Vad kan jag förvänta mig?

SA2CER

Well-Known Member
Hej på er!

Jahapp, Då var det dags att strax flytta in i villa!
En stor dag för oss, Äntligen!
Packa lådor kvällstid, nattetid; Drömma söta drömmar om garage i rätt färger med emaljskyltar och fina verktygstavlor där alla tängerna nu skall få hedersplats, väl synliga. Trefas finns mm.
Najs!
Hamrummet planeras, jag har t.o.m fått välja ut passande tapeter, världsklockor, vinkelskrivbord med rätt djup är beställt.
Rullhutchar med hängmappar för qsl-korten mm. -Så jä....la roligt!!!
Det är ingen skrubb! -Min sambo tyckte att jag skulle ta ett normalt rum i villan till mitt radiorum! (Man kan hålla sig för gråt!)

....Men, Hur är det egentligen, VAD kan jag förvänta mig. -Ett vanligt villaområde. En del av grannarna har värmepumpar. Hos oss finns en vattenburen elpanna. Det finns säkerligen både plasma-tv och Led-tv i grannskapet. Tomterna är ca 1.000m2 st. Hur brukar det typiskt vara i ett sådant område beträffande störningar, Typiskt?

Jag är tämligen bortskämd. Mina tidigate radio-qth har varit våra två sommarstugor a' noll störning i vildmarken.

-Innan jag satsar alltför m.k.t -Dela gärna med er liknande erfarenheter, vad NI upplevt!

De. SA2CER
 
På 80m dagtid när hederligt folk arbetar ligger störningarna på c:a S7. Kvällstid S9. Dipol-antenn. Jag bor i ett par-och kedjehusområde. Hur mycket jag kan få ned störningarna genom att störa av mitt eget hus vet jag ej, har inte kollat än.

Jag håller på att samla prylar till en elektrostatiskt skärmad magnetloopantenn, se annan tråd i detta forum. Jaghoppas att de blir lite bättre.

Jag håller med FPG, behåll stugan och kör remote. Jag störde av mina två routrar och mätdator på landet och fick ned störningarna till 80-talsnivåer. S0-S1 på 80m dagtid.

//SM5OCI Per
 
Jag kör dipol och på kvällarna när bruset blir för högt kopplar jag in en sån här för mottagning:
Active Antenna Amplifier Ham Kit
Kopplad till två 1 m loopar gjorda av kopparrör.
Sänker bruset med 1,5-3 S-enheter, lite beroende på tidpunkt och band.
Funkar fint.
// Åke
 
Hej.
Börja med en bärbar kv-mottagare och en ramantenn /ferrittantenn eller liknande och spring runt och lyssna och notera ev störningar och riktning .
Allteftersom kommer du att få ut i grannskapet och leta nya störningar så skapa en bra kontakt med dina grannar tidigt och informera dem om din hobby.
Sträva efter att använda balanserade antenner för att hålla nere störnivå .
Jag har under 2 år avhjälpt ca 11-15 olika störningar allt ifrån närmaste granne till 2km bort så räkna med att det är ett ständigt pågående arbete.
Lycka till med ditt nya QTH.
SA4BUK Mats
 
På begäran av en nyfiken radioamatör ska jag kortfattat tala om vad mina störningar berodde på samt typ av utrustning och hur jag fick tyst på dem.
1.Felaktigt monterad frekvensomriktare störde 80m,åtgärdat av kommunalt fast-bolag tack vare god kontakt med berörd chef.
2.Defekt Nokia digitalbox för marknät störde 80m,enhet skrotad och utbytt.
3.Defekt nätdel till Canaldigitalbox(Sagem) störde 160m enligt artikel i QTC förra året tror jag?)
Ny nätdel monterad.Denna störning låg 400m från mig och styrkan var s9 hos mig.
4.Dåliga nätdelar i A2B kabel-tv central,monterat ca 10 snappon-ferriter tillfälligt tills fiber kommer hit och ersätter centralen.stör 160m.
5.Dålig Philips digitalbox störde 160m,nu förpassad till skroten.
6.Automover gräsklippare stör 80m.Avstörning påbörjad och fortsätter när gräset blir grönt igen.
7.Nätdel till eget adsl utbytt till linjärt med vanlig trafo. störde 160m
8.Egen plasma-tv såld låååångt bort.störde alla band.
9.En Philips box igen 1 km från mig,den näst värsta jag hört .störde 160m.
10.10 kv kraftledning,jordlina som lever om vid viss fuktighet.stör 80,160m .avstånd ca 1km.Kraftbolag lovat ta bort jordlinan nån gång!!!
Listan kan göras längre men jag stannar här.
Mitt noice är nu nere i acceptabla nivåer från att ha varit s9 på 80/160m från början.
karaktären på störningarna har ej analyserats mer än med mitt öra vid pejling och konstaterats vara en icke önskvärd signal.
Allt är pejlat med en hembyggd ramantenn för 80/160m och en Sangean kv-radio och besöken har bara varit trevligt bemötta av störnings-ägarna då jag är tämligen känd på byn så de vet vad jag vill när jag kommer smygande på deras tomter!

Mvh/SA4BUK Mats i Siljansnäs

Ps.Låt inte störningarna stoppa er utan ut och pejla för att få en dräglig radiotillvaro,det är inte omöjligt.
 
Last edited by a moderator:
På begäran av en nyfiken radioamatör ska jag kortfattat tala om vad mina störningar berodde på samt typ av utrustning och hur jag fick tyst på dem.
...
Låt inte störningarna stoppa er utan ut och pejla för att få en dräglig radiotillvaro,det är inte omöjligt.

Jag tycker att Mats -BUK har sammanställt en bra och tydlig beskrivning som kan vara värd att fundera lite kring.

Om vi tittar på de olika punkterna som Mats listar är det två delar som är viktiga:

1) För att kunna utöva sin hobby och samtidigt bo i ett samhälle krävs tämligen grundläggande och ibland ganska omfattande kunskaper om EMC, strålad/ledningsbunden störning, apparaters inre konstruktion och hur störningarna genereras och metoder för att reducera störningarna så att nyttiga radiosignaler blir hörbara. Det kvittar om jag har en nyinhandlad "super-duper- har-allt-radio, eller en enkel egenbyggd DC-mottagare, är störningarna övermäktiga faller möjligheten till hobbyn direkt.

2) Om man vill kunna nyttja sina kunskaper om att jaga störningar krävs varierande nivåer av social kompetens, kan du inte prata med grannar som har utrustning som stör dig försvinner möjligheten för dig att utnyttja dina kunskaper.

Det finns även en möjlighet att skaffa sig kunskap om att fjärrstyra en station, kanske besitter man så mycket social kompetens att man kan dela på den fjärrstyrda stationen med flera.

Det hörs ständigt röster som i sitt oförstånd är irriterade på att många talar om kunskapskrav kring en hobby, men för att det skall bli en hobby har vi att anpassa oss till det elektroniskt smutsiga samhälle vi skapat genom att köpa uselt konstruerad elektronik. Samhällsmedborgare som av okunskap handlar utrustning utan tanke på vad användningen kan få för konsekvenser mer än att roa sig själv med är ett problem som är svårt att lösa.

Samma sak blir det när vi som hobbyutövare startar vår sändare utan att fundera kring, eller har kunskap att förstå vilka konsekvenser utsändningen av våra signaler får för grannarna. Om du stör grannen och inte besitter social kompetens kommer du inte få möjlighet att montera skyddskretsar på grannens sladdar, utan du får sänka din uteffekt, eller i värsta fall sluta helt med sändningen.


Man kan fundera lite på hur de personer som tycker att kunskapskrav är fult föreslår att man löser vardagsproblemen i okunskapens samhälle...?
 
Tack, där kom det.

Har man störningar beror det på okunnighet och
social inkompetens.

Är det inte bättre att återinföra provningskraven

på elgrejer?
 
Har man störningar beror det på okunnighet och
social inkompetens.

Nää... , men din möjlighet att reducera störningar är beroende på din kunskap och sociala kompetens. Sedan kan du så klart läsa meddelande baklänges och göra din tolkning...

Eftersom vi har en global marknad där både Du och Din granne kan klicka i en ruta på internet och beställa "elgrejer" som är rena skräpet, eller som är fullständigt fria från störningar utan att ni vet något om detta förrän varan levererats så fungerar det inte med att återinföra provningskraven, mer än på konsumenterna... :rolleyes:
 
Last edited:
>>>Är det inte bättre att återinföra provningskraven på elgrejer?

Jag kan berätta att sedan EMC-direktivet infördes 1996 med obligatoriskt krav på CE-märkning har produkterna som konstrueras i Sverige i allmänhet blivit enormt mycket bättre. De första åren efter 1996 var det knappt några produkter vi provade som klarade gränsvärdena för emission och inte heller var de särskilt tåliga för påverkan från radiosändare.

Numera är det betydligt bättre men samtidigt har andelen undermåliga produkter som importeras från Asien ökat lavinartat. Andelen switchade nätdelar o likn har ökat och det har tillkommit en del nya produktgrupper som är notoriska störsändare t ex lågenergilampor där emissionsvärden så mycket som 60 dB över gällande gränsvärden mätts upp. Sådana produkter är närmast "omöjliga" att hantera då de skeppas in containervis och säljs till allmänheten. Under tiden Elsäkerhetsverket utfärdar försäljningsförbud för produkten är nästa tillverkningsbatch på väg med ett annat typnummer (per definition en annan produkt) och så rullar det på. De lampor som redan är sålda kommer näppeligen i retur även om kunderna erbjuds pengarna tillbaka genom tvingande annonsering. Inte många i alla fall.

Det finns mycket att skriva om detta men som framgår av Mats BUK:s åtgärdslista så är detta en ständigt pågående kamp. För att lyckas så krävs så klart ett visst mått av kunskap, uthållighet och förmåga att inte bli ovän med grannarna.

Alternativet för den som inte kan eller vill åtgärda problemen själv är att anlita en "avstörningsfirma" och kanske nån socialarbetare som mot betalning kan åtgärda felen. :)
 
Är det inte bättre att återinföra provningskraven

på elgrejer?

På "den gamla goda tiden", dvs när det S-märktes fanns inga EMC-krav.

Nu är det tillverkaren (eller dennes representant, kan vara importören) som med dokumentet
"Declaration of conformity" intygar att prylen uppfyller alla krav som finns för att CE-märka den.

Som EQL skriver har prylar blivit bättre, men det förutsätter förstås att det finns någon substans
bakom CE-märket. Rota fram gamla stereoapparater, datorgrejer osv från anno dazumal och
kolla. Anledningen att det inte störde (för det mesta) förr var att det var en helt annan teknik, det
var inte switchad kraftelektronik och knappt några digitala kretsar. Däremot var det mesta analogt
och hade inte sällan usel tålighet mot radiosignaler. En gammal stereoförstärkare hade ett kretskort
fastskruvat inne i en trälåda och inte några jordplan eller filter. Funkade nog skapligt för det mesta
ändå eftersom det inte var så tätt mellan sändarna på den tiden. En annan anledning till problem är
att det är så mycket mer elektronik i hemmen numera, och nästan allt innehåller något med potential
att störa.

Rollerna är med andra ord ombytta.

Att social kompetens är livsnödvändigt framgår när man läser EMC-lagen. Där står att myndigheter
har möjlighet att göra tillsyn - dock inte i bostäder. Men har man goda relationer med grannarna
kan det lösa sig ändå. Kanske slänger de vissa grejer om man berättar hur det stör, eller i värsta
fall får man köpa en ny nätadapter till grannens router och störa av den gamla med trubbigt våld.
 
Henrik, jag är mycket förtjust i din formulering: ....och störa av den gamla med trubbigt våld.
Det är väl apparaten och inte grannen du syftar på? :)
 
UKE skrev; "Som EQL skriver har prylar blivit bättre, men det förutsätter förstås att det finns någon substans
bakom CE-märket."

Ja, det var därför jag skrev "produkterna som konstrueras i Sverige i allmänhet blivit enormt mycket bättre". Den erfarenhet jag har av att ha EMC-provat utrustning sedan 1996 är att konstruktörerna här i Sverige har blivit betydligt bättre på EMC och att man funnit effektiva standardlösningar för sin produktgrupp som kan återanvändas gång på gång. Dessutom finns numera applikationsexempel från kretstillverkare och leverantörer som ger färdiga förslag till hur deras komponenter skall användas för att klara kraven.

Alldeles i början då EMC-direktivet trädde i kraft märkte jag att många företag var väldigt oroliga för hur och om deras produkter skulle klara kraven och hur tuffa Elsäkerhetsverket skulle vara. En del var livrädda för att bli haffade av verket i samband med deras marknadskontroller. Den rädslan höll nog i sig 10 år eller så fram tills att många blev mer bekväma med rutinerna och upptäckte att kontrollerna var få så att risken att åka dit trots allt var ganska liten bara man gjorde så gott man kunde.

Det händer numera ganska ofta att uppdragsgivare enbart vill köra begränsade tester och då prioriteras alltid emission, d v s att produkten inte stör annan utrustning. Bra så, men det finns ju många andra deltester som behöver göras för att kunna känna sig helt säker på att EMC-direktivets skyddskrav uppfyllts.

Många av de produkter som kommer från Asien har enligt min mening aldrig varit i närheten av ett EMC-lab och jag är övertygad om att allt detta handlar om kalkylerade risker även om det ev finns ett inslag av ren okunskap. Går det så går det, och det gör det nog för det mesta. Särskilt vanligt är detta på billiga konsumentprodukter med kort livslängd som säljs på postorder av mindre firmor. Sådana produkter hinner ibland både säljas, användas och slängas innan kvarnarna hos tillsynsmyndigheterna malt klart och ev hunnit utfärda varningar eller försäljningsförbud.

Så det kan vara ett evighetsjobb att hålla störningsfritt i omgivningen särskilt som en enkel sak som en mobiltelefonladdare kan orsaka störningar som hörs en halv kilometer på kortvåg. Det kan man väl knappt tro om en sådan liten "oskyldig" sak men så är det.
 
Henrik, jag är mycket förtjust i din formulering: ....och störa av den gamla med trubbigt våld.
Det är väl apparaten och inte grannen du syftar på? :)

Jag vill inte uppmana till personskador så... ja, det var apparaten som avsågs. :)
Det är ju känt att tingen är mot oss (ett bra exempel på det är Mahatma Ekman i Hasseåtages "Gula Hund") och här
har man som människa en bra chans till att hämnas.

Tyvärr verkar det finnas mycket skräp som med tiden omvandlas från att vara en oskyldig apparat till en störsändare
när någon ingående komponents åldrats. Kanske när den uppnått en aktningsvärd ålder av flera år. Men apparaten
var säkert SCHEISSEBILLIG och det prioriteras högt av den stora massan av konsumenter. Man får inte heller glömma
att EMC är någon mystisk svart magi för de flesta och att det kan bli radiosignaler från något som inte är en radiosändare
är svårt att förstå.
 
EQL>Många av de produkter som kommer från Asien har enligt min mening aldrig varit i närheten av ett EMC-lab och jag är övertygad om att allt detta handlar om kalkylerade risker även om det ev finns ett inslag av ren okunskap.

Tyvärr är det inte bara EMC det tullas (fniss) på, det är också elsäkerheten. Se en jämförelse mellan konstruktionen av en originalladdare (Apple i det här fallet) och en kopia. Inte många rätt i kopian ..

Originalet:
Ken Shirriff's blog: Apple iPhone charger teardown: quality in a tiny expensive package

Kopia:
Ken Shirriff's blog: Tiny, cheap, and dangerous: Inside a (fake) iPhone charger
 
UKE skrev; "Som EQL skriver har prylar blivit bättre, men det förutsätter förstås att det finns någon substans
bakom CE-märket."

Ja, det var därför jag skrev "produkterna som konstrueras i Sverige i allmänhet blivit enormt mycket bättre". Den erfarenhet jag har av att ha EMC-provat utrustning sedan 1996 är att konstruktörerna här i Sverige har blivit betydligt bättre på EMC och att man funnit effektiva standardlösningar för sin produktgrupp som kan återanvändas gång på gång. Dessutom finns numera applikationsexempel från kretstillverkare och leverantörer som ger färdiga förslag till hur deras komponenter skall användas för att klara kraven.

Alldeles i början då EMC-direktivet trädde i kraft märkte jag att många företag var väldigt oroliga för hur och om deras produkter skulle klara kraven och hur tuffa Elsäkerhetsverket skulle vara. En del var livrädda för att bli haffade av verket i samband med deras marknadskontroller. Den rädslan höll nog i sig 10 år eller så fram tills att många blev mer bekväma med rutinerna och upptäckte att kontrollerna var få så att risken att åka dit trots allt var ganska liten bara man gjorde så gott man kunde.

Det händer numera ganska ofta att uppdragsgivare enbart vill köra begränsade tester och då prioriteras alltid emission, d v s att produkten inte stör annan utrustning. Bra så, men det finns ju många andra deltester som behöver göras för att kunna känna sig helt säker på att EMC-direktivets skyddskrav uppfyllts.

Många av de produkter som kommer från Asien har enligt min mening aldrig varit i närheten av ett EMC-lab och jag är övertygad om att allt detta handlar om kalkylerade risker även om det ev finns ett inslag av ren okunskap. Går det så går det, och det gör det nog för det mesta. Särskilt vanligt är detta på billiga konsumentprodukter med kort livslängd som säljs på postorder av mindre firmor. Sådana produkter hinner ibland både säljas, användas och slängas innan kvarnarna hos tillsynsmyndigheterna malt klart och ev hunnit utfärda varningar eller försäljningsförbud.

Så det kan vara ett evighetsjobb att hålla störningsfritt i omgivningen särskilt som en enkel sak som en mobiltelefonladdare kan orsaka störningar som hörs en halv kilometer på kortvåg. Det kan man väl knappt tro om en sådan liten "oskyldig" sak men så är det.

...Ja, Men visst är det ju för vansinnigt, Va!? ...Kan inte mydigheterna i Europa och USA gå ihop och förbjuda skiten att säljas tills fabrikanterna halar fram en störningsfri produkt? -Det är väl deras huvudsakliga jobb? Hur svårt kan det vara?
-Eller ser man medvetet genom fingrarna och ger efter för ekonomiska "skäl" ? Är det ingen stake i dessa myndigheter? -Vad skall man då ha dem till? -Välgörenhet för de anställda?
Det är ju som att ha en sjöräddning med telefonrådgivning!
 
Last edited:
Back
Top