Vad för avstämmare?

Status
Not open for further replies.

SM6VTK

Well-Known Member
Kommer med största sannolikhet köpa mig en FT-857 snart. Till denna blir det dipoler eller liknande antenner.

Vilken typ av avstämningsenhet ska jag satsa på?
Yaesus autotuner C-30(?), MFJ Matchbox, Z-100 eller något helt annat?
Funderade en stund på ATAS120 men det får isåfall bli i framtiden när plånboken återhämtat sig. Kommer använda antennen stillastående och som basantenn, alltså INTE mobilt när jag kör.
 
Hej 6VTK
Gå in på e-Bay i USA och kolla (Internet) auktioner identiska med Tradera i Svrige.
Tänk på transportkostnad och annat.
Jag tog hem en auktion på en MFJ-989C kostar över 6000:- här hemma i Karlstad.
Budet jag van på var 250 dollar (dollarn sog då i 7.60 ungefär) det blev ett totalpris på 2500:-
Utskrivning av scheck på banken 170:- rek.brev 70:- samt någon form av tull och skatt, så blev det summan jag ovan nämnde.
De har olika tuners att välja på. Sök på Internet på tunerns märke och beteckning så får du ALLTID fram ett nypris i dollar eller euro. Även sådana sites där denna tuner får poäng av sändareamatörer.
Köpte 2st tuners ytterligare på e-Bay efter detta enbart för att sälja och jag gjorde lite vinst på dessa så min egen kostade till slut runt 1000:- då sålda jag dem ändå billigt för att bli av med dem.
Tänk på att kolla på resp. grej, för varje grej står det shipping only USA eller USA and Canada och i mitt fall Whole world.
Be dem att skriva GIFTS på papperen... det hjälpte mycket.
Lycka till
73 de Erland SM6KTC
 
Tilägg till Sluggos inlägg.
Tull och moms är 6% +25% Alltså du betalar moms på tullen.
För att få fram pris så tar du priset i dollar gånger dagskursen gånger 1,06 gånger 1,25.
Sluggo har rätt, man kan göra ganska bra affärer om man är ute efter någon begangnat.
Betänk dock att det är svårt, besvärligt och krångligt att reklamera något du köpt begagnat i USA och att frakten ibland kan uppg¨å till en stor del av kostnaden på det du köpt.
Inte att föringa heller är att vi måste stödja våra lokala handlare fastän det är dyrare pga av vår höga moms och sociala avgifter.

Några ebay tips:
När du tittar på en auktion, börja med att kolla säljarens feedback.
Har han bara sålt några grejjer eller inga alls så var försiktig, oseriösa handlare lägger gärna upp ett nytt konto för varje pryl de ska sälja så de slipper ta ansvar.
Har de sålt en del grejjer men har många dåliga "feedbacks". Titta någonannanstans.
Gå in på www.qrz.com och kolla upp säljaren på forumen där om du ska köpa något dyrare.
Det finns tydligen flera ebaysäljare som säljer regelbundet på ebay men kunderna får aldrig sina varor och säljaren säger bara att "Jo, jag har skickat grejjerna men kunden var för snål för att skicka rekomenderat så det har säkert kommit bort på posten".

För betalning: Det enklaste sättet att betala med på ebay är med pay-pal.
Kolla så att auktionären tar emot pay-pal betalning då det är mycket enklare och billigare än checkar.
Pay-pal är en sida som gör din e-post adress till ett konto.
Du kan skaffa ett eget konto och betala in så mycket pengar du vill i kronor eller dollar via ditt mastercard eller visa. Sen för du över pengar från ditt e-postbankkonto till deras.
Väldigt smidigt, rekomenderar detta om du säljer på dx-radio eller pryltorget med.

Frakt: Fråga alltid (finns en knapp man trycker för att fråga säljaren frågor) om vad fraktpriset blir så du inte blir överaskad.

Kolla noga var säljaren är beredd att skeppa. Står det bara lower 48, americas, USA och Canada så blir säljaren irriterad på dig om du vinner för då får han köra om auktionen och du får negativ "feedback" av han.

Om det skulle vara så att du hittat något du vill ha men säljaren har skrivit att skeppas bara inom USA men han inga bud har så kan du alltid fråga om han kan tänka sig skeppa till Sverige ändå.
Många amerikaner är rädda för import och export, dom tror det ger dem extra kostnader och massor av pappersarbete.
Tala bara om i din fråga att de inte behöver oroa sig för tull för att det får du betala när du får paketet och att det enda papper de behöver fylla i är en liten grön klisterlapp som finns på alla postkontor och de behöver bara skriva värde och radio, tuner, electronic parts eller vad det nu är.

Vill man fuska och kanske slippa tull och moms så går det men det gör man på egen risk och har inte bara fördelar.
Man kan fråga säljaren om han inte kan skriva ned på priset på tullpapperet, då får man ju tulla och moms mindre, nackdelen med det är att om något går sönder så får du ju mindre på försäkringen än vad du betalt. Absolut inget att rekomendera. Till detta kommer att en del säljare blir förbannad om man ens frågor vilket slutar med att de inte vill sälja till dig mer.

TILL SLUT DET VIKTIGASTE:
LÄS LÄS OCH ÅTERIGEN LÄS ANNONSEN.
Ibland (ganska ofta) är det finstilt att produkten säljs som den är, "Den fungerade sist den provades (vilket kan vara 5 år sedan)" "säljs utan garanti" osv.
Många säljare har inte en aning om vad de säljer, många är sk "pondshoppers" USAs motsvarighet till pantbanker. De har ingen aning om vad de säljer eller hur saker fungerar.
Ska du köpa något dyrare tex en radio, be att få serienummret så du kan kolla upp så att du inte köper stöldgods. Ebay är det perfekta stället att bli av med stöldgods.

lycka till

73 Magnus
 
Köp nytt, och köp det från USA. Du kanske känner nåpgon som ska dit? Då gör du bästa affären.
Roger
 
Ser man enbart till egennyttan så kan man göra "bra affärer" på många sätt. Det absolut bästa sättet är att köpa stöldgods.

Genom att systematiskt göra "den bästa affären" slår man samtidigt undan fötterna för de seriösa leverantörerna av amatörradioprodukter i vårt land. Hårt arbetande företag som trots alla "bästa affärer" kämpar vidare i en liten nischbransch.

Själv har jag aldrig, och kommer heller aldrig, att göra några "bra affärer". Jag fortsätter att köpa i Sverige. Då får jag service. Jag vet att garantier håller. Samtidigt som jag är lojal mot dem som trots alla "bra affärer" kämpar vidare.

Hasse DLZ
 
Håller med föregående talare, dock om jag ska köpa begagnat kan jag tänka mig att se mig om!
73 Magnus
 
Problemet med att köpa begagnad utrustning är att, för att citera en gammal progglåt, "vem i hela världen skall man lita på". Det vimlar av hårresande historier om hur amatörer blivit blåsta när de i god tro köpt utrustning som vid leveransen inte alls varit vad köparen tänkt sig. Ibland har de inte fått något alls.

Personligen, vid de få tillfällen jag köpt begagnat, har jag gjort det av någon jag känner eller av någon som jag genom kamrater vet är ärlig.

Jag betalar gärna den lilla extrakostnad det är att köpa begagnat via någon återförsäljare. Då vet jag vad jag kan förvänta mig via posten. Dessutom har jag garanti på varan.

Hasse DLZ
 
Jag avråder dig å det bestämdaste att köpa stöldgods, då har ju någon annan betalat varan först. Och det är säkert inte något nöje att köra med stulna prylar. Om du däremot köper från USA så tror jag inte att dom svenska importörerna går omkull. Den stora massan har inte möjlighet eller lust att handla från USA. Det är om du har otur och varan går sönder som det kan bli problem med garantin. Men det mesta kostar hälften over there, ibland mindre ändå.
73 de Roger
 
Bra att Roger från Västerås också tar avstånd från stöldgods. Då gör vi det allihop.

Hasse DLZ
 
Kan man, tar man det från USA.

Vår dotter är i USA och det är väl aldrig fel att komplettera med lite småsaker man behöver. Allt är ju så mycket billigare där. En ICOM 703 under 3000:- . För den skull handlar man inte mindre från de svenska försäljarna, deras kunnande och deras garantier gör att man beställer det mesta från dem.

För ett par år sedan köpte vi ett mycket fint slutsteg från Danmark, efter tips från en god vän. Prisvärt + extra rör gjorde vårt köp mycket lyckat. Så varför inte handla utomlands, när tillfälle ges.

73 de Janne
 
Om man handlar utomlands, skulle jag gärna vilja veta hur man "inte handlar mindre" i Sverige. Varje gång man handlar utomlands blir det en affär mindre för svenska företag.

Hasse DLZ
 
Helt rätt Roger, inte går väl de svenska importörerna omkull bara för man köper en pryl i ett annat land. De stationer vi har är köpta i Sverige, då har man bra garanti. Men nu handlade den här tråden om avstämmare och jag tycker LDG har fina avstämmare kanske något dyra men värda var enda krona.
 
Om alla tänker så här "det är bara en pryl" då blir det inte mycket kvar att sälja i Sverige.

För övrigt så har jag alltid varit mycket skeptiskt inställd till avstämningsenheter. Det är mycket bättre att skaffa sig antenner som har ett ordentligt ståendevåg förhållande.

Avstämningsenheter KAN vara bra i vissa lägen exempelvis om man använder antenner som t.ex. delta loop med 400 eller så ohms matning. Jag använder MFJ 989C och den gör ett excellent jobb. I övrigt har mina antenner ett ståendevågförhållande som gör att de inte behövs någon hjälp.

Detta är mitt sista inlägg i denna debatt. Det finns viktigare saker att göra än att hela tiden få sista ordet. Eller hur Janne?

Hasse DLZ
 
sm7dlz said:
Ser man enbart till egennyttan så kan man göra "bra affärer" på många sätt. Det absolut bästa sättet är att köpa stöldgods.

Den som läser ser vad som skrivs. Det är väl bra att ändra åsikt till det bättre, köpa stöldgods är hel förkastligt. Jag håller med dig Janne, Man kan inte alltid tänka på att spara sina inköp tills man kommer till Sverige, för då får jag betala dubbelt så mycket. :rolleyes:
 
Tack för ditt stöd min vän Roger, mycket av det som säljs i USA finns ej att köpa i Sverige.

Janne WXA
 
Om nu inte Roger kan se sarkasmen i det han citerade så kan jag bara beklaga. Alla andra förstod säkert.

Hasse DLZ

Ps: Jag kommer inte tillbaka i detta ämne eftersom det nu är helt klart att Janne & Roger tänker fortsätta i gammal APU stil även här på HAM.se. Det tänker jag inte medverka till.
 
Jag tycker att min stil på apu var helt ok. Jag blev fult påhoppad hela tiden. Däremot så ser väl radioshack förfärligt ut?? Jag tycker att det spårar ur nu. låt dett forum få vara ifred, maila mig gärna privat. Intresset av tjafs tror jag inte är så stort på detta forum.
Roger
 
Nu får du ge dig DLZ, sluta upp att förfölja oss. Vi har rätt att skriva på olika forum utan att du alltid skall göra dina fula inlägg. Vi ber dig att låta oss vara ifred och vi hoppas nu att andra förstår att det är du som är orsaken till att det blir bråk. Du älskar att ställa till med bråk med oss, varför???

Janne WXA
 
Roger said:
Jag tycker att min stil på apu var helt ok. Jag blev fult påhoppad hela tiden. Däremot så ser väl radioshack förfärligt ut?? Jag tycker att det spårar ur nu. låt dett forum få vara ifred, maila mig gärna privat. Intresset av tjafs tror jag inte är så stort på detta forum.
Roger

Det som ser förfärligt ut på Radioshack är säkerhetskopior och citat ifrån APU Roger.
Man kan fråga sig varför APU stängdes ned - Var det pga av fula personliga påhopp eller var det pga att någon eller några av moderatorerna gick in och ändrade i andras inlägg till deras egen fördel och för att smutskasta andra och försöka skapa bråk? Rena förfalskningen tycker jag.

För övrigt vill jag hålla med DLZ om att antenner skall helst inte behöva stämmas av.
Har igår satt upp en vertikal historia på tomten som jag tyvärr måste tuna. Inte mycket i loggen........

73 Magnus
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top