Vad för slags kontakt är detta?

Kontakten ser ut spm en DIN-normerad kontakt "1.0/2.3" enligt DIN 41626/2.
Sådana används i PCM-systems "DDF" för att ansluta G.703 75 ohms koaxialanslutningar.
Den hör alltså hemma i telefoni-världen.

Kontakten finns beskriven på http://www.rosenberger.de/PDF/Products_HF_Coaxial/10_23_75Ohm.pdf

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Mera korrekt är att den typen av kontakter finns främst på anslutningsfälten på utrustningarna inom SDH, och i vissa utrustningar där kontakterna möter bakplanskontakter. Passar bäst för fast montering och att man inte ska behöva pilla med dom efter installation De finns även i DDF men numera i mycket liten omfattning då det visat sig inte vara så praktiskt med dessa då man frekvent skall byta kablage och koppla om förbindelser i DDF, då finns det andra kontakter som är mera lämpad och tåligare. T ex 1,6/5,6 och liknande, fast jag kallar dom Ericssons "M4" kontakter
 
Last edited:
Tack för svaren. Här är ytterligare en kontakt som jag inte kan identifiera:

kontakt

Samma princip som föregående men lite större dimensioner.
 
DIN-normen är 47295, och i princip alla "stora tillverkare" (förutom Ericsson bl.a. Radiall, Amphenol, Rosenberger m.fl.) tillverkar kontakter enligt denna norm.

"Specen" med måttsatt ritning kan beskådas på t.ex.:

Volex - 1.6 / 5.6

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
DIN-normen är 47295, och i princip alla "stora tillverkare" (förutom Ericsson bl.a. Radiall, Amphenol, Rosenberger m.fl.) tillverkar kontakter enligt denna norm.

"Specen" med måttsatt ritning kan beskådas på t.ex.:

Volex - 1.6 / 5.6

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Måtten på 1.6/5.6 stämmer inte alls med min kontakt, som har ytterdiam 6,48 mm på honan. Verkar vara över 8 mm på 1.6/5.6.
 
Det finns många olika varianter på samma tema, en del är tom unika för vissa tillverkare.

Jag ska se om jag kan ragga upp några exempel och fota dom. Den bild som du visade senast så verkar hannen inte passa ihop med honan, jag ser det på formen av innerstiftet, som borde vara mera spetsig. Den vänstra är den riktiga "M4", men den högra ser ut att vara en annan standard, som jag inte känner igen. Har ju annars varit i branschen sen 25 år och sett det mesta i kontaktväg ...
 
Back
Top