Jag har tillbringat en hel del tid med radio senaste halvåret, i perioder och kan inte låta bli att undra vad som håller på att hända, famförallt på ssb, och då spciellt vid event-stationer och någon speciell DX station. Jag har flera gånger upplevt när dx stationen ber tex. en OZ4 att reperera sitt suffix varpå helvetet går löst och man kan höra hur 15-20 stationer ropar oavsbruter med halva signalen och ingen OZ4 har en chans under solen att komma igenom eller vad det nu kan vara dx stationen frågar efter. Desstuom är det mera regel än undantag att speciellt sydeuropeer ropar på allt När jag är på mitt sommar QTH i TF och kör radio brukar det bli samma fenomen när jag försöker köra dx outside EU att man blir totalt nedropad av stationer som man inte vill köra.
Tex. detta exempel är inte ovanlgit
:CQ CQ DX Outside EU only TF/SA7AZQ lisstening 5up only dx please.
:IK3.....EA2...CT9 bla bla bla,
:Only outisde EU over EU stand by please.
:IK3AAA
:IK3 You are not outisde EU
:IK3AAA Kristoffer 59
:IK3AAA please wait
:Ur 59 in "Roma Italy
:No outisde EU please stop qrm im lisstening for USA
:Bad receiver (och biland en del spydiga kommentarer)
Från mitt qth i TF är jag stenhård med att inte ge vika och släppa in "monsterna" och ge dem qso med TF. Samtidigt lyssnar folk inte på banden, man kan ropa i 5-10 minuter inann man blir spottad på clustret och först då börjar allvaret. När jag åker i sommar ska jag spela in pajlupen tänkte jag
Idag satt jag på 20m och hörde RT27TT och han hade en hel del "monster" som ropade oavbrutet över både honom och hans motstationer och "dödade allt" När han sa QRZ var de inte med på det så gick jag ropade in och fick 59 ditekt vilker kanske stämmer, dock tar jag 59 eller 599 med en stor nypa salt. Var är problemet egentligen med att LYSSNA innan folk sänder, Hade alla ropat lungt och sansat hade fler stationer kunnat köra och slippa kriget om vem som låter sämst och har störst slutsteg. Blev nästan lite skadeglad för att jag kom igenom på första anropet utan problem men jag körde 500w medans de med mera effekt bara blev argare
På min qrz.com profil har jag ialafall länkat tiill DX code och har faktikst den inklistrad på min biografi där
DX Code Of Conduct tänk om alla följde den
Nåja nu har jag kommit igågn på psk31 och rtty så man kan ta min tillflykt dit och köra dx där, behöver de flesta länderna på de moderna då jag enbart kört ssb tidigare.
Tex. detta exempel är inte ovanlgit
:CQ CQ DX Outside EU only TF/SA7AZQ lisstening 5up only dx please.
:IK3.....EA2...CT9 bla bla bla,
:Only outisde EU over EU stand by please.
:IK3AAA
:IK3 You are not outisde EU
:IK3AAA Kristoffer 59
:IK3AAA please wait
:Ur 59 in "Roma Italy
:No outisde EU please stop qrm im lisstening for USA
:Bad receiver (och biland en del spydiga kommentarer)
Från mitt qth i TF är jag stenhård med att inte ge vika och släppa in "monsterna" och ge dem qso med TF. Samtidigt lyssnar folk inte på banden, man kan ropa i 5-10 minuter inann man blir spottad på clustret och först då börjar allvaret. När jag åker i sommar ska jag spela in pajlupen tänkte jag
Idag satt jag på 20m och hörde RT27TT och han hade en hel del "monster" som ropade oavbrutet över både honom och hans motstationer och "dödade allt" När han sa QRZ var de inte med på det så gick jag ropade in och fick 59 ditekt vilker kanske stämmer, dock tar jag 59 eller 599 med en stor nypa salt. Var är problemet egentligen med att LYSSNA innan folk sänder, Hade alla ropat lungt och sansat hade fler stationer kunnat köra och slippa kriget om vem som låter sämst och har störst slutsteg. Blev nästan lite skadeglad för att jag kom igenom på första anropet utan problem men jag körde 500w medans de med mera effekt bara blev argare
På min qrz.com profil har jag ialafall länkat tiill DX code och har faktikst den inklistrad på min biografi där
DX Code Of Conduct tänk om alla följde den
Nåja nu har jag kommit igågn på psk31 och rtty så man kan ta min tillflykt dit och köra dx där, behöver de flesta länderna på de moderna då jag enbart kört ssb tidigare.
Last edited: