Väderballong den 20 december!!

Sputnik 9

Member
Hej!
Vi är två elever från Sandviken som skickar upp en väderballong från Malung flygplats den 20 december kl 09:30. Det ska upp till en höjd på ca 35km och förmodligen landa någonstans i Gästrikland vid Sandviken eller Gävle. (Var god, se bifogade kartor)
Det är ett stort projekt som är mycket viktigt för oss, skolan och även vår kommun. Vi har nästan allt som krävs för uppsläppet som tillstånd samt material.
Sondens innehåll är självklart kameror, meteorologiska mätinstrument och 2st GSM GPS. Men det som är viktigast är en raspberry Pi A med en Pi In The Sky som kommer att sända på 434Mhz.
Vi blir mycket glada och tacksamma om någon skulle tänka sig att lyssna på ballongen och på så vis hjälpa till med spårningen. Även om någon av Er inte har möjligheten, men kanske känner någon som kan ställa upp, informera personen om oss i sådana fall. När någon har bestämt sig för att hjälpa till, kan ni ta kontakt med mig via e-mail: jakub.kocemba@utb.sandviken.se
Eller telefon: 072 508 90 09
Då kan vi talas vid hur vi kan samarbeta!
Vi kommer att ha en utrustning som en riktantenn (kanske även en dipolantenn som vi försöker bygga), DVB-pinne och SDR-program men vi blir mycket upptagna med att följa ballongen med bil. Det som ställer till med mest problem är just vår okunnighet också. Vi har nämligen aldrig hållit på med amatörradio samt ballongprojekt och därför tog det nästan 2 år att förbereda detta. Därför krånglar nästan allt också. Som exempelvis att ladda ner SDR-programmet till en Kjell &Company DVB-dongle, men det bör fixa sig, (eventuellt återkommer vi angående detta.)
Vi är mycket tacksamma för svar, tips och hjälp!
Karta 2.pngkarta nr 7.pngKarta 5.pngKarta 4.png
 
Last edited:
Hej igen!
Vi har ett stort behov av att låna/hyra en riktantenn som kan ta emot signal på 434,450Mhz eftersom vi har lite bråttom nu. Finns det någon i närheten av Sandviken som vi kan låna en av? Min bror och far åker till Stockholm på torsdag och då finns det möjlighet att de kan hämta upp antennen, om någon är villig att hjälpa.
(Vi kommer att lämna tillbaka grejerna snarast efter den 20 december med en tackpresent också!)
Riktantennen ska helst inte vara för "pricksäker" utan den bör vara nybörjarvänlig som vi kan lätt hitta signalen med när vi söker av området där sonden landar. Ca 70cm är bäst vad jag förstår.
Tack för svar!
 
Last edited:
Hejsan!
Jo, jag har tagit kontakt med GKA och en medlem hjälper mig att hitta en bra antenn. Det är ganska svårt.
 
Jag besökte SK3GK för några år sedan en kväll när det var föreläsning och demonstration av satellitkommunikation. Gävlegrabbarna som höll i detta hade med sig tripoder för fältbruk med riktantenner för både VHF och UHF.

Dessvärre hade man glömt ta med en kompass och eftersom det var mulet var det svårt att få ledning av stjärnorna. Nån frågade "Var är norr?". När jag betraktade skocken av Gävleamatörer associerade jag till en vas med slokande tulpaner då samtliga sträckte armarna med en pekande hand i luften. Tyvärr i alla riktningar... :)
 
God kväll!
Jag har nyligen byggt mitt livs första antenn! En dipolantenn (när jag höll i koaxialkabeln fungerade JAG lika bra som antennen själv). Har också lyckats ladda ner SDR-programmet och fått en helt ny inblick på vad radio egentligen går ut på. Det är fascinerande och jag förstår varför det är en stor hobby! Jag har också beställt en konstig riktantenn och har pratat med säljaren som sade att den ska fungera på vår frekvens, den är inte heller så dyr.
Här är länken om någon vill se:
400-450 mhz CDMA ze z
 
Back
Top