Hej på Er alla!
Inledningsvis förstod jag frågan som att det gällde sändareamatörer som medvetet skapade olika störningar. Spelar musik och sänder ut diverse oljud, jag lämnar därför störningar av annat slag därhän.
Det jag skriver nedan är min egen teori delvis baserad på lång erfarenhet av människor. Vill först som sist säga att det inte är självklart att det är de nya amatörerna som stör, KANSKE TVÄRT OM.
Tänker på följande sätt.
Beroende av personlig läggning, förmågan till självkontroll, erfarenhet och ålder kan även den äldre radioamatören, som lärt sig CW, mer teknik och hur man beter sig, vara den som stör.
Orsaken till det är att radioamatören ifråga inte kan tollerera sitt beteendet och sätter därför igång att störa på olika sätt p.g.a. att han/ hon inte kan acceptera att det diskuteras, partipolitik, kommunal, inrikes och utrikes politik. Motrektionen blir att han/ hon stör, så fungerar många människor.
Jag kan bara gå till mig själv, hade jag varit svagare som person så hade jag också kunnat lägga ut en störsignal efter att ha lyssnat på diskussioner på 80 meter som inte har ett dugg med ammatörradio att göra och som borde innebära att man mister sitt sändningstillstånd. MEN ALLA HAR INTE DEN SJÄLVKONTROLLEN, då blir det som det är.
Det är mycket jag personligen inte gillar av innehållet i dagens diskussioner på banden men det skulle aldrig falla mig in att sjunka så lågt att jag sätter igång och stör pågående trafik.
Jag hoppas jag uttryckt mig så att inget kan missförstås.
Trevlig helg // Thord