Vad i hela friden håller på att hända i DX-piles och expidioner egentligen??

SA7AZQ

Well-Known Member
Jag har tillbringat en hel del tid med radio senaste halvåret, i perioder och kan inte låta bli att undra vad som håller på att hända, famförallt på ssb, och då spciellt vid event-stationer och någon speciell DX station. Jag har flera gånger upplevt när dx stationen ber tex. en OZ4 att reperera sitt suffix varpå helvetet går löst och man kan höra hur 15-20 stationer ropar oavsbruter med halva signalen och ingen OZ4 har en chans under solen att komma igenom eller vad det nu kan vara dx stationen frågar efter. Desstuom är det mera regel än undantag att speciellt sydeuropeer ropar på allt :mad: När jag är på mitt sommar QTH i TF och kör radio brukar det bli samma fenomen när jag försöker köra dx outside EU att man blir totalt nedropad av stationer som man inte vill köra.
Tex. detta exempel är inte ovanlgit
:CQ CQ DX Outside EU only TF/SA7AZQ lisstening 5up only dx please.
:IK3.....EA2...CT9 bla bla bla,
:Only outisde EU over EU stand by please.
:IK3AAA
:IK3 You are not outisde EU
:IK3AAA Kristoffer 59
:IK3AAA please wait
:Ur 59 in "Roma Italy
:No outisde EU please stop qrm im lisstening for USA
:Bad receiver (och biland en del spydiga kommentarer)
Från mitt qth i TF är jag stenhård med att inte ge vika och släppa in "monsterna" och ge dem qso med TF. Samtidigt lyssnar folk inte på banden, man kan ropa i 5-10 minuter inann man blir spottad på clustret och först då börjar allvaret. När jag åker i sommar ska jag spela in pajlupen tänkte jag ;)

Idag satt jag på 20m och hörde RT27TT och han hade en hel del "monster" som ropade oavbrutet över både honom och hans motstationer och "dödade allt" :mad: När han sa QRZ var de inte med på det så gick jag ropade in och fick 59 ditekt vilker kanske stämmer, dock tar jag 59 eller 599 med en stor nypa salt. Var är problemet egentligen med att LYSSNA innan folk sänder, Hade alla ropat lungt och sansat hade fler stationer kunnat köra och slippa kriget om vem som låter sämst och har störst slutsteg. Blev nästan lite skadeglad för att jag kom igenom på första anropet utan problem men jag körde 500w medans de med mera effekt bara blev argare;)
På min qrz.com profil har jag ialafall länkat tiill DX code och har faktikst den inklistrad på min biografi där;)
DX Code Of Conduct tänk om alla följde den:)

Nåja nu har jag kommit igågn på psk31 och rtty så man kan ta min tillflykt dit och köra dx där, behöver de flesta länderna på de moderna då jag enbart kört ssb tidigare.
 
Last edited:
Vad i hela friden håller på att hända i DX-piles och expidioner egentligen??

Håller helt med!
 
Riktantenner och låga strålningsvinklar alternativt högre frekvensval är den enkla lösningen å¨problemet.

Problemet är dock inte nytt. Vet att en metod som används tidigare är att:

IK3??? Very weak pse try again!
IK3 IK2???
SRI very weak and much QSB IK3???

Detta trots 59+++ signaler....

Nej, jag ska inte lära ut dumheter. Sånt höll man bara på med förr i tiden när man hade glimten i ögat. ;)
 
Ja du RNA , jag har faktikst gjort den del fula sådana också från TF =) , det är det enda sättet att slippa vissa krokidiler.
 
Nåja nu har jag kommit igågn på psk31 och rtty så man kan ta tillflykt dit och köra dx där, behöver de flesta länderna på de moderna då jag enbart kört ssb tidigare.


OM du orkar....prova med CW, det fungerar lite som ett "filter" i detta sammanhang. "Oljuden" finns visserligen där också men inte i samma utsträckning.
 
Litet "off subject"

Dessa 599-DX.speditioner! Vad är det för slags prestation att kunna få kontakt med en expedition på t ex Cook Island som har med sig transceivrar, slutsteg (ibland) och beamar och som har som sitt ända mål att med "599-jargongen" köra minst 10 stationer i minuten.

På 50 och 60-talet var det däremot en prestation att lyckas få kontakt med en PK-signal på Borneo där operatören var en INDONESIER permanent bosatt i landet,
Man utväxlade ärliga rapporter, namn, QTH och den ofta hembyggda utrustningen.

Jag läste i en RadCom (RSGB England) i en DX-spalt där man på allvar föreslog att för att tillgodoräkna ett QSO för ett diplom skall motstationens operatör vara bosatt i landet.

73
Bengt
SM6APQ
 
Ja det är rent bedrövligt som det går till på banden. Har ställt mig samma frågor som Kristoffer gör många gånger. Har även provat på att sitta i andra änden i Pile-Ups som eftertraktat DX. Fantastiska upplevelser som fler borde prova på.

Jag har så sakta kommit fram till att det i princip bara är kvantitetsamatörerna som har problem och får lida för detta. Vi andra som äntligen kommit till full insikt om att det faktiskt inte alls är nödvändigt att köra allt, alla länder, alla prefix, alla Helmuts, rutor eller ens så många innehållslösa förbindelser som möjligt, vi slipper lida. Vi lyssnar så klart ibland på eländet, ropar på något DX men rycker på axlarna när Pilen går överstyr och letar upp något annat mer intelligent att lyssna på.

Troligen är det ett relativt litet antal operatörer med utpräglad dålig stil som anställer all denna oreda. Men att vi "ordentliga och städade" operatörer skulle kunna nå ända fram, in i deras arma hjärnor för att programmera om deras beteende är väl lika osannolikt som att försöka styra vädret med telepati. Är det något att bekymra sig om? Hela världen är ju i uppror med krig och annat elände. Man måste se proportionerna. En vild IK3 som inte håller tyst är väl inget att bry sig på...

Nästa gång du kör från TF så tänk på att det är du och bara du som bestämmer hur du vill köra och vem du vill köra. Byt frekvens så fort det blir minsta rörigt eller när du märker att någon spottat dig på DX-clustret. På så sätt ökar kvaliteten i radiokörandet och du slipper 99% av de dåliga operatörerna som saknar erfarenhet att själva leta och lyssna över banden. De är helt avhängiga av Internet och informationen som ges på DX-clustren. Jo, så illa är det.

Idag har det som bekant blåst halv storm i Skåne och vid sådana tillfällen gör man bäst i att hålla sig inne i radioverkstaden och löda i sina rörapparater eller köra morsetelegrafi.

/Bengt
 
Hej!

Jag förstår på sätt och vis de som blir lite väl överivriga i en pile up. Men de som i princip ständigt skriker sitt call, både när DX sänder och när andra etablerat QSO med DX, ja de är lite svårare att förstå sig på?

För nå'n vecka sedan så svarade jag en VK som ropade CQ, signalerna var tämligen starka, så vi babblade om lite både det ena o det andra...
Efter en liten stund så började andra stationer att ropa på VK stationen, både under växling och under den stund jag sände.
Vid några tillfällen blev jag uppmanad att "shut up, you're not the only one who wants to work a DX...." :eek:
VK stationen tyckte att detta var väldigt olämpligt beteende och förklarade att han skulle gå o äta middag när vi var klara och att det var ingen idé att rop på honom.
 
Jag har så sakta kommit fram till att det i princip bara är kvantitetsamatörerna som har problem och får lida för detta. Vi andra som äntligen kommit till full insikt om att det faktiskt inte alls är nödvändigt att köra allt, alla länder, alla prefix, alla Helmuts, rutor eller ens så många innehållslösa förbindelser som möjligt, vi slipper lida. Vi lyssnar så klart ibland på eländet, ropar på något DX men rycker på axlarna när Pilen går överstyr och letar upp något annat mer intelligent att lyssna på.

Jag gör precis så, visst provar jag ibland att ropa på stationer som har pile på sig, men går det inte så går det inte.

Det är ju mera givande att ha ett QSO med någon helt vanlig station än att sitta och upprepa sin signal i ett gytter där den omöjligt kan höras.

Med det sagt så ligger ju mycket i pile-betendet hos den som äger pilen.
Styr han upp genom att köra split/by numbers/ eller på annat sätt visa att det är dom mest diciplinerade som får QSO först så brukar betendet bli där efter.

Aldrig ge efter och köra störande stationer för att få bort dom ur pilen, utan istället göra klart att det inte lönar sig.

Som ett DX jag lyssnade på och faktiskt körde sa när en IK*** station ropade över alla andra, pågående QSO eller inte " IK***, You are not in my log, and you will NEVER be on any expeditions"

Sedan fortsatte han lugnt att beta av dom som betedde sig bra i pilen.
 
EQL de APQ
Vad anser du om mitt inlägg beträffande att bara BOFASTA radioamatörer i ett exotiskt land skall räknas för diplom?

73
Bengt
SM6APQ
 
När jag vill köra DX så struntar jag i allt vad kluster heter och scannar av bandet/banden för hand och har knipit en del rara DX bara genom att jag är först att höra dem.

Antar att jag inte är den enda med denna teknik så frekventa frekvensbyten kanske är ett bra sätt när man kör från ett eftertraktat QTH.

Men visst är det kul när man lyckas klara av att komma igenom en tjock pileup, med bara 100w och en loopantenn, trots alla dessa I%&()& som försöker trycka ut alla andra.

Har varit rätt byigt här i Stockholm, men inga stormstyrkor.
 
DXCC är överreklamerat.
Det finns annat att göra än att jaga länder.

Jag vill t.o.m. påstå att DXCC börjar ha spelat ut sin roll, p.g.a.
de stora möjligheterna att "fuska". DXCC var nog relevant på den tid när radioamatörerna var gentlemen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
God eftermiddag,

Jag tror det var Bengt -EQL som en gång skrev något om att "om jag nu lyckats få QSO med ZL, är väl chansen också stor att jag borde kunna få kontakt med alla andra länder där emellan och SM", d v s utan att till varje pris behöva bevisa det. Det instämmer jag gärna i, liksom i påståenden ovan på temat att DXCC kan ha spelat ut sin roll.

Ja, jag vet att jag svär i kyrkan men ibland funderar jag högt. Det är nog en s k bra fråga vad DXCC egentligen är. Förmodligen är det något man försöker mäta, gissar jag ibland, eftersom man placerar deltagarna i en benhård rangordning.

Då är det nog också berättigat att ställa sig frågan: vad är det egentligen man mäter? Jag tvivlar allt mer på att det är något slags operatörsskicklighet. En hög placering på listan kanske snarare indikerar att man

- antingen har en ytterst förstående hustru - eller en ytterst korkad sådan
eller helt saknar familj och vänner.

- har obegränsat med fritid, vilket väl snarare kan tyda på att man är
multimiljonär och slipper ett dagligt slit eller helt enkelt är pensionär.

O s v.

Några argument jag ibland brukar anföra till försvar för Contesting är att den tilldelade tävlingstiden i a f är lika för alla och att den varianten av hobbyn blott kräver en rimligt förstående XYL.

Ooops! jag höll på att glömma det här med cluster. Som jag tror är ett av de främsta skälen till det som SA7AZQ tar upp inledningsvis; många av dem som uppträder som de gör skulle aldrig ha hittat dig, Kristoffer, utan ett cluster. Jag har bott som DX här och där i världen både före och efter clustrens intåg, så det är lätt att jämföra. Jag tror jag bodde i Hanoi när clustren slog ut i full blom.

Min reflektion var då, att det ur min synpunkt var fullkomligt ointressant om pile-upen bestod av 50 eller 5000 stationer. Samtidigt hade det ju varit roligt att helst kunna glädja stationer som själva spanat upp XV7SW på 160 m snarare än dem som bara lämnat TV-soffan efter ett plong i datorn. Ja, på tal om det här med operatörsskicklighet alltså.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
MX skrev; "Då är det nog också berättigat att ställa sig frågan: vad är det egentligen man mäter? Jag tvivlar allt mer på att det är något slags operatörsskicklighet. En hög placering på listan kanske snarare indikerar att man"
----

Man mäter kvantitet på olika sätt. Flest länder, flest prefix, zoner, IOTA-öar, Oblast, kommuner, postnummer, skonummer m m. De flesta resultatlistor är ordnade efter kvantitet och alla strävar efter att nå störst antal. Den som har mest och flest är bäst?

Radioamatörer har annars en särdeles märklig förmåga att konstra till det mesta. I stället för att använda optimal frekvens vid en given tidpunkt för en viss förbindelsesträcka så väljs de mest udda frekvensbanden som är direkt olämpliga för avståndet ifråga. För att nå t ex ZL på 1,8 MHz krävs stora antenner och hög effekt. Om 14, 18 eller 21 MHz valts istället så hade det räckt med en liten QRP-rigg och en trådstump ut genom fönstret.

En del amatörer tävlar i att ha så hög effekt som möjligt, gärna långt över den tillåtna. Andra envisas med att sänka effekten till minsta möjliga så att motstationerna får stora problem att läsa vad som blir sagt. När så förbindelsen ev är överstökad så slår sig QRP-filuren för bröstet och tror att han/hon utfört ett mirakel. -Jag körde en VK med 1 watt... I själva verket är det ju motstationen med de vässade öronen och spetstvålen som borde få uppmärksamhet och credit för att ha orkat lyssna på de undermåliga signalerna, ibland på frekvensband som inte passar för avståndet.

DX-cluster tror jag är farliga att använda sig av så tillvida att de gör duktiga operatörer avtrubbade och på sikt orutinerade. Lika farliga är de för de nya orutinerade som inte finner någon mening i att genom egen lyssning på banden lära sig hur man hanterar sin radio och därmed vässa sina färdigheter i att gräva ut svaga signaler ur bruset. Ibland tycker jag synd om de nya amatörerna som faktiskt går miste om det mest grundläggande inom radiohobbyn och nu sitter fastklistrade i sina datorer som forumamatörer.

Men Kristoffer verkar ju i alla fall ha fattat galoppen och det är bra. :)

/Bengt
 
Cluster är bra för TVÅ saker i min bok:
Trendbevakning (jag ser i nån mån vart kondsen blåser när jag kommer hem från jobbet/går upp på morronen/whatever) och verifikation av att det call man nyss hört/kört faktiskt finns. Speciellt om DXet identifierar sej i ultra-highspeed och dessutom i en QSB-dal. Work it now, worry later gäller ju än. Och ibland är man osäker, för att man QRMats eller för att det helt enkelt gått för fort. Och möjligen i nån mån för att se "operating habits" hos ett specifikt DX. I övrigt är nog hälften av alla DXCC hopfuskade på nåt sätt, speciellt de högre valörerna på lite mer "svåra" band. Been there, seen that. På nära håll. Illegala effekter, kompiskörning, halva QSO:n...don´t get me started.
Jag har kört massor av länder på 6m. 100% legalt. Och skulle aldrig drömma om att ansöka om ett DXCC. Det räcker att jag VET att jag kört ihop det (och en hel del till). Jag vill inte stå sist i nummerserien efter ett gäng notoriska fuskare.
 
Kan bara instämma i dina och andras iakttagelser. Dessvärre utgör även många SM-stationer inte något större undantag när gäller dåligt uppträdande i hetsjakten på ett nytt land, eller egentligen överhuvudtaget i en pile-up situation, vilket jag påtalat vid några tillfällen tidigare och då blivit halvt hudflängd...

Det är nära till hands att endast peka ut sydeuroperna som de värsta syndabockarna och visst finns de, där som här! Man får då komma ihåg att på de traditionella DX-banden, från 14MHz och uppåt, är avståndet i det närmaste optimalt för ett enkelhopp till sydeuropa och de är ofta mycket starka hos oss. SM-stationerna däremot, gör inte lika mycket väsen i våra mottagare.

Förhållandet blir kanske särskilt tydligt när man som jag ägnat sig mycket åt DX'ande på lågbanden 1,8 och 3,5MHz. Att oavbrutet sända sin signal i pileup, ur synk helt utan timing, verkar vara legio för många av "storfräsarna"!

Dessutom talar jag nu i första hand om de nobla CW-operatörerna på "gentlemens band"...

Jag ansluter mig numera till de som väljer lödkolven framför "pile-up'en"!

/Lasse
 
I alla tider. Överallt på jorden.
När det blir fråga om en tävling så kommer de sämsta sidorna fram i tydligt ljus.
Man trängs, fuskar och luras.
Somliga väljer att titta bort för att slippa beröras. Andra gapar och skriker efter rättvisa.
Det blir kaos.
DXCC är en av orsakerna till detta kaos. Inte egentligen clustrets fel. Jag samlar för RDA. Russian District Award. Det är mycket bra ordning under expeditionerna. Även sydeuropeér sköter sig bra.
När kommunjakten gick på fullvarv här i SM så var det ett (jättefult ord) liv på 80 och de som inte sa sina signaler gick att känna igen på rösten för den som ville. Svenska amatörer med lång bakgrund. Hade detta skett i Folkparken förr så hade en och annan fått ordentligt med stryk och sedan inte visat sin sämsta sida igen. De äldre amatörerna är de som i första hand ska uppföra sig. Då slipper de att själva sedan klaga på nybörjarna.
Ändå undrar jag om man kan klandra någon alls? Häromdagen var det närapå handgemäng vid bensintappen här i Vårgårda. Tydligen på grund av att man kan komma in från två håll till tankkön. Jösses. Det finns en tapp till. Jag åkte dit istället. Någons fel? Tappens? FÖr ordningens skull: jag deltog inte i handgemänget....!
 
Det kan vara på sin plats att nämna att det i västsverige inte finns några mackar, bara tappar :)

SMFF har fått en ganska trevlig karaktär, så vitt jag vet har det inte varit så mycket bråk.
 
Jag har tillbringat en hel del tid med radio senaste halvåret, i perioder och kan inte låta bli att undra vad som håller på att hända, famförallt på ssb, och då spciellt vid event-stationer och någon speciell DX station. Jag har flera gånger upplevt när dx stationen ber tex. en OZ4 att reperera sitt suffix varpå helvetet går löst och man kan höra hur 15-20 stationer ropar oavsbruter med halva signalen och ingen OZ4 har en chans under solen att komma igenom eller vad det nu kan vara dx stationen frågar efter. Desstuom är det mera regel än undantag att speciellt sydeuropeer ropar på allt :mad: När jag är på mitt sommar QTH i TF och kör radio brukar det bli samma fenomen när jag försöker köra dx outside EU att man blir totalt nedropad av stationer som man inte vill köra.
Tex. detta exempel är inte ovanlgit
:CQ CQ DX Outside EU only TF/SA7AZQ lisstening 5up only dx please.
:IK3.....EA2...CT9 bla bla bla,
:Only outisde EU over EU stand by please.
:IK3AAA
:IK3 You are not outisde EU
:IK3AAA Kristoffer 59
:IK3AAA please wait
:Ur 59 in "Roma Italy
:No outisde EU please stop qrm im lisstening for USA
:Bad receiver (och biland en del spydiga kommentarer)
Från mitt qth i TF är jag stenhård med att inte ge vika och släppa in "monsterna" och ge dem qso med TF. Samtidigt lyssnar folk inte på banden, man kan ropa i 5-10 minuter inann man blir spottad på clustret och först då börjar allvaret. När jag åker i sommar ska jag spela in pajlupen tänkte jag ;)

Idag satt jag på 20m och hörde RT27TT och han hade en hel del "monster" som ropade oavbrutet över både honom och hans motstationer och "dödade allt" :mad: När han sa QRZ var de inte med på det så gick jag ropade in och fick 59 ditekt vilker kanske stämmer, dock tar jag 59 eller 599 med en stor nypa salt. Var är problemet egentligen med att LYSSNA innan folk sänder, Hade alla ropat lungt och sansat hade fler stationer kunnat köra och slippa kriget om vem som låter sämst och har störst slutsteg. Blev nästan lite skadeglad för att jag kom igenom på första anropet utan problem men jag körde 500w medans de med mera effekt bara blev argare;)
På min qrz.com profil har jag ialafall länkat tiill DX code och har faktikst den inklistrad på min biografi där;)
DX Code Of Conduct tänk om alla följde den:)

Nåja nu har jag kommit igågn på psk31 och rtty så man kan ta min tillflykt dit och köra dx där, behöver de flesta länderna på de moderna då jag enbart kört ssb tidigare.
Problemet är att dom som har sämst språkkunskaper,har i allmänhet mycket bra bättre conds än vi och som inte är van vid ködisciplin, släpps fria på dx-banden utan att man krävt någon form av praktisk utbildning hur man bär sig åt på banden. Man kör ofta QSO:na efter en standardmall som alltid skall avslutas " greetings to the family...." Precis som om min familj skulle var intresserade av hamradio. Som jag plågat dom med nu i 66 år.hi!
 
Back
Top