vad ska man bygga i vinter?

oby1

Well-Known Member
Är det någon som har förslag på något inom amatörradio som man kan bygga i vinter?

Det ska inte kosta alltför mycket och det ska inte vara ett projekt som tar månader att färdigställa.

HF: Jag har byggt div antenner (och fler blir det, men inte förrän till våren),
en antennkanon, en Z-match, traps. Jag har experimenterat en del med dippa. Jag har ljudkortsinterface för digitala moder.

VHF: Jag köpte (tyvärr) ett slutsteg (där rök det projektet!) och en magnetfotsantenn.

Några idéer på vad man kan behöva som man inte vet om? :)

73 de SA7ARV
 
Tjena Rickard.
Du skulle väl kunna bygga en magnetic balun som inte inehåller många komponenter eller en autotuner i byggsats. Ska själlv bygga en magnetic balun tänkte jag när jag har lust.
 
Okej - jag glömde nog säga att jag redan byggt en magnetisk balun - och en vanlig 1:1 strömbalun. Fast en utan några komponenter har jag aldrig testat! Tänker du på en magisk-holografisk balun, helt kontruerad med viljekraft då eller? ;-)

En autotuner i byggsats!? Jag har redan autotuner i min TS-850SAT, så poängen går nog förlorad är jag rädd.
 
Jag tycker att du ska bygga dig en en-rörs sändare med röret EL84, kristallstyrd förstås.

Då får du bevisa att du kan bygga en nätdel och att stämma av din egenbyggda sändare. Att du kanske inte kan morse - än - spelar ju ingen roll......:)
 
Snyggt schema

Hej Rickard!
En manuell antenntuner är ju alltid bra att ha, t.ex. om du är ute i busken med provisoriska antennlösningar o så.
Det var förresten en snygg ritning på QRP-riggen Bjarne! Jag reagerade för alla 200kOhm motstånden, men sedan såg jag att han skrivit de rätta värdena vid sidan om. Han tyckte väl att det fick duga med samma bild på motstånden. :D Ha de bra!
/Ingvar
 
Kul diskussion, vad skall du bygga?
Själv tänkte jag bygga en HF klipper till en gammal IC-725 som står och dammar. den har ju ingen speechprocessor, men en väldigt enkelt och faktiskt BRA mottagare. det krävs då ett extra SSB filter.

Jag tänkte oxo bygga färdigt några projekt, men de ligger....
Så min fråga är varför vissa byggen påbörjas så intensivt, byggs halvägs och sedan blir liggande, skulle tro att det är fler som har det fenomenet hemma, eller ???

Jag tänkte försöka bygga den billigaste mobilantennen för 3750 KHz. bestående av c:a 2 meter 50 mm VP rör, topp kapacistans, spole lindad som helix från foten upp till hvudspolen, lindad av 1,5 mm2 FK. Foten lätt att sätta på dragkroken. Finessen ära tt ett sådant rör lätt går sönder om na kör på något, och är billig att bygga ny eller för andra band. Man kan göra den så lång man vill etc. En 48 mm avgasklämma fastnar perfekt på dragkulan. röret under spolen kan ma täcka emd koppartejp och på så vis få ett tjockt underrör, om man tror på det.

Så projekt finns det.

Hur kort dipol med förlängninsspolar kan man använda på 1810 till 2000 kHz? en fråga som får svar först erfter att ha byggt en sådan.

Snart är det vår och då ligger alla påbörjade projekt där och väntar på nästa höst...
 
kul tråd

en-rörs sändaren var fin, har nog alla delar hemma i junklådorna, har byggt en liknande med en 6l6gc, den gav dryga 10W på 80m och chirpade så fint. Sen skulle jag bara modifiera den med en triodoscillator och separat drivrör och där står den nu och väntar på en final touch...

har oxo projekt från förra vintern, instoppade i egna lådor, som jag nu plockar fram till denna vintern och fortsätter montera ihop,
där finns transverters, converters, några slutsteg, preampar + logik&relä,
senast tillkomna projekt är en ytmonterad monoband qrp transceiver på 40m, lyckades tillslut göra ett kretskort av tillräckligt bra kvalitet för att starta bygget.
 
Har också några byggen som har fått vila sedan förra vintern, bla en antennanalysator. Det är några komponenter kvar att löda på, göra en snygg låda m.m. mekanik.

Ett projekt som ännu är på ritningsstadiet är en skräddarsydd ultralätt transportlåda med plats för QRP-riggen, batteri och vissa nödvändiga tillbehör m.m. som ska monteras på en bärram. bara att koppla in antenn på utsidan, fälla ned luckan med telegrafinyckeln och köra. Med andra ord en modern variant av RA200...

Det finns en del att göra i vinter när det är mörkt och kallt ute!
 
Jag skulle vilja bygga en fjärrstyrd antennväxel där man utnyttjar koaxen för att skicka styrsignaler.

Möjligen att använda en separat kabel med så få ledare som möjligt.

Någon som har ett schema!
 
Last edited:
mekanik är nog en egen tråd, men visst har det blivit billigare att få tag på prylar som håller ihop för lite lättare mekanikjobb ?
typ plåtnibblare, plåtsax, minipelarborrmaskin & fräs, hålupptagare, "dremel"-träsket med alla små slip och kapstift, airbrush för lack och finish osv.....

däremot kan kostnaden för en lämplig låda till radioprojekt överstiga både tids och surpluskostnaden i projektet.....det billigaste lådorna hittar man väl bland halvfabrikat till datortillbehör, typ extern HD.
 
Bandpassfilter som du länkar till SM5JAB är trevliga byggprojekt. Dessa kan göra den allra enklaste mottagare användbar även under nästa solfläcksmaxima.
Dock gör den ju inte din utsignal renare och stör andra mindre inom bandet, utan man tar ner bredbandigt brus övertoner etc och stör andra mindre på andra band, flera MHz ifrån. Man undertrycker bredbandigt brus från 13,7 MHz BC band när man lyssnar på 14030 kHz exvis. Filtren i den här beskrivningen tål 100 watt och man både lyssnar och sänder genom dem.
Man kan kalla dem för fieldayfilter, dvs man kan med flera stationer och med antennerna ganska tätt, 10 - 20 meter isär, köra olika band, med flera stationer. Det krävs dock att alla stationer har filter då.
Att bygga en bank med sådana filter är en bra grej, man kan göra plats för så många som man har omkopplare till, exvis 6 eller 12 st i en låda.
Filtren kan placeras mellan rigg och PA där de gör nästan samma goda nytta.

Sådana här filter i form av separata lådor, som artikeln visar, är som en form av "byggklotsar" för radioamtörer. Man kan ha en verktygslåda med sådana byggklotsar att ta till vid olika störningsfall.

I exvis ICOM IC-7700 och 7800 finns det man kallar för DIGISELEKT, den gör ungefär samma sak men bara på RX. Dämpar ungefär 40 dB på ett annat HAM band. DIGISELEKT funkar på all band.


Så bygg dig byggklotsar i vinter.
 
Rikard, jag tycker att du ska åka upp till ConnySA7/ARZ nu på lördag och snacka med resten av grabbarna om detta. Det blir ju enklast med nåt i antennväg. Men som du vet ska jag ju själv bygga "min" egen rörstation, men det får som sagt bli efter nyår.

Annars har du olika mätinstrument som man kan bygga, för fältstyrka - att kolla antennens förstärkning på 2m eller 70cm.....eller en fieldaytuner med inbyggd SWR-meter. Det måste ju inte vara just en TX/RX....fast det är kanske mest utmanande. Ett instrument för att kolla mantelströmmar på koaxens utsida kanske?
 
Bygga/Projekt

Hejsan.
Skall också ha ett bygga/projekt nu när det är så mörkt och kulet.

Det blir för mig att komma igång med anskaffande av interface och kablar m.m. så jag kan köra RTTY, PSK31, PSK63 och MFSK16 m.a.o. bygga upp detta så att det fungerar.

Kan vara lite klurigt tror jag med det dåliga tålamod jag besitter, men....men...jag lyckades ju en gång i tiden koppla samman datorn med packet radio så att det fungerade.

Kanske jag t.o.m. kan få lite support när jag är på G?

Skall bli jättekul detta, har länge gått i tankar att börja med det.

Jo...datorn står ju här bredvid radion och ser oerhört dum ut (som smiles övre raden i mitten). Nu kan den få jobba lite extra.

Man kanske t.o.m. kan kombinera dessa digitala modes i ett blandat diplom för DXCC eller liknande??

Hittade en jättefin sida hos Linköpings Radioamatörer (LRA) som ger mycket kunnande för att komma igång.
http://www.lra.se/teknik-sidor/artikel-psk31.pdf

Men...det skulle vara roligt med lite användarinfo. där man kan få veta hur man handhar det hela. ex: när vet jag att min radio har fått kontakt och tar emot signaler som är riktade till just mig, så att min dator snappar detta och drar igång till mottagning?

Enkelt !! Jo för den som redan har passerat detta, jag lirar gitarr och tycker det är enkelt, tycker du det?? (om du nu inte redan kan lira förståss :) )

Jo det är mycket i ett projekt och man måste börja någonstans.
Skall bli roligt

Erland
 
Om bara dollarn går ner lite så funderar jag på att beställa en K2 från Elecraft. Kan vara skoj att känna lite Heatkit-vibbar :D

73 de Lars, sm6rpz
 
Vi kan säga så här Lars, att det är S T O R skillnad på Heathkit och elecraft....de har visserligen båda bra byggmanualer, men ungefär där slutar likhetrerna....K2 bygger man inte, om man inte har byggt/lött innan....Heathkit.....jo, det kunde man klara....har byggt både HW-7 på 70-talet och K2:an nyligen....:)
 
Jag hade verkligen inte byggt mycket innan jag gav mig på K2:an. Egentligen fattar jag inte vad det är som skulle vara så svårt. Är man bara noggrann och följer instruktionerna så var det inga som helst problem.

Tycker verkligen att du skall prova på Lars. Det himla kul och resultatet blir en kanontransceiver som du sen har full koll på. Sen kommer du att fylla den av bara farten med options.

Lycka till
 
Det är generellt Bo.....är du händig - de små toroiderna är inte att leka med - så kan du göra allt. Kunde du bygga en K2, och få den att fungera med en gång? Gratulerar.......jag är väldigt nöjd med min, speciellt filterna för CW.
 
Oj med förslag

Hej igen!

Ja, det var verkligen stor respons. Det verkar som att det finns många hungriga byggare därute. Verkligen jättekul med alla förslag.

Nu har jag ju en antenntuner, Z-match, jag redan byggt, men en T-match väntar också på att bli byggd. Bra förslag med fältstyrkemätare Bjarne. En sådan kan också vara bra att ha. Givetvis blir det en fler massa antenner. Jag borde få i ordning min G5RV på portabel flaggstång innan våren i a f, så man snabbt kan ge sig ut när solen visar sig en vacker vårdag. -Och antennomkopplarrelä har jag faktiskt fått tag i ett, så det är bara slänga in i en låda.

Att fjärrstyra en utomhustuner till t ex en Zepp är också något jag tänkt en hel del på. Legoklotsar och kugghjul som i ritningen SM6FPG länkar till kan ju användas till allt möjligt spännande för oss vuxna barn också ;-)
 
Back
Top