Hej, här kommer en nybörjar fråga som om den är välkänd kanske är väldigt lätt att svara på. Det är alltså så att jag har upptäckt ett samband mellan blåsigt väder och förbättrad mottagning. Märks både runt 85 MHz där t.ex. åkeriradion finns och runt 460MHz där jag hör vaktbolag från Stockholm. Jag befinner mig själv strax öster om uppsala, där i skogen i närheten av Vedyxa masten som blinkar så trevligt i natten.
Är detta ett välkänt fenomen? beror det på att luften blir mer eller mindre elektriskt laddad vi kraftig rörelse? Annat väder fenomen som hänger i hop med vindstyrka? Att det är klart och kallt brukar ha positiv inverkan men nu tyckar jag se ett samband med även vindstyrka, eller kan det bara vara en slump?
Är detta ett välkänt fenomen? beror det på att luften blir mer eller mindre elektriskt laddad vi kraftig rörelse? Annat väder fenomen som hänger i hop med vindstyrka? Att det är klart och kallt brukar ha positiv inverkan men nu tyckar jag se ett samband med även vindstyrka, eller kan det bara vara en slump?