Vad kan man hitta på med följande nmt?

nimbe

Well-Known Member
Se länken för mer info.
http://gnmbe.blogspot.com/2013/03/vad-kan-man-gora-med-denna-godsak.html

Tips:
Kolla hur kretskortet ser ut kring likriktarbryggan i laddaren typ 7504. Har sett exemplar där kortet hade börjat "kola" pga för mycket värme. Även ett par lågohmiga motstånd på kortet går heta.
/Janne

Last edited:
Frågan är bara om man kan göra något roligt med den, eller om man ska låta den hamna hos elskroten.

Vissa av de gamla NMT-450 telefonerna från forntiden har man kunnat bygga om till 70 cm stationer, även landmobil radio. Framförallt finsktillverkade NMT och LMR (Nokia, Mobira, Salora m.fl) har jag stött på. Vissa var det bara att byta kristall, andra krävde mer omfattande ombyggnad.

Men hur det är med ///-telefoner vet jag dock inte, jag tror inte jag har inte sett någon som gjort detta.

Vissa av de gamla NMT-450 telefonerna från forntiden har man kunnat bygga om till 70 cm stationer, även landmobil radio. Framförallt finsktillverkade NMT och LMR (Nokia, Mobira, Salora m.fl) har jag stött på. Vissa var det bara att byta kristall, andra krävde mer omfattande ombyggnad.

Men hur det är med ///-telefoner vet jag dock inte, jag tror inte jag har inte sett någon som gjort detta.

Det lutar åt att den får hamna på elskroten trots allt.
Lite surt då jag gärna ville rädda denna vackra klassiker.

Back