgligt. Den rådande mentaliteten vi har tendenser av "klubben för inbördes beundran" i denna hobbyn, är ett säkert sätt att tillse att den kommer att dö ut.

Som jag skrev i tidigare inlägg, entusiasmera, informera och ge bra exempel på hur man kan utöva hobbyn. Om man är gammal eller ny i "gamet" är enligt mig skitsamma.

En "ny" individ kan föreslå en aspekt av hobbyn som en "gammal" kanske inte tänkt på.
Likväl som en "gammal" kan göra det samma för en "ny" eller rent av en annan "gammal"

Istället för att avkräva de "nya" eller "återkommande" en anledning till varför de vill hålla på med hobbyn. Berätta för dem varför DU / NI trivs med den !

Och en annan sak vi alla tycks glömma är " ALLA ÄR BARN I BÖRJAN ! "

Nybörjare, återvändare eller gammal, vad jag än må vara så vidhåller jag att inga frågor är dumma och att hobbyns möjligheter är oändliga.

Jag kommer gladeligen berätta om alla de upplevelser jag har inför vad jag håller på med. Och varför frågar ni er, jo därför att jag när jag sökte efter dylik information fann noll och ingenting !

Visst kan man läsa om riggar på diverse hemsidor, men är det detsamma som förstahands information ?

Om nu det ultimata är för "alla" att bygga sin första rig med tillhörande antenn, varför har då ingen knåpat ihop en överkomlig byggsats för ett där för lämpligt band !

Alla de här "nybörjarna" som ställer "fel" frågor får ju en helt annan möjlighet att ställa rätt frågor om det material man har att tillgå som "nybörjare" ligger på en vettig nivå, och bygger därifrån.

Min bilskollärare sade något väldigt bra till mig efter det att jag fått mitt körkort för över 10 år sedan. Han sade att, "det där gick ju bra, grattis, nu får du börja övningköra".

Jag anser att det är samma sak med våra amatörradiocert.
Att räkna på hur något skall göras och att göra det i praktiken är något helt annat !

Alltså att vara moralisk stöd för en "ny" eller "annan" amatör när han / hon skall tillverka sin första antenn, är det så svårt ? Hjälp till självhjälp !? Informera, Entusiasmera ! Gör inte "prylen" till den frågande, hjälp honom/henne att tillverka den istället !

Nu har jag säkert retat upp en och annan herre och rent av dam i sällskapet,
men jag hoppas att jag samtidigt fått en och annan att tänka efter !

Jag anser mig vara för rostig inom hobbyn för att kunna vara en kunskapskälla.
Men jag vet hur måna ni är där ute som sitter på massor av kunskap !
 
Last edited:
Väl skrivet :p

Ödmjukhet luktar mycket ljuvligare än påhopp och beskyllningar... det luktar bara skit :rolleyes:
 
Back
Top