Vad skall man tänka på när man sätter upp en mast?

SA3BDO

New Member
Jag planerar att sätta upp en fackverksmast vid mitt QTH. Masten som jag har är en stålmast (ca 500x500mm i botten) två 9m sektioner (tot ca 18m).

På tomten har jag en relativt plan del av berg i dag som ser ut att vara den mest optimala platsen för min mast.

Är det någon som har kunskap/tips/instruktion om hur jag skall fästa den för att den skall stå säkert?

Gjuta plan sockel, Borrdjup, gängstänger (grovlek, djup osv), kemankare el annat, Grovlek på stagwire/vinklar/höjd/antal....

Tacksam för tips och svar.

Mvh Patrick (SA2BDO (tidigare SA3BDO))
 
Det beror på :eek:

Det första du måste analysera är hur mycket antenner du ska ha upp totalt. Räkna med framtida behov och inte vad du hade tänkt för tillfället. Vindarean och vikten är ganska väsentliga faktorer.

Jag köpte själv ett Versatower Heavy-Duty på 24m som stod på en bergsknalle. Den var ostagad och hade en medelstor antennanläggning. (4 VHF antenner m 4m bom). Jag misstänker att det var kemankare som man hade använt.

Gängstång ska du hur som helst använda dig av. Tillverkarna har rekommendationer för detta. Till Versatower rekommenderas M24. Man kan få in M27, men då finns det inget glapp för metallens utvidgning/krympning vid temperaturförändringar. Så håll dig till rekommendationerna. Kvalitén ska vara 8.8 och varmförzinkat är det som fungerar bäst. Rostfritt kan gå sönder och leder troligen till galvaniska strömmar då jag antar att din mast inte är rostfri.

Om du ska gjuta en grund, så är det alltid bättre med mer betong än mindre. Versatower rekommenderar 1,5-2,5 m2 betong till sina fundament. Jag tänkte ha 4 m2 till min mast, eftersom den ska stå ostagad.

Staglinor har optimalt en vinkel på 45 grader. Upp till 60 grader är helt ok. Men det beror självfallet på tomtens storlek mm. Grovlek beror på last mm. Antalet staglinor bör vara minst 3, helst 4 som minimum. Om du inte kan välja ostagat vill säga....

73 de Kai
 
Jag har även jag en del mastfrågor. Tänker sätta upp en 16m Vårgårda M38W, och har rätt trångt på tomten så staglinorna får 60 graders lutning. Vilken höjd bör jag fästa staglinorna på? Räcker det med en nivå, eller behöver jag staga på två olika höjder?

I toppen kommer det sitta en rotor och måttligt med aluminium, kanske en logperiodare..

/SA0BJW
 
Ursäkta om jag snor tråden igen..

Fick bra med info från Vårgårda, så mycket tack för tipset.

Hur är det med åskskydd för masten? Skall man banka ner ett eller flera jordspett i gropen innan man gjuter fundamentet. Antar att det inte skadar att göra detta.. Andra tips innan man beställer hit en betongbil???
 
Googla på Ufer ground. Då hittar du en hel del.

Själv tänker jag köra Ufer plus ett jordspett från masten till jord. Däremot bör man nog inte köra ner jordspett från betongklumpen och i jord. Det bör bara vara betong mot jord.

mvh
Kai


Ursäkta om jag snor tråden igen..

Fick bra med info från Vårgårda, så mycket tack för tipset.

Hur är det med åskskydd för masten? Skall man banka ner ett eller flera jordspett i gropen innan man gjuter fundamentet. Antar att det inte skadar att göra detta.. Andra tips innan man beställer hit en betongbil???
 
Finns hur mycket som helst i tidigare forumtrådar om dimensionering och jordning. För att göra mer än kosmetisk nytta krävs flera jordspett och jordlinor och de skall självfallet inte gå igenom betongklumpen.
Att själv blanda betong är mer arbetskrävande än man tror, DÅ ångrar bittert man att man gjort ett extra stort hål. :D
 
... Däremot bör man nog inte köra ner jordspett från betongklumpen och i jord. Det bör bara vara betong mot jord.
Hej Kai
Hur menar du här? jag fattar inte:confused:
Elektriskt så torde ett jordspett i betongen vidare ned i jord inte spela någon större roll. Men bara förstås OM man HAR en korrekt åskjordning av masten - annars löper man risken att blixtströmmen passerar genom betongfundamentet och kan skada det.
Var det så du menade?
 
Japp, det var så jag menade....

mvh
Kai

Hej Kai
Hur menar du här? jag fattar inte:confused:
Elektriskt så torde ett jordspett i betongen vidare ned i jord inte spela någon större roll. Men bara förstås OM man HAR en korrekt åskjordning av masten - annars löper man risken att blixtströmmen passerar genom betongfundamentet och kan skada det.
Var det så du menade?
 
Man bör dra jordledningen på utsidan av fundamentet till jordtaget som går iväg från fundamentet för att undvika spräcka betongen vid nedslag. Beroende på jordförhållanden kan man få ha många meter jordlina i marken. Själv fick jag lägga 50 meter kopparvajer för att komma ner till runt 20 Ohm i jordresistans som jag fick i mitt fall med bergig dålig jord. Man bör inte ha sämre än 50 Ohm i alla fall för att ta hand om den värsta smällen av ett nedslag.

Visa bild - "Copper wire" - Fotosidan

I mitt fall har jag sammankopplat alla kablars skärm till jordtaget innan kablarna lämnar masten mot huset. Innan de går in i huset har jag också knutit samman alla skärmar till elmätarskåpets nolledning för att slippa potentialskillnader mellan antennkablar och elnätet inne i huset när åskan härjar. Teleledningen som går igenom elmätarskåpet skyddas med lågkapacitiva överspänningsskydd kopplat till nollpunkten, så räddar man sitt adsl-modem och sin trådlösa telefon.

Men allt beroende på hur bra skydd man vill ha. Att bara koppla ett jordspett i masten bör förhindra brand i alla fall.

Tidigare idag fick jag ett nedslag i masten utan problem (3e nedslaget på 2 år) och nu i skrivande stund drar ett ytterligare åskområde in här över Söderåsen :S
DMI - Lyn

Tillägg:
Har även kompletterat med överspänningsskydd 45 kA på alla 3 faser mot noll.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2011-08-27 kl. 14.29.02.jpg
    Skärmavbild 2011-08-27 kl. 14.29.02.jpg
    21,6 KB · Views: 163
Last edited:
Det beror på :eek:

Det första du måste analysera är hur mycket antenner du ska ha upp totalt. Räkna med framtida behov och inte vad du hade tänkt för tillfället. Vindarean och vikten är ganska väsentliga faktorer.

Jag köpte själv ett Versatower Heavy-Duty på 24m som stod på en bergsknalle. Den var ostagad och hade en medelstor antennanläggning. (4 VHF antenner m 4m bom). Jag misstänker att det var kemankare som man hade använt.

Gängstång ska du hur som helst använda dig av. Tillverkarna har rekommendationer för detta. Till Versatower rekommenderas M24. Man kan få in M27, men då finns det inget glapp för metallens utvidgning/krympning vid temperaturförändringar. Så håll dig till rekommendationerna. Kvalitén ska vara 8.8 och varmförzinkat är det som fungerar bäst. Rostfritt kan gå sönder och leder troligen till galvaniska strömmar då jag antar att din mast inte är rostfri.

Om du ska gjuta en grund, så är det alltid bättre med mer betong än mindre. Versatower rekommenderar 1,5-2,5 m2 betong till sina fundament. Jag tänkte ha 4 m2 till min mast, eftersom den ska stå ostagad.

Staglinor har optimalt en vinkel på 45 grader. Upp till 60 grader är helt ok. Men det beror självfallet på tomtens storlek mm. Grovlek beror på last mm. Antalet staglinor bör vara minst 3, helst 4 som minimum. Om du inte kan välja ostagat vill säga....

73 de Kai


Hej!

Jag ska inom närmsta tiden få upp min mast och har då en fråga. (12 meter Wibe/galvad stål)
Håldimensionen på bottenfästet är 17 mm och då borde M14 vara passande till gängstängerna.
Dock hittar jag inte M14 i FZV 8,8, utan endast i rostfritt.
Ska jag använda rostfritt (galvaniska strömmar?) eller fungerar det trots allt med M16 (1 mm tillgodo) eller kan jag gå ner till M12 FZV 8,8?

Tacksam för hjälp.

73 de SM6VTZ/Christian
 
Last edited:
Hej Christian.

Vad gäller dimensionerna, så låter 14 lite klent. Dock så borde du kunna kontakta tillverkaren för att kolla vad som gäller.
Du bör välja galvaniserade bultar, då du med annat val får en massa korrosion på grund av olika metaller.
Rekommenderar Swebolt, de är proffs.
http://www.swebolt.se/

Misstänker att din Wibe ska vara stagad.

Hoppas att det hjälper dig på vägen.


73 de Kai
 
Hej Christian.

Vad gäller dimensionerna, så låter 14 lite klent. Dock så borde du kunna kontakta tillverkaren för att kolla vad som gäller.
Du bör välja galvaniserade bultar, då du med annat val får en massa korrosion på grund av olika metaller.
Rekommenderar Swebolt, de är proffs.
http://www.swebolt.se/

Misstänker att din Wibe ska vara stagad.

Hoppas att det hjälper dig på vägen.


73 de Kai

Hej Kai.

Tack för svar.

Masten är dom två sista toppsektionerna (2x6) av en 42 m stagningsfri mast. Bottensektionen är 3x70 cm och toppsektionen 3x48 cm så tanken är inte att staga. Vindarean kommer vara relativt liten då det bara kommer vara mindre VHF-antenner.

När jag/vi tog ner masten/sektionerna var det inget glapp om jag minns rätt.
Så M16 kanske kan fungera?

73 de SM6VTZ/Christian
 
Hej
Du kan läsa av märkningen på bultarna i skarven och anpassa dig till hur starka de är.

8.8 bultar är starka men du behöver nog inte gå över ån efter gängstång.

Byggvaruhus eller elgrossister brukar ha lämplig dimension och hållfasthetsklass på lager.

Hos Ahlsell har varmgalvad gängstång M16 klass 8.8 nummer 3820912
och varmgalvad ankarstång M16 klass 5.8 nummer 233511

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hej
Du kan läsa av märkningen på bultarna i skarven och anpassa dig till hur starka de är.

8.8 bultar är starka men du behöver nog inte gå över ån efter gängstång.

Byggvaruhus eller elgrossister brukar ha lämplig dimension och hållfasthetsklass på lager.

Hos Ahlsell har varmgalvad gängstång M16 klass 8.8 nummer 3820912
och varmgalvad ankarstång M16 klass 5.8 nummer 233511

73 de SM7NTJ Lorentz

Hej Lorentz.

Tack för svar och info.
Men M16 i ett 17 mm-hål vad tror du om det?

Ska oavsett försöka få tag i Scanmast idag.

73 de SM6VTZ/Christian
 
Hej Christian
Det går bra med M16 i ett 17mm hål.
Monteringsinstruktionerna för ALTA och DELTA master beskriver att man ibland (med viss försiktighet) behöver knacka in bultarna i hålen.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hej.

Efter kontakt med Scanmast så säger även dom att det är ok att använda M16 till ett 17mm-hål.

73 de SM6VTZ/Christian
 
Back
Top