Vad skall SSA arbeta med?

SM7EQL said:
>>>Det var nog lättare förr då var det alldrig nån som kom på tanken att klaga .
--- Det är tack vare dom som under alla år "klagat" som vi fortfarande har kvar de unika privilegier vi defakto har och att amatörradion fortfarande existerar. Om alla hade varit oengagerade och likgiltiga för allt och inte tagit sitt ansvar för sin hobbys existens och fortlevnad så hade det nog sett annorlunda ut idag.

Läser man QTC från 50- och 60-talen så slås man av hur utbredd medvetenheten om amatörradions utsatta läge var. I vart och varannat nummer diskuterades frågan om hur sändaramatörerna skulle agera nationellt och internationellt för att kunna behålla frekvensbanden och privilegierna. En hög teknisk och trafikal nivå ansågs vara det främsta medlet. Dessutom försökte man aktivt uppehålla en "rågång" mot missbruket av 27 MHz.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
>>>>Läser man QTC från 50- och 60-talen så slås man av hur utbredd medvetenheten om amatörradions utsatta läge var.
-----

Precis.

Läser man QTC under 90-talet och framåt så slås man av hur lite krut och engagemang som lagts på just dessa frågor. Radiovärlden är förvisso otroligt komplicerad men skall SSA ha något berättigande i framtiden så gäller det mer än någonsin att börja utnyttja de expertkunskaper och resurser som trots allt finns bland medlemmarna.

Inom SSA har så länge jag haft inblick i Föreningen inre (sedan 1993) funnits en utpräglad motvilja att nyttja och engagera extern kompetens. Styrelserna har klamrat sig fast vid sina stolar utan att efterhöra medlemmarnas synpunkter och utan att efterfråga hjälp utifrån. Detta är fakta och det finns otaliga exempel på hur engagerade medlemmar blivit överkörda eller utmanipulerade för att dom stört den allmänna ordningen.

Nu har vi fått ännu ny styrelse och enligt den statusrapport som finns att läsa idag på SSA.SE verkar det som om man insett att SSA befinner sig i ett besvärligt läge och att man nu måste börja se om sitt hus på allvar.

Grundproblemet inom SSA, liksom i många företag, har varit bristen av planering, målstyrning, fokus på kärnverksamheten och kontinutet i arbetet. Varje gång en medarbetare slutat har pärmarna med papper tömts i papperskorgen, hårddisken raderats och efterträdaren stått som ett levande frågetecken och undrat vad hans arbetsuppgifter var. Massor av tid har fått ägnas åt att uppdatera sig och försöka skaffa sig en bild av den verksamhet som troligen bedrivits etc. Ofta har nytillkomna fått helt fria händer att forma sitt eget arbete och därför har också Föreningens målsättning i hög grad kommit att präglats av den "starke mannen" i regel ordföranden själv, och de närmaste kamraterna som svärmat kring honom. Ett lite tappert gäng som kört sitt eget race med egna mål efter sina egna huvud. Allt detta har kunnat fortgå år efter år eftersom medlemmarna per definition är likgiltiga och oengagerade. Få har "klagat".

Den debatt som nu uppstått är i egentligen bara resultatet av ett flummigt SSA som sedan många år tillbaks inte förmått se problemen och än mindre haft resurser att lösa dom.

Jag har dock vissa förhoppningar på den nuvarande styrelsen och jag tror att denna debatt kan ge styrelsen god vägledning genom de åsikter som förts fram av radioamatörerna, både från SSA-medlemmar och från de som valt att stå utanför.
 
Last edited:
Såsom jag har förstått så har SSA begärt att få vara den organisation/förening som handhar tillstånd och arbete kring detta med prov etc.

Är detta ett reversibelt beslut? Vad händer om SSA läggs ned? Innebär detta att det alltid måste finnas en viss kansliverksamhet? Har SSA på detta sätt låst sin egen organisation så att det riskerar bli en (altför) stor ryggsäck? Vad händer om ingen vill vara medlem i SSA, kommer SSA att leva på avgifter på certifikatprov eller?

Leif SM7MCD
(som anser att det är bättre att vara aktiv för eller emot än passiv jasså) :rolleyes: :cool:
 
>>> Såsom jag har förstått så har SSA begärt att få vara den organisation/förening som handhar tillstånd och arbete kring detta med prov etc.

Jag kan ge dig svar baserat på min kunskap om vad som hänt sedan 1993.

SSA har under större delen av 90-talet lobbat hårt i PTS korridorer för att få överta PTS arbetsuppgifter med att specificera kunskapsnivån, förrätta amatörradioprov, utfärda amatörradiocertifikat samt utdela anropssignaler ur de flesta prefixserier som finns för amatörradio. Föreningen har i ett flertal skrivelser till PTS begärt/önskat sig detta och PTS har steg för steg kunnat ge tillstånd. Numera hänvisar PTS regelmässigt till SSA så långt möjligt när det gäller frågor om Amatörradio, kompetensprov m m. PTS har behållit prefixserien SM och har även säkerställt att provförrättning kan ske i PTS regi eftersom det är ett krav som myndigheten har på sig, än så länge i alla fall.

>>> Är detta ett reversibelt beslut?

SSA har inte förbundit sig till något och har således alla möjligheter att upphöra utan varsel. Kan inte se att PTS ställer eller kan ställa några som helst krav.

>>> Vad händer om SSA läggs ned? Innebär detta att det alltid måste finnas en viss kansliverksamhet?

Nu kommer det väl knappast att ske. Dock kan SSA komma att få en ändrad inriktning i framtiden där man blir tvingad att inlämma en bredare grupp radiointresserade i föreningen, t ex världsradiolyssnare och privatradiofolk som sysslar med näraliggande verksamheter. Men så länge man anser sig ha god ekonomi och personella resurser att arbeta med handläggning och medlemmarna anser att detta är en viktig uppgift som SSA skall jobba med så får man nog se till att ha ett "kvalitetssäkrat" kansli eller utpekad funktion för detta.

>>> Har SSA på detta sätt låst sin egen organisation så att det riskerar bli en (altför) stor ryggsäck?

SSA har enligt min bedömning skjutit sig själv i foten. Genom att man så enträget lobbat för att få ta hand om all handläggning av amatörradioärenden så har PTS passat på att avreglera sin verksamhet. Numera finns endast begränsade resurser att jobba med amatörradioärenden i PTS. Slopandet av tillståndsavgiften och undantaget om tillståndsplikt som SSA i hög grad medverkat till har medfört att amatörradions status är låg - sett ur PTS perspektiv.

Om SSA skulle dra sig ur idag så kan jag inte se att PTS kommer att återta handläggningen och anställa ny personal. Snarare passar man på att göra sig av med det lilla som finns kvar av amatörradion genom att specificera en lämplig EN-standard och ta bort krav på särskild kompetens för operatören. Min gissning...ingen vet.

>>> Vad händer om ingen vill vara medlem i SSA, kommer SSA att leva på avgifter på certifikatprov eller?

Ingen aning..
 
Last edited:
Back
Top