Vad har ni för portabel set up?

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Hej
Hade varit roligt att få lite input på vad det finns för olika set ups med rig, batteri, antenn mm ute i buskarna och vilken ordning man prioriterar olika parametrar som bulkighet/storlek/vikt osv.

Har själv en K2 (upp till 10W) med Zippy 4200mAh batteri som räcker en hel dag, smartphone lurar, hembyggd minipaddel, ändmatad koaxialdipol för 20-10m som bäres upp av golvmopp, 10m RG-58, genomgående BNC, alurör och biltemas metspö. Allt utom antennbäraren ryms i en laptopväska och allt väger under 5kg.QRP.jpg

Mitt eget koncept är liten vikt, lätt att sätta upp antenn utan att använda träd och att kunna gå eller cykla iväg med ALLT.
 
Last edited:
Kul inslag Bjarne!
Jag har en i största laget portabel radio, en KNWD TS-590S som jag packar ned i en anpassad aluminiumväska tillsammans med en Begali Spark och originalmick.
En antennbärare med tre Moonraker Ampro antenner för 80, 40 och 20 mb där jag bytt ut sprötet mot justerbara teleskopantenner. En bunt radialer ingår också och en axelremsväska med batterier där jag kan ta med 4 st blyackar, typ MC-batteri.
 

Attachments

  • DSCF2826.jpg
    DSCF2826.jpg
    2 MB · Views: 32
  • DSCF2979.jpg
    DSCF2979.jpg
    2 MB · Views: 32
Får hoppas att det blir en uBITX i år om den hinner komma i tid. Har en liten moddad MFJ portabel avstämmare och vanligtvis en dipol som jag kastar upp på lämpligast sätt - i värsta fall får ett metspö följa med som mittpunkt om det inte finns några träd på det QTH som ska besökas.

Har ett 4,5 Ah LiFePO4 batteri som strömkälla.

All radioteknik rymms i en liten kylväska från Biltema.
 
Jag har tagit till mig EQL's koncept med antenner som 'är klara att kopplas in utan att behöva stämmas av. Jag har således varken ATU eller SWR-mätare med mig på en fielday då in antenn redan är verifierad och körklar och bytes till ett annat frekvensband med ett enkelt handgrepp.. Läs gärna om A1-gruppen som Bengt har skrivit om.
 
Kul tråd!
Mina portabelövningar har mest varit på VHF och kortare vågor och i samband med aktivitetstesterna, jag har skrivit lite om äventyren tidigare så det får bli länkar.

Första tråden https://www.ham.se/threads/nac-portabelt.25728/ har flera tester. 2m handburet i en vända och ett par olika bilburna tester med olika storlek. Andra tråden https://www.ham.se/threads/nac-fran-jp61.25669/ berättar om när jag och klubbkamraten Lars SM4MKF for till JP61 med husvagn och rejäl rigg, och fick lite kras. Senaste tråden https://www.ham.se/threads/nac-portabelt.25381/ är 1296 och 432 bilburet, taklasset med 432-antennerna är lite speciellt...

/Jan
 
För egen del så kan det vara högst påtaglig skillnad på var jag väljer att köra ifrån.
Det kan vara en fotbollsplan eller i djup skog vilket antagligen kommer att påverka
antennens beteende ganska mycket så vad som är avstämt på ett ställe är det inte
på nästa QTH.

Min avstämmare är en MFJ 901 som inte väger mycket eller tar så mycket plats i väskan.
En av modifikationerna är en resistiv SWR brygga med lysdiodsindikator.

Oftast tillverkar jag dipolerna av DL1000 som också används som matningskabel,
kallades väl för skosnöre en gång i tiden.

Pragmatisk antenn kallar jag det för, jag kör på det jag får upp och kan stämma av.
 
Det måste väl finnas fler som kör fielday inte nödvändigt att det ska vara QRP.
Mer bilder!
r1.jpg
Här en set up med en magloop i Råå hamn för ett antal år sedan.
Det var innan tiden jag ville kunna ta allt gåendes eller med cykel.
 
Det var en liten fin magloop. Den blev jag nyfiken på, kan du presentera den prestanda och frekvenser.
Jag har en vridkonding liggandes och väntar på att få användas.
 
Tja måtten får du uppskatta från bilden men just här så körde jag 18Mhz. Vill minnas att den gick mellan 17-10m. Jag körde ju aldrig mer än max 10W.

Det svåra brukar vara det mekaniska och avståndet mellan plattorna i vridkondensatorn.
 
Last edited:
front.jpg
Så här ser själva riggen ut i dag, tyvärr blev bilden lite suddig.
bak.jpg
Jag har valt att ha lång kabel på manipulatorn då den ändå inte är i vägen.
Kan även köras då den ligger i laptopväskan. Batteriet väger ju lätt.
 
Jag har en video på youtube där man kan se hur den ser ut. Jag har använt mig av distanser (sexkantiga).
Jag har lite bättre bilder som jag kan lägga upp när jag har grävt fram dem.
 
Jag har tyvärr inte kvar några bilder på hur minipaddeln såg ut när jag började bygga den.
Den är väldigt simpel, jag har dock en lite suddig bild som visar lite mer än videon.

På vardera arm sitter det en tunn pertinaxskiva som sitter fast i ett stycke som är fastskruvat med en vinkel där man kan se skruvhuvudet som sitter i bottenplattan och stycket som armarna sitter fast i. Smått men fungerande.

Fjädern som syns emellan armarna hålls på plats med varsin skruv där skruvhuvudet sitter på insidan av armen

M3 skruvar och sexkantiga distanser. Lödöron, ett sitter fast i mitten mellan skruvarna för lång/kort och en på varje skruv för respektive lång kort.
IMG_3217.JPG
 
Last edited:
Min fält är oftast en 817 med 45w steg till samt ATU. 857an är numera bytt mot en 897.
dual.jpg


Kör oftast med en inv-v till 20/40m banden, samt en lång wire, antingen 21 eller 40 meter lång.
qrp8_1.jpg

qrp_ca-3.jpg


Men ibland blir det rent QRP:
miniqrp.jpg
 
James, kan du ta med dig din utrustning gåendes/på cykel eller med bil?
 
En bild från dagens portabelkörning i kanten av Linnebjer Naturreservat bara ett stenkast från ESS i Lund. Portabelstationen är byggd i en Ra200 batterilåda som försetts med dels bärhandtag och dels en axelrem. Transceiver KX3 som matas från två stycken LiFePo4 4200 mAh batterier vilka ger drygt 8 timmars kontinuerlig "pile-up style" trafik eller kanske 2-3 arbetsdagar vid mer lugn trafik och fikapauser etc. Uteffekt 10 W.

Till vänster om KX3 syns en omkopplingspanel som används för att välja mellan batteri 1 och 2 samt de inbyggda batterierna i KX3 som är reservtanken och medger ytterligare 3-4 timmars aktivitet men med reducerad uteffekt 5 W.

Till höger om KX3 en specialdesignad högtalarlåda med bashorn som tillsammans med en extra förstärkare ger ett ordentligt tryck i ljudet med excellent ljudkvalitet. Den som lyssnat på KX3 inbyggda högtalare vet att den låter sämre än kass och är helt oanvändbar i fält. I övrigt är KX3 en trevlig radio trots sitt överskott av menyer och finesser som gör att man ibland villar bort sig.

Utrymmet under KX3 delas med batterierna och en loggdator som nås via trådlöst tangentbord. LF från radion skickas dessutom ut trådlöst till en fickmottagare med öronmusslor så man kan röra sig fritt 10-15 m runt stationen.

Loggdatorn har inbyggd Keyer och körs på samma sätt som de vanliga contestprogrammen men i läge DX-pedition mode. Alla exchange som behövs för "5NN TU-QSO" finns på F-tangenterna. Vill man köra manuellt med den vanliga manipulatorn och bara använda den inbyggda datorn för loggning så går det också. Det brukar bli både och när jag är ute.

I tillbehörsfacket skymtar en enpaddlig manipulator - hembyggd med en kort bit av Sandvikens bågfilsblad som har rätt fjong. I facket får tangentbordet plats tillsammans med manipulator, kompass, penna, en reservlogg i papper, en 14 MHz dipol, tunn hisslina och en tunn koax. Den klena dipolen är bara avsedd som nödantenn om ordinarie antenner skulle strula efter någon lång vandring till en avlägsen plats. Vikt knappt 5 kg komplett. Antennpaketen som det finns flera versioner av väger från 500 gr till några kg. Dessa kan kombineras på många sätt och ryms antingen i en liten ryggsäck eller antennfodral som man kan hänga över axeln. Lätt att ta med på timslånga vandringar om man så vill.

Idag provades en länkad dipol för 10 och 14 MHz på 8 m höjd. Verkade fungera fint och det blev kört en hel del på morsetelegrafi, dock inte längre bort än EA8 på 14 MHz.Portabel_set_up_1.jpg
 
Last edited:
James, kan du ta med dig din utrustning gåendes/på cykel eller med bil?
När jag satte ihop detta "setet" så var målet att kunna bäras eller ha med på cykeln då jag bodde mitt i stan då. Mitt krav var så liten väska som möjligt, och endast en väska! (förutom masten). Målet var också att den alltid skall vara packad 24/7 för att snabbt kunna sticka ut efter jobbet. Och väskan lever kvar än idag, den är riktigt bra.

Ryggsäck är bra, men det är svårt att placera den på pakethållaren. Så varför inte en fotoväska som har vadade sidor och är gjort för att skydda kamerautrustning?

Och japp.. mycket skit får det plats i den! Allt är inte uppe. Ligger spännband, papper och lite verktyg kvar.
vaska.jpg
 
Härligt effektivt att skåda Bengt! Ska bli spännande att stråla samman med A1-gruppen.
Det måste finnas många fler som har bilder att visa.

Oj, du var snabb James. Riktigt trevligt att se din set-up. Ungefär såg min egen ut förr undantaget slutsteg och lite till. Handjagaren brukar jag faktiskt ha med mig för att kunna lyssna på lite annat i en kaffepaus.
 
Back
Top