I en annan tråd diskuteras vad amatörer gör som inte sitter klistrade framför radion, hela tiden.
Tja de kan göra en hel del annat. För min del håller jag långsamt på med att bygga om en omgång kavitetsfilter från låga VHF till 2 meter.
Får några år sedan köpte jag ett lass med kaviteter på auktionen hos SK7HW. Tanken var att någon gång göra något kul med dem. Som vanligt hann de under åren samla på sig en massa damm i förrådet men nu är det på gång.
Det är alltid kul att demontera, ta isär sker, så jag började med att borra ur pop-nitar och lyfta på locket för att se hur de såg ut på insidan. Sedan togs räknestickan, jaja jag ska inte retas, det blev måttband och HP-räknare med RPN som användes för att räkna ut var de olika rören borde kapas.
Jag hann med lite källforskning på nätet och i bokhyllan när jag hämtade räknaren, så att jag kunde undvika de största fallgroparna.
Ett A3 ark som sveptes runt 125mm röret användes för att markera sågsnittet i rät vinkel. Sedan kapades röret i två bitar med bågfil. Det fasta inre röret togs loss från topplattan med hjälp av en stor rörtång och kapades sedan med bågfil så att den justerbara delen sticker ut lagom mycket för att kunna användas på den högre delen av VHF bandet. Tanken var att trimområdet skulle täcka från runt 135 till 170MHz.
Plastklubban togs fram och det kapade röret knackades dit på topplattan igen.
Nu skulle jag bara fixa gängning av stången till det inre justerbara röret. Ett gängsnitt med just den använda gängan fanns inte i verktygslådan så det fick bli en tur till grannstaden som har en välsorterad leverantör av både gängverktyg och ett stort sortiment av skruvar.
6,35 mm gängsnitt, ja vi är i ett land som använder den måttenheten, och en passande gängtapp plus ett stort lass lämpliga skruv för att kunna skruva ihop det hela inhandlades. Svängjärn, olja och ett par stadiga träklotsar mellan det försilvrade röret och skruvstycket löste gängningen. Fast det kostade dyrbara svettdroppar i sommarvärmen.
Allt monterade ihop i väntan på att vintern skulle komma och det var lovligt att sätta sig inne vid bordet och börja med finslöjd i metall.
Mer läsning, mer läsning och ännu mer läsning. Jag ville veta vilken utformning som var lämplig för kopplinglooparna och få några tips om mått som utgångspunkt för tillverkningen av loopar.
Det är som vanligt inte bara att ta första bästa ritning hittad på nätet då det tyvärr finns gott om motstridiga uppgifter. Nå jag fick lite tips och laddade ner artiklar från amatörtidningar från 70-talet och information från repeater-bulider.
N-kontakter och trim kondensatorer köptes på loppisar. En sväng förbi en plåtslagare och en packningsfirma gav mig grunddelarna gav mig koppar.
Hålen för de gamla kopplingslooparna hade yttre diameter 32mm med ett inre hål på 25,4mm där loopen skulle peka in i kaviteten så det skulle krävas en del pyssel för att få ihop det hela.
Här en bild på testloopen som användes för att prova ut lämplig storlek på loop och värde på trim kondensator. Den här loopen har skarpa hörn, den slutgiltiga loopen fick avrundad topp.
Ja nu började metallslöjden. Ritspennan och plåtsaxen togs fram och med hjälp av skjutmått och stållinjal markerades delarna på remsor av kopparplåt.
Halvvägs i första omgången. Hålen för kontakten är 14mm och sitter förskjutna mot ena kanten för att kondensatorn ska rymmas i hålet till kaviteten.
Delarna upplagda innan lödning och slipning. Två kopparbrickor löddes fast på varje plåt så blev det hela lagom djupt för att passa i befintligt montagehål och fortfarande gå att vrida runt.
Den stora lödkolven värmdes på och delarna löddes ihop med lite tålamod för både uppvärmning och avsvalning.
Väl inne vid bordet togs nålfilar, M3 gängtapp och kaptång för att kapa skruv fram. Efter en stunds filande passade delarna i hålen på topplattan och det gick att börja montera ihop loopar, kontakter och kondensatorer till en enhet.
Den valda storleken på loopen, cirka 100nH, och kondensatorn på 10pF gav vid test inte riktigt det önskade justerområdet och önskat rejektdjup utan jag fick öka loopen storlek lite grand. Ok nu fungerade lågpass/notch på önskat sätt. För högpass/notch behövdes mera kondensator vilket jag fick montera dit.
Ok då återstod bandpass filtrens loopar. Där valde jag grundloopen på cirka 100nH utformad för att kunna lödas direkt på kopparplåten. En första test gick ganska bra med jag hade lyckats löda fast loopen 90 grader fel så urfilningen på N-kontakten för fästskruven stämde inte bra. Fram med lödkolven igen och andra gången stämde det bättre.
Notchkavitet med synlig trim kondensator, passdämpning cirka 0,4dB rejekt cirka 30dB. Det röda L som skymtar visar att det är ett filter för den låga frekvensen.
Ett av bandpassfiltren här för höga frekvensen, passdämpning cirka 0,5dB
Tanken är att bygga ett filterpaket som kommer att bestå av två notch kaviteter och en bandpass kavitet för RX respektive och TX.
Nästa steg i ombyggnaden är att kapa till förbindningskablar med en längd som ger ytterligare isolering på önskad frekvens. Om längden på kablarna tvistar de lärda. 1/4 kabelvåglängd mellan filtren ska ge 5dB extra isolation om längden mäts från rätt ställe. Men vad är rätt ställe?
En del skriver att längden på kabeln ska räknas inklusive loopen i kaviteten. Andra anser att den ska provas ut med hjälp av 90 graders vinkelkontakter. Jag får väl se vad det blir när det är dags att fortsätta bygget med kontaktmontering och kabelklippning, fin-trimning och sluttest med radiodel.
Det tar nog ett tag innan jag har tid för nästa steg så jag hinner fundera mera på varifrån jag ska mäta kabellängder.
73 de SM7NTJ Lorentz
Återfinns vid lödkolven, radion, tangentbordet eller framför en tjock bok allt beroende på humör.
Tja de kan göra en hel del annat. För min del håller jag långsamt på med att bygga om en omgång kavitetsfilter från låga VHF till 2 meter.
Får några år sedan köpte jag ett lass med kaviteter på auktionen hos SK7HW. Tanken var att någon gång göra något kul med dem. Som vanligt hann de under åren samla på sig en massa damm i förrådet men nu är det på gång.
Det är alltid kul att demontera, ta isär sker, så jag började med att borra ur pop-nitar och lyfta på locket för att se hur de såg ut på insidan. Sedan togs räknestickan, jaja jag ska inte retas, det blev måttband och HP-räknare med RPN som användes för att räkna ut var de olika rören borde kapas.
Jag hann med lite källforskning på nätet och i bokhyllan när jag hämtade räknaren, så att jag kunde undvika de största fallgroparna.
Ett A3 ark som sveptes runt 125mm röret användes för att markera sågsnittet i rät vinkel. Sedan kapades röret i två bitar med bågfil. Det fasta inre röret togs loss från topplattan med hjälp av en stor rörtång och kapades sedan med bågfil så att den justerbara delen sticker ut lagom mycket för att kunna användas på den högre delen av VHF bandet. Tanken var att trimområdet skulle täcka från runt 135 till 170MHz.
Plastklubban togs fram och det kapade röret knackades dit på topplattan igen.
Nu skulle jag bara fixa gängning av stången till det inre justerbara röret. Ett gängsnitt med just den använda gängan fanns inte i verktygslådan så det fick bli en tur till grannstaden som har en välsorterad leverantör av både gängverktyg och ett stort sortiment av skruvar.
6,35 mm gängsnitt, ja vi är i ett land som använder den måttenheten, och en passande gängtapp plus ett stort lass lämpliga skruv för att kunna skruva ihop det hela inhandlades. Svängjärn, olja och ett par stadiga träklotsar mellan det försilvrade röret och skruvstycket löste gängningen. Fast det kostade dyrbara svettdroppar i sommarvärmen.
Allt monterade ihop i väntan på att vintern skulle komma och det var lovligt att sätta sig inne vid bordet och börja med finslöjd i metall.
Mer läsning, mer läsning och ännu mer läsning. Jag ville veta vilken utformning som var lämplig för kopplinglooparna och få några tips om mått som utgångspunkt för tillverkningen av loopar.
Det är som vanligt inte bara att ta första bästa ritning hittad på nätet då det tyvärr finns gott om motstridiga uppgifter. Nå jag fick lite tips och laddade ner artiklar från amatörtidningar från 70-talet och information från repeater-bulider.
N-kontakter och trim kondensatorer köptes på loppisar. En sväng förbi en plåtslagare och en packningsfirma gav mig grunddelarna gav mig koppar.
Hålen för de gamla kopplingslooparna hade yttre diameter 32mm med ett inre hål på 25,4mm där loopen skulle peka in i kaviteten så det skulle krävas en del pyssel för att få ihop det hela.
Här en bild på testloopen som användes för att prova ut lämplig storlek på loop och värde på trim kondensator. Den här loopen har skarpa hörn, den slutgiltiga loopen fick avrundad topp.
Ja nu började metallslöjden. Ritspennan och plåtsaxen togs fram och med hjälp av skjutmått och stållinjal markerades delarna på remsor av kopparplåt.
Halvvägs i första omgången. Hålen för kontakten är 14mm och sitter förskjutna mot ena kanten för att kondensatorn ska rymmas i hålet till kaviteten.
Delarna upplagda innan lödning och slipning. Två kopparbrickor löddes fast på varje plåt så blev det hela lagom djupt för att passa i befintligt montagehål och fortfarande gå att vrida runt.
Den stora lödkolven värmdes på och delarna löddes ihop med lite tålamod för både uppvärmning och avsvalning.
Väl inne vid bordet togs nålfilar, M3 gängtapp och kaptång för att kapa skruv fram. Efter en stunds filande passade delarna i hålen på topplattan och det gick att börja montera ihop loopar, kontakter och kondensatorer till en enhet.
Den valda storleken på loopen, cirka 100nH, och kondensatorn på 10pF gav vid test inte riktigt det önskade justerområdet och önskat rejektdjup utan jag fick öka loopen storlek lite grand. Ok nu fungerade lågpass/notch på önskat sätt. För högpass/notch behövdes mera kondensator vilket jag fick montera dit.
Ok då återstod bandpass filtrens loopar. Där valde jag grundloopen på cirka 100nH utformad för att kunna lödas direkt på kopparplåten. En första test gick ganska bra med jag hade lyckats löda fast loopen 90 grader fel så urfilningen på N-kontakten för fästskruven stämde inte bra. Fram med lödkolven igen och andra gången stämde det bättre.
Notchkavitet med synlig trim kondensator, passdämpning cirka 0,4dB rejekt cirka 30dB. Det röda L som skymtar visar att det är ett filter för den låga frekvensen.
Ett av bandpassfiltren här för höga frekvensen, passdämpning cirka 0,5dB
Tanken är att bygga ett filterpaket som kommer att bestå av två notch kaviteter och en bandpass kavitet för RX respektive och TX.
Nästa steg i ombyggnaden är att kapa till förbindningskablar med en längd som ger ytterligare isolering på önskad frekvens. Om längden på kablarna tvistar de lärda. 1/4 kabelvåglängd mellan filtren ska ge 5dB extra isolation om längden mäts från rätt ställe. Men vad är rätt ställe?
En del skriver att längden på kabeln ska räknas inklusive loopen i kaviteten. Andra anser att den ska provas ut med hjälp av 90 graders vinkelkontakter. Jag får väl se vad det blir när det är dags att fortsätta bygget med kontaktmontering och kabelklippning, fin-trimning och sluttest med radiodel.
Det tar nog ett tag innan jag har tid för nästa steg så jag hinner fundera mera på varifrån jag ska mäta kabellängder.
73 de SM7NTJ Lorentz
Återfinns vid lödkolven, radion, tangentbordet eller framför en tjock bok allt beroende på humör.