Vad göra av 5: tisdagen ?

sm6nzb

Well-Known Member
Hej

Vad göra av den "onödiga tisdagen" som någon sa....

Kanske en test med OVANLIGA regler. Pontus SM0SBI vill ju kunna köra sig själv tex.
Vad mera kan man göra, köra test mobilt, dvs flytta sig under testen....
Sända runt micken till alla i klubb-stugan eller vad ?
Cross-band, digitalt....

Kom med ideer, det är snart 5:e tidagen !

/ 73 Tommy
 
Varför inte utnyttja den 5:e tisdagen för gammeldags hederlig radiotrafik där det finns tid över att utbyta även annan information än rapport och lokator i ett rasande tempo och där mobiltelefon, DX-kluster, ON-chat m fl tekniska hjälpmedel är direkt avgörande för operatörens chans att nå framgång eller floppa.

Ännu fler tester och mer detaljerade regler behövs väl knappast. :cool:
 
SM7EQL said:
Varför inte utnyttja den 5:e tisdagen för gammeldags hederlig radiotrafik ...
Instämmer! Jag har svårt att tänka mig något som överträffar ett helt testfritt kortvågsband en dag (eller natt för den delen) med fina konditioner och lugna QSO:n om varierande ämnen på lagom frekvensmellanrum från bandkant till bandkant, interfolierade med en pileup här och där. Det var sådana minnesvärda tillfällen som bidrog till att hålla radiointresset på topp under de första 10-15 åren av min amatörradiotid.
/ Göstha
 
Låt det vara som det är, d.v.s. en contestfri tisdag är ju ett förslag, som då blir Bengt EQL:s förslag, helt automatiskt.

Som tur är så har man inga problem med att vara aktiv på radion utan att ha en contestkalender att gå efter. Behöver inte kryckor för att gå eller blå piller för att stå ännu så länge men rätt som det är kanske man behöver alla tre hjälpmedel ovan för att "få till det" :)
 
Det var ingen dum idé du kom med:
"köra test mobilt, dvs flytta sig under testen"

Alltså, inte en test till men just att kunna flytta sig under testen.
Tittar vi på VHF contests i USA så är det inte ovanligt med en särskild klass som heter Rover. I den klassen så är det meningen att man ska kunna aktivera 2 eller mer rutor under samma test. Man får då köra samma stationer igen (om man lyckas) och på så sätt kunna tillgodogöra sig de poängen flera gånger.

Har länge undrat varför inte denna kategori varit på tal tidigare.

73 de Magnus
 
>>>Har länge undrat varför inte denna kategori varit på tal tidigare.

Genom att skapa ännu fler tester eller klasser och kategorier blir det till slut så rörigt att ingen vet varken in eller ut. De som har låg effekt vill ha en QRP-klass. De som har dåligt QTH och inte kan hävda sig mot de som har bättre QTH känner sig missgynnade och vill ha egen klass där dom kan vinna. Varför inte en egen klass för dom som kör SSB på en GP?

En Roverklass med "flyttbart QTH" hade säkert också samlat en och annan fantast och genererat ännu en resultatlista med mikroskopisk text att publicera i en redan kaotisk testspalt i QTC. Handen på hjärtat, har vi inte nog med tester redan? Finns det mer att testa? :cool:
 
Håller med dig EQL. Det är mycket snack om klasser nu men jag tycker inte vi ska ha några klasser alls i NAC testerna. Däremot, skulle vi ha någon klass så tycker jag det borde vara Roverklass eftersom den uppmanar till mer aktivitet och det är just aktivitet vi vill ha på VUSHF banden.

Sen tycker jag ju fortfarande och som vanligt att det var bättre förr.....
Alltså att 6m testen borde gå tillbaka till att köras 4e tisdagen i månaden.

73 de Magnus
 
>>>Däremot, skulle vi ha någon klass så tycker jag det borde vara Roverklass eftersom den uppmanar till mer aktivitet och det är just aktivitet vi vill ha på VUSHF banden.

Njae, det behövs väl knappast uppmans till mer aktivitet på banden de dagar det är test. Däremot hade amatörradion säkert mått bra av ökad aktivitet de dagar det inte är test. Om man inte är överdrivet intresserad av test- och tävlingshysterin finns inte mycket att hämta på VHF och de högre banden. Eller gör det?

Visst kan man bygga större antenner, bättre pre-ampar och experimentera med sändare och mottagare i sin ensamhet men faktum är att allmänna anrop (på icke testtid) ger få svar nuförtiden och att lyssna sakta över banden som man gjorde förr genererar mer brus nu än då, trots att mottagarna blivit bättre och det finns fler radioamatörer med tekniskt bra utrustning idag än det gjorde förr.

Samtidigt måste man vara ärlig och ha klart för sig att det är just testverksamheten som drivit utvecklingen framåt, det är testerna som i alla tider sporrat radioamatörerna att förbättra och förfina både sin utrustning och sin operatörsteknik, att lära sig mer om vågutbredning, att utnyttja moderna hjälpmedel som DX-cluster och mobiltelefon för att få kontakt på de högre mikrovågsbanden.

Om allt varit som förr (på 70 och 80-talen?) kanske alla suttit kvar, lugnt tillbakalutade i sin radiostol, och pratat teknik och berättat om sina nyaste projekt för sina likasinnade radiokunniga kompisar. Diskuterat nya kopplingar och delat med sig av sina egna erfarenheter och på så sätt fört radiohobbyn framåt.

Det som behövs är alltså en lagom mix och balans i systemet. Som ett första steg mot en sundare och mer innehållsrik radiohobby hade varit att ta bort 25% av testerna på såväl kortvåg som VHF och högre. Samtidigt kunde man ta bort de flesta klassindelningarna och kategorierna och försöka tona ner betydelsen av att till varje pris vinna alla tävlingar eller placera sig bland de första fem i resultatlistan. Sätt amatörradion i första rummet och låt bli alla "dopingpreparat" (t ex DX-cluster) som på lång sikt leder rakt in i fördärvet genom att operatörerna ständigt blir allt sämre på att klara sig själv. Ungefär som att cyckla med stödhjul även i vuxen ålder?

73
Bengt
 
Testfria helger

Hej
En del av er tänker lite på HF i era kommentarer.

På VHF & Up så har vi faktiskt gått från ca 40 TESTFRIA HELGER till 44 detta år.

Detta pga att kvartalstesterna går samtidigt som Reg 1 tester.

Framförallt på GHz är det inte något problem att hitta ett tyst band, däremot svårt
att testa nya grejer utan att på något sätt få tag på en motstation.

Att jag startade tråden berodde på att jag under VHF testen förra tisdagen fick kritik för att reglerna inte tillät QSO mellan två fjärrstyrda stationer som betjänades av SAMMA operatör.

Tekniska utvecklingen går fort...

/ 73 Tommy SM6NZB
 
SM7NZB said:
Hej
Att jag startade tråden berodde på att jag under VHF testen förra tisdagen fick kritik för att reglerna inte tillät QSO mellan två fjärrstyrda stationer som betjänades av SAMMA operatör.

/ 73 Tommy SM6NZB

Ja jösses. Inte nog med att det skeddas och körs rapporter och lokatorer m.m. via dx-cluster, mobiltelefon eller div. chatts. Nu skall man köra sig själv också. HI. Kan inte kalla det annat än fusk alltihopa. Om ni vill kan jag sätta upp en virtuell VHF-rigg här hemma hos mig som ni kan köra via internet på testerna. Bara logga in på min hemsida och klicka på en knapp så får ni en S-rapport, klockslag och lokator helt automatiskt som ni kan föra in i er logg. Checklogg skickas sedan in från min server till berörd testledare.

Är det en tävling som man deltar i, då får man väl rätta sig efter de regler som gäller för tävlingen eller? Men efter att i flera år varit tvungen att lyssna på contestade HF-stationer då har det ju gått upp för mig att regler och bandplaner m.m. inte är något man behöver respektera om man bara har ordet contest eller test med i anropet.
 
OK Tommy, jag inser ditt dilemma att i egenskap av SSA:s testledare vara alla till lags. Jag ser två lösningar. Antingen skapa extremt detaljerade regler med ett oändligt antal klasser och kategorier eller helt enkelt ta bort reglerna helt.

Nu befinner vi oss någonstans mitt emellan dessa två ytterligheter och några envisa deltagare drar hårt åt ena hållet medan de flesta klamrar sig fast eller t o m kan tänka sig backa tillbaks ett eller två steg. Att försöka ena samtliga deltagare i en bästa kompromiss tror jag inte är möjlig och därför måste man fortsätta på den inslagna vägen att ständigt förändra, utveckla, såga sönder allt gammalt och specialanpassa ända ner på individnivå. Först då blir den person som har ett omättligt behov av att prata med sig själv, via sina fjärrstyrda radiostationer, helt nöjd och belåten. Kanske blir han ensam deltagare i sin egen klass och t o m vinner tävlingen tillsammans med sig själv som enda medtävlande.

Det enda arbete som då återstår för dig som testledare är att plita ner vinnarens namn och signal på diplomet, stoppa eländet i ett kuvert och skicka iväg.

Även om jag kört mycket tester i mina dar och fortfarande tycker det är ganska kul så ligger det mycket i vad SUH skriver. Någonstan går gränsen när det är svårt att hålla sig för skratt :cool:
 
Hej,

Kul att intresset för aktivitet på VHF och uppåt är "stort" på en reflektor. Hoppas ni alla är lika aktiva på banden. Först vill jag säga att jag inte behöver någon test den 5:e tisdagen utan det räcker bra med de som finns. Reglerna är helt ok även om en del förändringar inte är som jag vill, men man får kompromissa.

Så ingen test den 5:e tisdagen.

Angående teknikutveckling med ON4KST, DX-kluster, mobiltelefon, Hepburn-kartor, regnradarkator, åskväderkartor mm så är detta ett MYCKET positivet inslag för att främja aktiviteten på högre frekvenser. Som kommentar till senaste IARU REGION 1 CONTEST skrev jag följande kommentar

---
Hi,

Being outside the contest main area and using a small station it's
not a good ideer to run the IARU REGION 1 CONTEST. Especiall when
the condtions are bad as during this weekend. Maybe locator bonus
will help bring up intrest for the outside areas but don't think it
will help. Well I were QRV to and from during the contest and made
some QSO with great help of ON4KST web page and the normal DX cluster.
Without these nice tools I havn't been QRV at all becasue none would
been calling CQ to my QTH. Thanks ON4KST and all DX cluster sysop!
Without your help the IARU REGION 1 CONTEST would be nothing!

73 de ULF/SM0LCB (op of remote station SM7LCB)
---

Utan ON4KST och DX-kluster hade de få QSO jag genomförde under denna test inte blivit av. Det blev ju i alla fall 9 kontakter på ca 4-6 timmar aktivt lyssnade och deltagande.

Om banden aktiveras utanför testerna så är svaret javisst görs det, ni har väl varit med och lyssnat! Fast det gäller ju att passa på när det är lite fart på banden precise som för kortvågen. Det har varigt mycket fina öppningar på banden detta är. Själv är jag bara aktiv på 23 och 3cm och lite av det kuliga finns att avlyssna på min hemsida,
http://sm7lcb.shacknet.nu/audio/sm7lcb/2006/index.htm
och loggar finns,
http://sm7lcb.shacknet.nu/audio/sm7lcb/2006/index.htm
och lite statistik,
http://sm7lcb.shacknet.nu/qsl/sm7lcb/adistat/

För tropo är ju hepburnkartor ett bra hjälpmedel, inte använda?
För rainscatter QSO på 3cm är regnradar och åskkartor mycket bra, inte använda?
För sked och talkback är ON4KST och DX-kluster mycket bra, inte använda?
För sked och talkback är andra amatörband mycket bra, inte använda?
För sked och talkback är mobiltelefon mycket bra, inte använda?

Summering för 23 och 3cm är att aktiviet finns även om den kan bli bättre.
Möjligheter att förutse bra QSO-möjligheter finns och bör användas.
Talkback har alltid används...

73 och väl mött på banden de ULF/SM0LCB :)
 
Off-topic: Om man inte blandar in hormonstinna KV-gubbar;) och KV-tester:p - så är VHF "and up" testerna är där dom är idag - genom små förändringar av testregler och en småskalig ideell utveckling av programvara och tillgång till en massa (billig) hårdvara.
Folks intresse att koppla ihop allt sånt till nåt nytt kommer att fortsätta i små steg, liksom förändringen av VHF "and up"-reglerna.
Det är väl ett bevis på att "skiten fungerar" och att köra radio är kul.

Alla "större" förslag har hittills ratats, dvs. inför inte en massa nya klasser, inför inte förbud på talkback eller sånt som ersätter talkback m.m. Nåt problem med det ?

On-topic: om jag skulle börja köra NAC regelbundet igen, ser jag helst inte fler vardagstestkvällar i månaden - snarare tvärtom.
Däremot vore det fritt att "genom intresseorg." uppmuntra att Tisdagen blir "inofficiell ad-hoc snacke-kväll" i huvudsak på VHF "and up" - kanske ett bra tillfälle att prova t.ex QSO med maskinella moder/PSK under lugnare förhållanden.....;)
 
Att köra test med olika hjälpmedel

Hej
Kul med denna diskussion, riktigt underhållande trots en del ironiska kommentarer.

Till SUH, du har solklart rätt när du säger att det är fusk att utväxla qso via clustret / mobiltelefon eller liknande. Det finns nog ingen som menar att du har fel.
Jag har varit mkt aktiv under många år, speciellt på VHF och upp. Pga. mitt relativt fina QTH hör jag hyffsat bra och har därför lyssnat in många QSO'n där jag vet att hjälpmedel funnits med i QSO't. Och visst har det förekommit tveksamheter, exempelvis att den ena säger pse rpt rst och den andre säger tnx qso, dessutom i munnen på varandra. Mao, dom hör varandra dåligt. Men på något sätt har saken rätts ut, RST har sänts om och kvitterats, QSO't avslutats så småningom på vederbörligt sätt. Troligen hade ett sådant QSO inte genomförts utan någon form av hjälpmedel, talkback via cluster eller annat. Men bara därför anser jag inte att det QSO'et var fusk.
Hittills har jag lyckligtvis aldrig hört ett QSO där det är uppenbart att de båda motstationerna inte hört varandra och att QSO't på goda grunder kan anses vara "fusk".
Därmed inte sagt att det inte förekommer, lagbrytare kan finnas där man minst anar det.
Många är de försök till QSO som aldrig loggades trots att jag använt cluster etc. som hjälp. Saken är helt klar, ingen radioförbindelse, inget QSO.
Vet inte om du kör test på de högre banden, men enligt min mening är det fortfarande en mkt stor skillnad där, jämfört med hur dom kör test på KV banden. Dessvärre ser man en del KV fasoner smyga in, speciellt på 144 där standardrapporten ofta är 599. En sådan station ger jag inte sällan rapporten 589 eller något annat än 599 i retur.
Läste i någon kommunike att de loggar som endast innehöll rapporter skulle underkännas enligt förslagsställaren (tror det var någon i Tjeckien).

När det gäller aktivitetstesterna och dess regler, har Fredy, SM6FKF nylingen kommit med ett inlägg på vushf@fro.se om förslag på förändringar. Kanske inte särskilt välgenomtänkt, men ändock ett försök att bidraga konstruktivt, och därför skall välkomnas.
Som någon nämnde, så få regler som möjligt....

För att återgå till NZB's ämne i tråden.
Att köra sin radiostation remote är ju en teknisk förbättring som tillåter att man placerar sin radio på ett bra QTH, och därför kan få ut mer av radiokörandet, kul både tekniskt och lite av en "teknik kick" för den som lyckats med bravaden. Om man dessutom kan köra både hemifrån och från remote stationen, det ökar ju aktiviteten och skall både tillåtas och uppmuntras i testsammanhang.
Fenomenet att köra sej själv, har redan utretts och fått koncensus som ej tillåtet enligt SM3LBN's princip: Ett QSO kräver två hjärnor. Saken borde därmed vara färdigdiskuterad.

SM0(7)LCB summerar exemplariskt nyttan med de nämnda hjälpmedel som vi vanligen använder. Håller därför med Uffe till 100 procent.

Till dessa hjälpmedel kan vi nu addera SSR (secondary surveillance radar) där vi kan se possitionen på flygplan i realtid i avsikt att använda flygplanet som en reflexionspunkt för att nå bortom horisonten på mikrovåg. Denna typ av signal-höjande reflexion finns alltid närvarande och vi nyttjar den, kanske oftast omedvetet. SSR hjälpmedlet är ytterligare en förbättring av vår förmåga att köra långt på mikrovåg. Bara bra, eftersom det höjer aktiviteten och därmed blir det roligare att köra. För mer info, kolla länken http://www.kinetic-avionics.co.uk/

73 de Per SM0DFP
QRV alla band från 3,5 MHz till 47 GHz
 
Hej, kollade lite bakåt bland inläggen och hittade detta om 5:e tisdagen.

Den givna användningen för den 5:e tisdagen är ju MÖTE för de AKTIVA test-körarna.

Alla är ju vana vi att "vi" är upptagna på tisdagarna ändå !

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Back
Top