Vad skall jag välja i antennväg

SM6FPG

Fritidskonsulent
Nyligen färdigställt en Elecraft K2:a och nu är man sugen på att få till något i antennväg.

Tyvärr bor jag i ett hyreshus, men jag har lagt fram en stilla förfrågan, om det är möjligt att få sätta upp något. Jag tolkar ett svar jag fick från en insatt person i gruppen som handhar husen, att det inte är helt kört. Det kommer en förfrågan vad jag tänkt sätta upp!

Jag måste försöka inrikta mig på en enda antenn, att fundera på en antennpark är bara att sparka undan benen för sig själv, så nu gäller det att försöka optimera det man eventuell kan få upp, då gärna för att täcka de flesta banden. Ju mindre uppmärksamhet som antennen ger, ju större chans är det ju, inte minst för att inte väcka ont blod i grannarna!

Skall man satsa på någon vertikal på taket eller inrikta sig på något i trådväg.

Taket är ca 16 x 25 meter, med tanke på radialer för en vertikal.

En annan tanke är något i multidipolväg mellan husen. Har ca 50 meter mellan mitten på 2 hus, men då måste man väl ta till en stege för matchningen, känns inte bra att hänga ner en sådan i synfältet för grannarna.

Hur skulle en romb tänkas fungera om man planerar utifrån 20 x 50 meter? Den skulle man kunna mata i ena hörnet med en stege, då denna hamnar nära en vägg och därmed kan smälta in lite mer. Borde väl vara möjlig att köra på flera band!

Titta gärna på bilderna från Brebo på http://www.turessonsbygg.se/pub86.asp?menu_Id=86&openSub_Id=86. Jag bor på 2 våningen i 5 våningshuset. Höjden på huset lär väl ligga på ca 16 - 17 meter, grannhuset har ytterligare en våning!

Skulle bli glad för tips speciellt från er som själva bor i hyreshus. Gäller att ha lite på fötterna den dag hyresvärden kommer med frågan och då ha något som man inser inte sticker ut allt för mycket!

Tackar på förhand
Bosse
 
Har haft nästan samma problem som du Bosse. Bor också i hyreshus och hade också väldiga problem att få tillstånd att få upp något. Liksom för dig är det fruktansvärt viktigt att antennen är så diskret som det bara går så att det det för allt i världen inte kommer in några klagomål från grannarna. Dessutom skaffade jag mig en K2:a också i förra månaden. Hade en IC-703:a tidigare.

Horisontala antenner är nog bra. Det finns ju en hel del att välja på. Problemet är att de oftast har en nerledare/matarledning som är ganska grov och hänger och slänger framför grannarnas fönster. Detta är inte populärt! Särskilt i stark blåst kan det se riktigt vådligt ut. Folk har en tendens att börja oroa sig för sina fönster även om du själv ”vet” helt säkert och till 110 % att det inte är någon som helst risk. Oron kan leda till klagomål och det var ju något som skulle undvikas till varje pris!

En romb skulle kanske gå. Skall den funka hyfsat bör emellertid alla sidorna hänga någorlunda fritt. Även de två sidor som går längs med huskropparna. Sålunda: en ”rektangel” + matarledning + fyra trådar som rektangeln är upphängd i. Kan se stort ut och kanske inte heller så värst diskret. Sådant kan leda till klagomål...

Ändmatade horisonala halvvågsdipoler är ett alternativ. ( kolla: http://www.aa5tb.com/efha_wrk.html ) Själva antennledningen kan göras väldigt tunn och diskret ( speciellt lämpad kopparmantlad ståltråd kan köpas på http://www.dx-wire.de/brit/ ). Matningspunkt och matarledning kan läggas nära huskroppen. Inget häng och släng alltså! Kruxet är dock att de bara funkar på ett band. Har du tänkt dig köra mer än ett band blir det några trådar. I och för sig tunna och diskreta, men många...

Återstår vertikalantennar av olika slag. En del av dem är de väldigt diskreta. I stort sett bara en ”pinne” med några ”klumpar”. Min erfarenhet är att grannar irriteras mindre av något som sticker upp uppe på taket än något som hänger framför deras fönster och stör just deras utsikt! Höjden på ”pinnen” verkar dessutom inte vara lika irriterande för kitsliga grannar som stora och bulkiga saker med en massa spröt som sticker ut lite här och var.

Har man plats att lägga ut radialer (som ju kan läggas ut platt med taket så att de inte syns) och man vill ha en köpeantenn så tycks det vara en allmän uppfattning att Butternuts vertikaler är de överlägset bästa ( http://www.bencher.com/ant_select.html ). Har själv en HF6V. Sådana köps enklast och billigast här: http://www.randl.com/cart/ Effektiviteten är emellertid inte den bästa på 80 meter. Den är ju bara 1/10-del av en våglängd på det bandet. Skall du köra mycket lokalt inom Sverige på 80 meter bör du därför skaffa dig något komplement. En horisontal ändmatad halvvågsdipol kanske skulle vara modellen!

Hoppas detta varit till någon liten hjälp.
 
Tack för synpunkter, jag är väl medveten om att om man inte skapar problem för grannarna så kommer det att gå vägen!

/Bosse
 
Last edited:
Byt tråd !

Hej, börja på en NY TRÅD när du byter ämne, please...

/ 73 Tommy SM6NZB Moderator
 
separata tx och rx antenner

En vertikal för hf får inte så bra verkningsgrad för sändning om man inte befinner sig över väldigt bra markkonduktivitet eller hav. Vertikalerna går dessutom inte speciellt bra när de kommer upp på höjd över marken. (gäller låga HF-band) Däremot kan man dra nytta av en vertikal med jordradialer (som skärmar neråt) som mottagarantenn eftersom man får så nära till grannarna (och sig själv) med all qrm från allehanda hemelektronik som hamnar invid rakt under antennen. Det viktiga för mottagningen är ju inte signalnivån utan signal/brusförhållandet. För sändningen blir det nog bäst verkningsgrad med något arrangemang med horisontella trådar. Olika loopantenner, tex typ tyska loopen eller rektangulära loopar kan fungera mycket bra. 2-3 dipoler kan täcka in det mesta också med halvvåg på favoritbanden förstås. Så lite trådantenner strax över taket för sändingen som inte syns så mycket och en vertikal därtill kanske kan accepteras? Sen är det en annan historia om du tänker köra med slutsteg för då gäller det att du är god vän med grannarna.... Då kan man vara tillbaka på att man får sända med vertikalen också för att minimera RFI hos de som bor i huset. Den högre effekten äts nog till stor del upp av den sämre verkningsgraden hos vertikalen, men får du upp bägge antennsystemen är det bara att prova som så ofta annars när man är en experimenterande radioamatör. :)
Lycka till.
 
glöm inte

Glöm inte strömbaluner med många varv igenom ferrit-ringar så att man inte lurar sig. För allt som oftast kryper qrm/rfi in och ur antennen som osymmetrisk signal via antennkabeln. Även om man använder balanserad stege bör man se till att använda ordentligt med ferrit på koaxen mellan den balanserade tunern och transceivern/p-a:t. Det kan inte understrykas nog hur viktigt detta är och tyvärr missar många det i sina installationer och tror störningarna strålar in och ur antennen fast de i verkligheten inte gör det utan kommer via antennkabeln till och från elnätet. En enkel klämd ferrit duger inte utan många varv kanske med en tunnare koax om man inte får tag i de stora 1 decimeters ferritringar som är lagom att linda ett tätt lager med RG58 på. Själv använder jag ELFA 58-726-92 som är en Amidon-ferrit på 4 tum med ett al-värde på 260 nH/n2 vilket gör att man på runt 60 varv med RG58 kommer upp i en induktans av 1 mH vilket behövs om man ska få nogorlunda dämpning av common mode störningarna (speciellt på de lägre banden) och man kan ändå utan problem köra igenom sin kilowatt.
 
Last edited:
Tänker tillbaka till den tiden, man bodde ute på landet i eget hus, man gjorde som man behaga, ytorna bredde ut sig åt alla håll. Helt sonika så gick man ut när anden föll på, medbringande en rull tråd! :p

Nu måste man ta hänsyn till en massa faktorer, vilket nästan tar udden av själva tanken.

Ställer mig frågan om jag enbart skall ägna mig åt att ta med riggen i bilen, köra ut en sväng, leta upp ett rejält träd å där kasta upp toppen på en superloop. Trevligt vore ju om antennen kunde hänga kvar mellan varven......Drive In Ham ;)

Tack för alla synpunkter, fler tips är naturligtvis välkomna.

/Bosse
 
Anpassa sig är sporten

Ja det är ju det som är konsten. Att anpassa sig för sina förutsättningar och göra det bästa av sin situation. Det kan vara mer sport än att ha fördelen med ett bra qth.
 
En fundering i ärendet uppkom efter att ha tittat igenom trådarna inom antenner här i forumet!

Skulle det fungera om jag på 4 våningen "Linda in hyreshuset" till en romb?

Troligen, utan mer noggran räkning än en ren syftning, skulle längen på loopen uppgå till minst 80 meter: Om jag matar den i ena hörnet med en stege ner till min lägenhet på andra våning, med tanke på att jag där skall kunna dra in stegens trådar genom fönstret utan håltagning.
Skulle det fungera?
Behöver jag någon balun?

/Bosse
 
Läst om tråden eftersom det här är en ständig fundering jag har.

Har fixat till en dipol för 40 , som jag hängt ut på utsidan längs väggen utmed vår lägenhet. Har faktiskt lyckats genomför några qso med den, men ett stort problem är den enorma störningsmatta som genereras i huset från diverse bredbandsgrunkor. Näst intill ömöjligt att höra annat än väldigt starka signaler!

Jag har ofta undrat hur det tar sig in.

Har provat att stänga av strömmen i lägenheten för att se om det här det alstras, men det hade ingen som helst inverkan.

När jag nu läser om tråden inser jag att du Per/SM7YES visat på att störningarna jag har kanske tar sig in på annat sätt än via antennen, dvs via koaxen.

Kan det vara så att om jag följer ditt råd med en toroid så kanske qrm.en minskar!
Väl värd att prova!

Jag håller mig till låg effekt, max de 15 watt som k2:an kan generera.

Off Topic

Har införskaffat en Buddipole, dyr som attan tycker jag och det skall sägas att jag var väldigt tveksam till den.
Stärkt av allt jag läst om den på nätet så slog jag till.
Använder den enbart i portabelläge nere vid stranden. Döm om min förvåning, den drar iväg väldans bra, speciellt i vertikal läge, som L-variant och som vertikal dipol.
Så när vädret blir lite varmare kommer jag att befinna mig vid stranden i annan avsikt än att bada :D
 
SM6FPG said:
Läst om tråden eftersom det här är en ständig fundering jag har.

Har fixat till en dipol för 40 , som jag hängt ut på utsidan längs väggen utmed vår lägenhet. Har faktiskt lyckats genomför några qso med den, men ett stort problem är den enorma störningsmatta som genereras i huset från diverse bredbandsgrunkor. Näst intill ömöjligt att höra annat än väldigt starka signaler!

Även jag hade problem när antennen till en början satt för nära husväggen där jag bodde tidigare. Det gick helt enkelt inte pga allt QRM från radhuslängan, så du måste ha större avstånd från huskroppen.

Ett sätt jag testade var att lägga antennen ovanpå en häck som löpte ett 15-tal meter från huset, vid tomtgränsen som vette mot en gång/cykelbana.. OK höjden var bara 1,2 m ovan backen som lägst men jag körde ändå med QRP hela Europa med bra resultat. Viktigast var dock för mig att störningarna minskade avsevärt jämfört med tidigare.

Men jag vågade inte ha antennen framme pga stöldrisken och busungar.. och häckar måste klippas med jämna mellanrum så det nöjet varade en sommar ..
 
SM6FPG said:
Näst intill ömöjligt att höra annat än väldigt starka signaler!

Har du övervägt möjligheten att gräva ner en lång koaxialkabel, kanske 100-150 m, av god kvalitet och med tät skärm, i syfte att avlägsna sig från stördimman runt husen, med sikte på närmsta skogsdunge eller så.

/Christer
 
Minskande möjligheter att sätta upp antenner...

Det vanligaste misstaget med antenner nära fastigheter är att man oftast väljer flerbands antenner. Antenn signalen matas därefter in - oftast via koax, till ett bredbandigt ingångssteg in en "utom-europeisk" transceiver...

Dessa mottagare är avsiktligt konstruerade för att vara helltäckande eller i vart fall bredbandiga.

Man nämner brus från bredband etc etc.

En god hjälp på problemet är att använda enbands antenner. Låt bli att försöka tillverka en multibands antenn som du sedan monterar kloss an elsystemet i en flerfamiljsfastighet.

Pröva att sätta upp en Single Band antenna och dessutom lägga till ett bandpass filter VID ANTENNEN. Det finns bandpass filter som klarar effekt och som funkar på RX och TX.
De flesta ( alla ) filter har en filter förlust men kolla efter ett med minsta möjliga förlust. Det blir bara pysslöigt att behöva kompensera 10dB filterförlust med en antenn förstärkare. Det finns säkert lika många antenn favoriter som det finns radio amatörer. Försök att välja en antenn med så "svårartade" enbands egenskaper som möjligt.

Problemet är bland annat att din utrustning plockar upp så många utombands signaler och att dessa blandas ( mixer ) med andra utombands signaler. Resultatet blir rest produkter som då blir störningar i din mottagare. Sämdningen påverkas iinte utan det gäller i första hand att ta hand om mottagningen. Bäst är att ta bort dessa oönskade signaler redan vid antennen.

Om du har svårartade störningar så kan du alltid testa en antennavstörningsenhet som använder två antenner och som nollar bort störningar genom att fasa ut dom. MFJ säljer en dylik burk. En andra antenn bestående av en trådstump inne i fastigheten är bra att använda om du vill kompensera bort husets störningsmatta.

Rent generellt brukar betonghus vara sämre att ha antennen uppsat vid än tegelhus.
Betong skall egentligen vara vattentät men detta är tyvärr inte fallet och många hus från 1970 har problem med inträngande vatten i betong stommarna. Armerongsjärne rostar då bort...

Det blir naturligtvis mindra val av amatörband med att par enbands antenner men valet är ditt eget.

Men det viktigaste är att du har möjlighet att köra amatörradio. Hur många band tror du att dui egentligen behöver antenn för?

//Dan
 
Vad gäller att gräva ner så är det bara att glömma, asfaltsvägar, gångar parkeringar och garage, hindrar allt i den vägen.
Dessutom tror jag det blir väldigt många frågor om jag tar hit en grävmaskin, bara så där :rolleyes:
Det jag kan fixa i grävväg är att försöka fixa till ett jordspett alldeles intill huskroppen, och ta en väl vald färg på tråden längs väggen upp till lägenheten. Det här skall jag åstadkomma inom snar framtid.

Vad gäller antennen på husväggen så är det en dipol för 40 meter, som jag enbart använder som singelbandare. Sneglar på lite smygalternativ mot några garagetak på 20 - 30 meters avstånd. Men för att få minimalt med tråd i luften som kan väcka ögon, så funderar jag på någon form av longwire. Om jag då placerar en 1:9 balun närmast huskroppen så borde det gå att få det hela relativt osynligt!

Huvudsaken är ju att ha möjlighet att fylla lite fritid med radiokörande även från lägenheten, även om jag inte förväntar mig fantastiska resultat i form av DX.

Low pass filter enligt http://homepage.eircom.net/~ei9gq/lpf.html kanske vore en ide!

Antennavstörningsenhet enligt http://www.mydarc.de/dh3wl/ kanske!

/Bosse
 
Njae Bosse,

Du skulle nog behöva bandpass istället för lågpass filter. Har du satt upp en 7MHz dipol så kombinera den gärna med ett 6.9MHz till 7.3MHz Bandpass filter.

-- Inte för många poler eftersom du dels måste ha dyra kondensatorer ( high voltage ) och rejala spolar/ferriter. För många poler tenderar att ge högre "insertion loss" och det vill du inte ha. Viktigare är att skapa ett filter med 50Ohm på både in och utgång.

xPhase enheter är vad jag menade när jag beskrev att MFJ har en produkt. Den Tyska varianten är med största säkerhet av bättre kvalitet än vad jag hittils sett från MFJ.

//Dan
 
Antennlösning?

Hej Bosse,
Dipoler tyx vara borta från resonemanget p.g.a. nedledning som kan oroa grannarna.
40 x 40 horisontel Quad? Tja, men kräver mycket tråd och avstämningsenhet.
Bättre förslag: Vad sägs om en 40m enkel tråd som täcker "de gamble band" på HF?

De flesta känner till Zeppen, en ändmatad monobandsantenn.
MEN, det finns en, idag nästan bortglömd, variant som konstruerades av DL7AB !
Finns beskriven i onkel Karl Rothammel:s ATENNENHANDBUCH!

Totallängd = ½-våg för lägsta band, men med en spole 2,5 - 3m från matnings-
änden, 5 - 6 varv på 50mm spolstomme, 3 - 4 cm grått plastavloppsrör är perfekt.

Eftersom detta är en ½-våg så får vi hög matningsimpedans!
Tja, då sätter vi dit en Z-trafo mellan coax Z50 och matningspunkten Z5 000 .
Z1/Z2 = 5000/50 = 100. Ger oss N1/N2 = 10.
Samma plastavlopprör, c:a 20 cm bör räcka, och linda 10 + 90 varv lackad Cu-tråd
till en spartrafo 10:100 = 1:10 .

Coax-skärm till "botten" på spartrafon, coax-innerledare till uttagen på "10:e varvet" och antennände i andra änden på spartrafon.
Som avslutning lindar vi en drossel av coaxen en bit från spartrafon för att slippa
mantelströmmar på coax.

Spänn upp det hela mellan hustaken och du kan leda in coax till eget tak och sedan
ner till shack utan att oroa grannar över "slängande snören".

För att snabbt och billigt prova konstruktionen, använd Cu-belagd MIG-svetstråd
till antennelementet, 1 kg ( c:a 300m x 0,8mm) kostar c:a 50:- på BILTEMA !

Lycka till!
 
Tack Hans!

Ja det är en spännande lösning, som funnits i mina tankar. Det blir ganska osynlig, i vart fall med tiden.

En annan variant på Zepp är den som beskrivs i nr 11 av QTC 1988.

Om jag gör varje ben 32.94 meter enligt beskrivningen skulle jag kunna köra 160 - 10 m.

Skulle vara fullt möjligt om jag drar den som en inv v ner mot några garagelängor. Toppändan skulle hamna på ca 17 meter och ändarna ca 4 meter upp. Vinkel mellan benen uppskattar jag till ca 90 gr. Strålningsvinkel är nog svårbedömd, men det spelar mindre roll i det här läget

Koaxmatning via två lika långa koaxar från antenn ner till lägenheten skulle gå att få ner ganska obemärkt.

Fastighetsägaren har inte sagt nej!
Han har lovat att ta kontakt, då gäller det att jag kan visa att det inte skapar några problem för hyresgästerna.
Kan man klargöra säkerheten och att synbarheten blir liten, med tiden ser dom inte ens tråden, då är nog chansen stor att han säger ja :)
 
Den dubbla koaxen till ovanstående Zepp skall enligt beskrivningen vara 2 * 32.94 parallellkopplade i jordflätan eller längre för att undvika resonans på de band man vill köra!

Kör för närvarande max 15 W input, men det kan väl tänkas att jag i framtiden går upp till 100 W, men där får det bli stopp!

Kan man använda RG58 i detta sammanhang, eller krävs det RG213?

73 de Bosse/SM6FPG
 
kan och kan.... ;)

- rg-58 (från större & kända tillverkare) tål mycket mer än 100w på HF - no problemo
- rg-213's lägre dämpning är kanske intressant för att "få ut" sin effekt till antennen

sen finns det sån cheap'n'lightweight-coax som t.ex säljs på kjell&co....
har nån möjligen konstaterat vilka data den har ?
 
Back
Top