Väderballonger

Jo, jag driver två mottagningsstationer, en i Linköping och en utanför Västervik.

I Sverige skickas det upp ballonger främst från Göteborg (SMHI, Landvetter) och Karlskoga (gissningsvis försvarsindustrin.) För tillfället verkar de ha problem i Landvetter, det har bara släppts upp enstaka ballonger sedan början av december. Från Karlskoga skickas det upp ballonger mer sporadiskt, men då flera varje dag.

Flera mottagningsstationer behövs! Ju längre från en mottagare en sond ramlar ned, desto högre höjd är sista meddelande från sonden, och desto svårare är det att hitta den! I Sörmland vore det trevligt med några mottagare till. Norr om Mälaren också. Söder om Vättern är det tomt, här behövs flera!

Det finns två trevliga sajter att besöka om man är intresserad.
https://tracker.sondehub.org/ kan man se läget för stunden, med prognoser för var ballonger ramlar ned. Man ser också var de skickas upp (grå cirklar) och mottagningsstationer (gröna cirklar.) Klicka på cirklarna!

https://radiosondy.info/ finns en annan vy på samma sak. Den tycker jag passar bäst för när man skall ut och leta upp en sond.

Att jag är den person i Sverige som hittat flest sonder (43 st, alla runt Linköping) kanske säger mest om min mentala hälsa... ;)

73,
SM5OCI Per
 
Hittelön?

En bekant hittade en väderballong i ett träd på sin tomt.
Fiffigt/billigt byggd i en kapsling av frigolit.

Har ibland funderat på varför man inte ser fler hängande i grenverk
och träd ute i markerna.

Hur många ballonger sänds upp under ett år?
 
Ingen hittelön. Elektronikåtervinningen är ett bra alternativ.

Anledningen att du inte ser fler är att Sveriges yta är så stor så stor!

Från Landvetter skickas det upp en varje natt, så det blir 365 om året. Senaste året har de haft "tekniska problem" i omgångar, nu är det över en månad sedan som det fungerade ordentligt.

Från Karlskoga är det inte så regelbundet. Förra året ca 400 stycken, men ser man en sond på morgonen kan man räkna med 4 till 9 den dagen.

Från Karlsborg några tiotal.

Några enstaka från andra ställen.

I hela världen skickas det upp något tusental varje dygn. På kontinenten skickas det upp sonder i ett rutmönster, nästan, klockan 0 UT och 12 UT. Om du tittar här någon timme efter 0 UT eller 12 UT ser man detta tydligt! Data från sonderna är viktiga frö att göra väderprognoser, inte bara högt uppe i atmosfären utan även här nere hos oss.

Finska Vaisala är dominerande på marknaden för sonder. Alla mina är från den firman.

73,
SM5OCI Per
 
Jag har en av dessa hemma... Av alla ställen den kunde ramla ner hamnade den mitt på banan hos oss på Säve.
 
Ingen hittelön. Elektronikåtervinningen är ett bra alternativ.
Jag såg för nåt år sen att finnarna använder dem på 70 cm men minns inte nån webadress. Jag hörde den i Falun! Får kolla mailarkivet...
/Jan
 
Jag hittade en vädersond i slutet av 50-talet eller möjligen i skarven till 1960. Den var byggd av tunn aluminiumplåt och hade fyra trattar som drevs runt av vinden. Jag fattade inte mycket av konstruktionen annat än att det var olika prober som kopplades in när vindsnurran roterade. Radiodelen bestod av ett fastlött batterirör med spole och kondensator, kommer inte ihåg vilket. Torde väl ha varit en oscillator som både var frekvens och amplitudmodulerad beroende vilken mätprob som kopplades in. Tyvärr försvann den i någon utrensning. hade varit kul att provköra nu när det finns SDRer att titta på signalen med :).
 
Trattarna var nog en radarreflektor. Förr användes radar för att registrera höjd och fart.

Nu har sonderna inbyggd GPS-mottagare och sänder ut position och fart uran att man behöver radar.

OCI
 
Trattarna var nog en radarreflektor. Förr användes radar för att registrera höjd och fart.

Nu har sonderna inbyggd GPS-mottagare och sänder ut position och fart uran att man behöver radar.

OCI
Då hade trattarna antagligen flera funktioner:
Mäta vindhastigheten, koppla in de olika proberna genom att driva en omkopplare och reflektera radarsignaler.
Det var fyra stycken och de hade en diameter på högst 5 cm.
 
Jag antar att dessa ballonger även följs av flygtrafikkontroller? Ballongerna flyger ju där mycket flygtrafik finns. Exempelvis där jag bor (Arboga) går mycket trafik till från Arlanda, och det kommer ballonger flygande här.
 
Jag läste för flera år sedan om en pilot som flög nån reguljär linje och skickat in en incidentanmälan om att dom skickade upp väderballonger hela tiden för det var "ALLTID" en i vägen när han landade. Men det visade sig att hans turlista prickade in landning precis de klockslag meteorologerna skickade upp sina ballonger. Detta utspelade sig när det faktiskt fanns meteorologer på flygplatserna.

Jag minns också runt sent 70, tidigt 80-tal när jag var ung och långpratade i 27 MHz radio sent på kvällar och nätter, så som ungdomar babblar i telefon idag. runt midnatt dök det ofta upp ett chirpande ljud som vi undrade vad det var. Vilket då förmodligen var väderballongen från något av flygfälten runt stockholm.
 
Last edited:
Förr kunde man höra väderballongen på 400 - 406 MHz, en form av analog telemetri toner som varierade.
Har någon sådan sändare liggande i frigolit, en frisvängande osc en folieantenn, (ej foliehatt).
Finns dessa kvar än? eller är det nya typer av telemetrisändare som går på annan frekvens numera????

SM4FPD
 
Här är en bild på min "täckning". De som är längst bort är ca 25000 upp. Jag hör sonderna ner till 0,5 grader elevation.
1674733780762.png

Dagens "skörd". De i Polen har en höjd på knappa 30 km.
1674734074436.png

73 Göran
 
I dag kom ett mejl om en störtad ballong ca 15 km från mitt QTH. Jag kunde inte hålla mig och åkte långt ut i skogen för att leta. Hemsk terräng. Men så plötsligt hängde den där i en gran! Min första trofé.
 

Attachments

  • sond.jpg
    sond.jpg
    127,3 KB · Views: 67
  • sondenhittad.jpg
    sondenhittad.jpg
    2 MB · Views: 65
  • väderballong-i-träd.jpg
    väderballong-i-träd.jpg
    861,2 KB · Views: 66
I dag kom ett mejl om en störtad ballong ca 15 km från mitt QTH. Jag kunde inte hålla mig och åkte långt ut i skogen för att leta. Hemsk terräng. Men så plötsligt hängde den där i en gran! Min första trofé.
Jippie! Grattis till galenskapen! Det är U4114628, ser jag.

Blodad tand? Det ramlade ned tre till i trakten!
1674839879993.png

Dessutom tre till igår, lite längre åt nordost.

Skaffa konto hos radiosondy.info, och registrera den som hittad! Så slipper andra sondjägare leta i onödan.

73,
SM5OCI Per
 
I dag kom ett mejl om en störtad ballong ca 15 km från mitt QTH. Jag kunde inte hålla mig och åkte långt ut i skogen för att leta. Hemsk terräng. Men så plötsligt hängde den där i en gran! Min första trofé.
Kul! Grattis !
 
Back
Top