Väderrapport

SA6AQD

Well-Known Member
Jag o 6TOB har satt upp en väderstation på klubbstugan SK6EI o visar det på vår hemsida

Väderdata / SK6EI

Kanske det finns fler radioklubbar som har detta?
Lägg upp dessa då i denna tråd
 
Häftigt!
Hur mäter du molnbasen?

73, Roland SM0BRF

Hej Roland och alla andra.
Jag kollade WD-forumet hittade detta om molnbas:

The Cloudbase figure given in WD is a calculation, based on your current conditions, of the height at which cloud would form at.
It's not the actual height of the clouds in your area, that would take some fancy & expensive equipment to produce automatically.

I find that up here it's actually quite accurate most of the time, mainly with cloud heights below around 5000ft.
 
Molnbas

Höjden till stackmoln (Cumulusmoln) kan beräknas genom att ta skillnaden mellan aktuell temperatur och daggpunkt på eftermiddagen multiplicerat med 120. (H = (T-Td) * 120)


Nu har vi skippat medföljande program pga instabilitet och skaffade samma som 7tvz
Än så länge funkar det :)

Weather Data
 
Molnbas

Höjden till stackmoln (Cumulusmoln) kan beräknas genom att ta skillnaden mellan aktuell temperatur och daggpunkt på eftermiddagen multiplicerat med 120. (H = (T-Td) * 120)


Nu har vi skippat medföljande program pga instabilitet och skaffade samma som 7tvz
Än så länge funkar det :)

Weather Data

Ett utmärkt val! Killarna bakom programmet är hjälpsamma och forumet är till står nytta.
Stabilt och säkert, WDL kostar några dollar extra men är värt det tycker jag.
/sm7tvz numera också aprs qrv!
 
Back
Top