Vad kan man göra med en gammal.....

"Dagens junk är fulla av IC-kretsar och ytmonterade komponenter på specialdesignade kretskort. Många av IC-kretsarna är dessutom programerade för särskilda ändamål
och utrustning."

Jo tack, jag har just nu några flyttkartonger med sådana kort som kommer direkt från tillverkaren och aldrig hann att monteras eftersom produkten stoppades och företaget försvann. Varje kort innhåller kretsar för massor av pengar. Det finns tre typer av kretsar;

1/ Billiga standard IC som kostar 50 öre st och därför inte lönar sig att plocka ur. Kan köpas nya var som helst.

2/ Kundspecifika kretsar som saknar märkning och inte är tillgängliga på den öppna marknaden. I praktiken helt oanvändbara för den vanlige hembyggaren.

3/ Programmerbara kretsar med "tusen pinnar/kulor" som kostat guld men är helt oanvändbara i praktiken. Bara att kasta.

Dessutom ett stort antal passiva SMD-komponenter i 0603-storlek. Kanske kan man löda ur tantalerna som ju är "dyra". Det enda jag ser användning av är några Mini-Circuits blandare i GHZ området och ett antal SMB-kontakter. Men jag behöver inte flera hundra och om jag lägger tid på att plocka av dom så kommer de ändå aldrig till nytta. Korten går därför till återvinningen tillsammans med annat lika "värdefullt". Så ser det ut överallt i samhället. Gissa vad stora företag slänger. Huuu! :confused: Tragiskt men sant.

/Bengt
 
Korten går därför till återvinningen tillsammans med annat lika "värdefullt". Så ser det ut överallt i samhället. Gissa vad stora företag slänger. Huuu! :confused: Tragiskt men sant.

/Bengt

Men kan inte även återvinningen ses som en form av återvinning? Metallerna återuppstår i något nytt användbart istället för att lagras som något oanvändbart på hög?

När får vi se amatörpytstillverkarna annonsera att deras nyaste rigg innehåller minst 10% återvunnet dataskrot? :D

/Anders SM4RNA
 
Last edited:
"Men kan inte även återvinningen ses som en form av återvinning? Metallerna återuppstår i något nytt användbart istället för att lagras som något oanvändbart på hög?"
----

Jo, och det är därför jag klarar av att köra iväg flera kubikmeter elektronikskrot med jämna mellanrum. Förr räknade man kanske komponenternas antal och kollade i Elfa vad dom kostade. Då fick man ett slags "värde" på kortet eller apparaten. Numera inser man att det riktiga värdet är lika med noll och ibland en dryg kostnad eftersom man måste offra både tid och bensin på att bli av med skrotet.

Så tricket är kanske att snabbt inventera sitt skrotlager, plocka ut guldkornen och försöka skänka bort skrotet, helt gratis, till någon skrotsamlare som kommer och hämtar det gratis. Någon som ännu inte fattat att det man vill skänka bort är värdelöst. :D :D :D


Om allt detta misslyckas så får man själv stå för alla omkostnader. :confused:

/Bengt
 
Jag kommer ihåg när jag var yngre, kanske 15 år, då kunde man köpa datorkort,satser med massor av gamla datorkretskort. datorena var uppbyggda av lösa kretskort, ungefär som en handflata stora. En binge sådan kort blev en CPU. Jag köpte en låda sådana och det var ju rena guldet tycke jag. satt och lödde ur varenda transostor, har för mig det var 2N2222, hundratals. Vilket kap!!!!!! jag kude inte ens drömma om att äga så många transistorer.
Jag fick tag på en QTC, detta var nog i mitten av 60 talet, och där besrkevs en elbugg. den sk POPBUGGEN. den tar vi tyckte jag, och byggde en av alla de här transistorerna. ja jag tyckte nog det var mängder av transisistorer, en ändå bara tio till 15 st.
Buggen funkade och var precis vad som behövdes för att lära mig MORSE. Men inte gick det att lära sig Morse med den....
Detta var återvinning det.

Men nu förväntade jag mig en massa bra ideer om vad man kan göra med grejerna, exvis Fältapan, 27 MHz pytsarna, skannermottagarna, alla gamla kort som ligger, vridspolemätare i massor, relän transformatorer.

Jag tycker ni har dålig fantasi nu. Skärpning!!!!
Eller är det bara att kontatera, släng skiten...
Glöm nostalgin, glöm kulturen i framtiden.

Ang återvinning så slängde jag alla gamla plåtradio i metallbingen, de innehåller ju mer järn än eleketronik. Så de lär smältas ner och bli till plogar , eller bli gevär...... Eller engångsförpackningar och så är cirkeln sluten.



Den stränge och krävande trådstartaren
Roy
SM4FPD
 
Vridspoleinstrumenten monterar man givetvis på frontpaneler till radioapparater.

Har man två så kan man åstadkomma en "2-meters sändare",
6 instrument räcker till en "6-meters sändare" osv.

Om man har 80 st så kan man göra en "80-meters sändare"....:)

73/

Karl.Arne
SM0AOM
 
Jag tycker Stränge Hr Trådskapare FPD skall riva ut innehållet i fältapan och återanvända höljet, locket och bärremmen. Ett sådant hölje är perfekt för att inhysa en kristallstyrd sändare för 80 m CW. En automatisk nycklingsenhet - gärna mekanisk och uppbyggd kring ett utrangerat stämpelur - liksom en lagom stor ackumulator kompletterar projektet. Kanske kan veven och induktorn också komma till nytta för laddningsändamål.

Apparaten kan antingen användas för reguljär RadioPejlOrientering (RPO) eller så inför vi en helt ny nisch inom amatörradion, Amatörtelekrig. Den som regelbundet lyssnar på 80 m har säkert märkt hur olika fraktioner gamla och mindre gamla amatörer bråkar med varandra. Den ena sidan i Amatörtelekriget stör och stämmer av, sänder ut akustiska läten av alla de slag medan den andra sidan påstår att dom vet vem som "trycker" och t o m var dom "bor". Varför inte göra detta till en erkänd tävlingsgren inom Radiosporten och avsätta 3750-3765 kHz för sådana ändamål.

Din amplitudmodulerade 27 MHz basstation kan modifieras enligt följande recept. Klipp av mikrofonsladden och släng den tillsammans med mikrofonen. Plocka bort högtalaren så du slipper att höra på allt jämmer. Koppla förbi MF-filtret så bandbredden maximeras - kan väl bli 10...15 kHz på sin höjd - använd S-meter signalen för att via lämpliga analoga kretsar driva en summer alternativt en stor glödlampa som lyser upp radiorummet. Komplettera med en komparator och använd volympotentiometern till att ställa omslagspunkten till kända värden. Ställ in kanalen för 27.555 MHz. Lägg in -73 dBm alt -63 dBm på antennkontakten och märk ut var potentiometerns ratt skall stå för att summern precis skall ljuda. En sådan apparat kan sedan användas som konditionsvarnare för 10 m amatörband precis som någon annan var inne på. Fördelen med summer och glödlampa är att du slipper lyssna på skiten. Summrar det för mycket om dagarna kanske glödlampa räcker.

Kan det vara något att spåna vidare på?

/Bengt
 
Jag ser inte det som något avgörande problem.
Betänk att "high-tech" i stor utsträckning har skapats
för att tillfredsställa skapade behov.

Det är inte livsviktigt med t.ex. mobiltelefoner, platt-TV eller Internet.
Generationerna före oss klarade sig alldeles utmärkt utan dessa.

Vad som oroar mig mera med krig och naturkatastrofer är att dessa företeelser
har potential att slå ut verkligt livsviktiga funktioner som t.ex. sjukvård samt
mat- och vattenförsörjning.

Då har vi verklig anledning att bekymra oss.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag tycker ni har dålig fantasi nu. Skärpning!!!!
Eller är det bara att kontatera, släng skiten...
Glöm nostalgin, glöm kulturen i framtiden.

Den stränge och krävande trådstartaren
Roy
SM4FPD

Nostalgi ja... Nostalgin kan inte yngre generationer ta till sig, så är det bara. Man måste ha varit där, då, och upplevt det i sitt sammanhang som ung. Själv kan jag bli nostalgisk om jag snubblar över en dubbelkassettradio från 80-talet eller ser en fin gammal Opel Kadett från -82 köra förbi på gatan. Rör-radio och 50-talsbilar väcker däremot inga känslor.

Så handlar det bara om nostalgi så finns det inget intresse i framtiden. Eller...?

SA6APZ, född -76
 
Fredrik skrev; "Nostalgin kan inte yngre generationer ta till sig, så är det bara."

Ja, ni unga kan vara lyckliga...

"Så här skriver 1700-talsläkaren Leopold Auenbrugger om nostalgi hos sina patienter: "De sover dåligt, känner sig deprimerade och har koncentrationssvårigheter. De kroppsliga symtomen är hjärtklappning, ätstörningar, smärta, magont, andnöd. De blir tystlåtna, apatiska och enstöriga. De suckar och stönar i ett och blir till slut totalt likgiltiga inför livet. Ingenting kan hjälpa dem, varken medicin, argument, löften eller hot om bestraffning. Kroppen tynar bort medan hela deras jag är riktat mot denna fåfängliga längtan...".

Saxat från Wikipedia

Farliga saker! Jag får nog göra mig av med alla mina gamla radioapparater och köpa mig en ny ICOM redan i morgon. :confused:

/Bengt
 
Be happy!
När jag var ung och tidigare blev beväringar hemförlovade på grund av nostalgi.
Nostalgi är sjuklig hemlängtan.
Gud bevare mig för denna hemska sjukdom.
Undrar hur döda ting som en radio kan bli nostalgisk.
Det måste vara inflationen i vårat språk?
 
Tittar i junkboxen och ser att man kastat telegrafin och CW:n där
till förmån för digitala moder. Vad hittar vi där härnäst? :rolleyes:

//QRP
 
Kul med alla kommentearer! Roliogt med all sprudlande entusiasm och fantasi.

Karl Arne, det jag skrev om att hjälpa till vid naturkatastrof var givetvis med den största ironi. Intämmer med vad du skrev.
Givetvis måste kommuniationsradion vid sådan katastrof vara digitalt moduerade, annars funkar det ju inte. Det går förstås inte med AM eller FM där. (ännu mer ironi)

2N2222, jag har dem kvar, c:a en deciliter. beg. med c:a 4 mm långa ben, och jag kan förstås inte garantera att de funkar, ge mig en adress så kommer en påse, 10 20 eller fler? QRP.

SM7EQL, tnx tips att göra med Fältapan, jag har noterat i min gröna lilla bok för kul projekt.

Ja nostalgi verkar vara en farlig sjukdom, så varför inte sätta en tidsgräns för sparande av nostalgiskapande gamla grejer, exvis om de legat i 10 år skall de slängas. Givetvis måste vi se till att inte drabbas, och sätta klara gränser.

Har du CW i junkboxen QRP, jag har min Morse i skallen. hi hi. Vridkondingarna till de snygga sändarna på träplatta, är de träsändare? ja sådan lär nog finnas i min låda med vridkondigar, och där skall de ligga tills jag skall bygga något av dem. (vridkondinagr ingår inte i det begränsade Nopstalgiska samlarbeteendet)

Men de är svåra att få tag på. Kommer ni ihåg att Clas Olsson hade de små plastfolievridkondingarna, stora som en sockerbit, och 1 x 500 pF eller fanns i Jap, transistorradio på 2 x 350 pF, nog räcker dessa till en träsändare, på 10 Watt.
Jag lade mig till med ett tiotal sådana. Skall bygga nåt av dom snart, sen.........

Det där med två meeters sändare var bra Karl Arne!!!! Jag har en bok som heter tre meeter metoden. Det går ut på att analysera antenner med tre detektorer, och tre mätare.

För att försöka följa tråden lite, låt mig då fråga så här:
Är det någon som byggt något kul av något gammalt , kanske grönt, radiorelaterat?
Byggt något av något som du sparat i långa tider. Inte RA-200.

de
SM4FPD
Roy
 
Ja Paraset är ett fint bygge.
Men nog skulle det gå att bygga något modernt, med transistorer i den formen, dvs med en platt låda och stor panel, dvs på den ledden.
Visst har jag sparat här oxo, skalor med planetväxel, för sådant bygge.


Nu blev jag väldigt nostalgisk.
Jag kommer ihåg min första sändare, till vilken jag slarvat bort schemat.
det var en ARRL konstruktion, med två stycken 2N2102 och den var avstämd, dvs med handlindade luftisolerade spolar och vridkondingar. Kristall.
Till skillnad mot så gott som alla sädnare idag var den itne byggd på toroider, utan var avstämd både vid osc och PA.
Schemat lär finnas i någon av ARRL handböckerna 1965 - 1970 skulle jag tro, jag saknar böcker i det segementet.
Nån som har sett det schemat?


Jag skrev tidiagre i den här tråden om hur jag skrotade datorkort på transistorer och byggde en elbugg. Popbugg. Jag kommer ihåg känslan av att ha blivit RIK, rik på transistorer, vilken känsla! och hur det kändes, transistorer kostade ju mer än en veckopeng styck då, så värdet var enormt, tyckte jag, men hur känns det då att vara rik frågar någon. Jo väldigt tydligt, jag ville ha mer, och köpte en sats ytterliagre sådana kort. Och jag blev ännu rikare. Dom säger att "mycket vill ha mer", och visst var det så med den oerfarne 14 åringen som blev rik på transistorer.
Som tur var kunde jag hålla mig för att bli ännu "rikare".

de
Roy
SM4FPD
 
Nu blev jag väldigt nostalgisk.
Jag kommer ihåg min första sändare, till vilken jag slarvat bort schemat.
det var en ARRL konstruktion, med två stycken 2N2102 och den var avstämd, dvs med handlindade luftisolerade spolar och vridkondingar. Kristall.
Till skillnad mot så gott som alla sädnare idag var den itne byggd på toroider, utan var avstämd både vid osc och PA.
Schemat lär finnas i någon av ARRL handböckerna 1965 - 1970 skulle jag tro, jag saknar böcker i det segementet.
Nån som har sett det schemat?

Jag har detta schema ur ARRL-handboken 1969 scannat hemma. Bengt/EQL:s första sändare var just en sådan.

Vad gäller modifierad "grön radio" så är ett par av mina rörsändare byggda i TU-5B avstämningsenheter till radion i B-17, dessutom tjänstgör VFO:n till Ra620 som lokaloscillator i en mottagare (ser rätt märkligt ut att driva en blandare med miniatyrvarianten av 807 som ger c:a 15W, men lågt sidbandsbrus blir en konsekvens).

Slaktade datorkort var som sagt en källa till transistorer och komponenter förr i tiden.
Mitt första mer seriösa försök till transistorsändare var på 2 m, och sedan jag tittat i Elfa-katalogen vad 2N918 och 2N3866 kostade gick jag också på "datorkortslinjen".

Det fanns transistorer på korten som användes till att driva kärnminnen med som fungerade nästan lika bra som 2N918 så den fick det bli. Efter att ha fått en 2N3553 av någon av Örebro-amatörerna som arbetade med mobilradio så blev det nästan 2 W ut, vilket var mycket på den tiden ur transistorsändare. Tror att den finns kvar någonstans i sin gjutna blå Elfa-box.

Många andra apparater som byggts av modifierad surplus har "passerat revy".

Min första telegrafisändare för 80/40 m som härbärgerades i lådan till en dansk "taxiradio" t.ex.. Något som grämer mig lite är att två "pall med ram" som innehöll en del tidiga radiobyggen och åtskillig "surplus" i olika stadier av modifiering fick åka till ETA-auktionen i början av 80-talet p.g.a. utrymmesbrist.

"Ack ja, flydda ungdom..."

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Nu blev jag väldigt nostalgisk.
Jag kommer ihåg min första sändare, till vilken jag slarvat bort schemat.
det var en ARRL konstruktion, med två stycken 2N2102 och den var avstämd, dvs med handlindade luftisolerade spolar och vridkondingar. Kristall.
Till skillnad mot så gott som alla sädnare idag var den itne byggd på toroider, utan var avstämd både vid osc och PA.
Schemat lär finnas i någon av ARRL handböckerna 1965 - 1970 skulle jag tro, jag saknar böcker i det segementet.
Nån som har sett det schemat?
de
Roy
SM4FPD

3-WATT CW TRANSMITTER
transmitter2.jpg


//QRP
 
Tack QRP, det ser nog ut att ha varit den sändare jag byggde.
Men jag använde nog inte en No.44 lampa vid utgången, och det där emd lowpass fitler, nej sån skit.

Du har inte spoldata oxo????

Frågan är om de lindades på filmburkar?
Eller var det VP rör 16 mm ?

I alla fall hade jag på dennna tiden en TRIO R599 som mottagare, gneom att plocka ut VFO på 5 MHz och sätta en blandare före Q1 plus en 9 Mhz kristall blev den VFO styrd från mottagaren, va kul det var.

de
Roy
 
Back
Top