Vad för avstämmare till Yaesu 857D

johan713s

Member
Hejsan!

Jag är på gång att skaffa en avstämningsenhet till min Yaesu 857D. Jag tänkte höra vilka som rekomenderas (eller inte). Jag är inte heller helt säker på manuell/automatisk.

Antennerna det kommer handla om är i första hand longwire och dipoler. Eventuellt någon vertikal också

Skriv gärna ner några rader med din erfarenhet.

Tack på förhand / 73

SA7AEV, Johan
 
johan713s said:
Jag är på gång att skaffa en avstämningsenhet till min Yaesu 857D. Jag tänkte höra vilka som rekomenderas (eller inte). Jag är inte heller helt säker på manuell/automatisk.

Antennerna det kommer handla om är i första hand longwire och dipoler. Eventuellt någon vertikal också
De flesta avstämmningsenheter är avsedda för anslutning med koax, så ska du använda koax funkar dom flesta tuners på marknaden. Om du ska köra ändmatat med longwire så behöver du en balun (1:1) mellan tunern och antennen. Då får man tänka på att missanpassingen inte blir alltför stor eftersom balunen då kan mättas och förlorar sin funktion.

Det finns en del tuners med balun inbyggt, och en sådan kan kanske vara bra om man ska köra med ändmatade trådar, eller om du ska änvända balanserad matning (450 ohm, 600 ohm bandkabel t.ex.).

Själv så tycker jag att en LDG Z100 automatisk tuner verkar vara en bra billig burk, så länge som inte tunern möter alltför extrema impedanser.

Det jag försöker att meddela är att en avstämmningsenhet kan passa bra till ett antennsystem och mindre bra till ett annat. Fundera på vad som är det huvudsakliga användningsområdet och bestäm dig efter det.


73 Micke
 
SM0TSE said:
..... Om du ska köra ändmatat med longwire så behöver du en balun (1:1) mellan tunern och antennen...
Eller en extra yttre 4:1 balun om den koaxanpassade tunern inte klarar så höga impedanser, dvs där en 1:1 inte räcker till på t.ex longwire eller nåt annat över 600-1000ohm

SM0TSE said:
Det finns en del tuners med balun inbyggt, och en sådan kan kanske vara bra om man ska köra med ändmatade trådar, eller om du ska änvända balanserad matning (450 ohm, 600 ohm bandkabel t.ex.).
I det fallet räcker en extra yttre 1:1 balun till för de flesta tuners för koax


Om du bor i tätort och ska ha högohmig antenn för fast bruk är en tuner utan balun att föredra, dvs. en välj en tuner som har "rätt innehåll från början".
Baluner kan orsaka QRM och tillföra förluster om man har otur.
 
SM0NCL said:
Eller en extra yttre 4:1 balun om den koaxanpassade tunern inte klarar så höga impedanser, dvs där en 1:1 inte räcker till på t.ex longwire eller nåt annat över 600-1000ohm

I det fallet räcker en extra yttre 1:1 balun till för de flesta tuners för koax
Det där är ju lite intressant. Vad brukar impedansen ligga på för en longwire typiskt? Jag vet att det måste skilja sig en hel del beroende på längd, ström/spänningstopp vid anslutning, höjd över mark o.sv. men vad kan en vettig gissning ligga på? Går det att uppskatta det på något sätt, utan mätning?
 
Avstämningsenhet till Yeasu FT-857

johan713s said:
Hejsan!

Jag är på gång att skaffa en avstämningsenhet till min Yaesu 857D. Jag tänkte höra vilka som rekomenderas (eller inte). Jag är inte heller helt säker på manuell/automatisk.

Antennerna det kommer handla om är i första hand longwire och dipoler. Eventuellt någon vertikal också

Skriv gärna ner några rader med din erfarenhet.

Tack på förhand / 73

SA7AEV, Johan

FC-40! Upp med grejerna på taket är det enda vettiga. Yeasu 857 är extremt känslig för HF i mikrofonen. Samma sak om du kör med dator ansluten till riggen. Datorn tenderar att bli konstig om om det surrar runt skräp i tåtarna. Fast det kanske inte har någon betydelse eftersom FC-40 styrs från CAT-anslutningen vilket gör att du ändå inte kan plugga in datorn i samma hål samtidigt.
Tilläggas bör att Mobinet tar 3495 SEK för burken.
Thiecom i Tyskland tarb 269 EUR för samma burk (1000:- billigare)!
Varför denna skillnad i pris?

73 Leffe
 
SM0TSE said:
Det där är ju lite intressant. Vad brukar impedansen ligga på för en longwire typiskt? Jag vet att det måste skilja sig en hel del beroende på längd, ström/spänningstopp vid anslutning, höjd över mark o.sv. men vad kan en vettig gissning ligga på? Går det att uppskatta det på något sätt, utan mätning?

blev inget inlägg från någon med räknedosa ang. impedans ?

- men om man drar sig till minnes hur det fungerar (kan ha dåligt minne)

så klarar man sig med en ordinär atu och bal-unbal (1:1) om man vet vilken längd på den ändmatade tråden man ska ha för att atu ska kunna anpassa.
om man inte har en susning om vilken längd man ska ha KAN en ordinär atu få problem pga. att tråden har för hög impedans. då kan en annan bal-unbal (4:1, 6:1) eller riktig atu för bal.matning vara nödvändig.
- så långt i teorin.

i RSGB's Antenna File bok finns ett exempel från G3CCB med användbara ändmatade trådlängder.
en 26.5m tråd 80-12m (ej 10)
en 15.5m tråd 80,40,20m (sämre på 17,15,12, ej 160,30,10m)
en 10.5m tråd 80,40,30,17,15,12m (ej 160,20,10m)

teorin bakom längderna ovan tycks vara att undvika att tråden blir 3/8->1/2wl->5/8wl lång eller multiplar därav - då inträder höga impedanser.
Man kan istället hålla sig nära 1/4wl eller multiplar därav vilket ger ~35ohm(?)

schlugsatsen då?
"allt går att stämma av"
"anpassning via balun tillför förluster"
"vet man hur lång en tråd ska va, slipper man både avstämning och balun"
"en 1/2wl tråd är effektivare än en 1/4wl tråd - utan förluster i matning/matchning"
"de flesta QSO sker med så hög 'signalstyrke-marginal' att man kan köra på 80m med en 5m lång tråd via en atu och ändå ha en 'bra kontakt' "

IMHO<---!!!!!! ;) ;) ;)
 
Last edited:
Back
Top