Väderstation som tål radion??

Bonazera:

Citat: Har nu fått igång väderstationen med trådlös förbindelse, hur länge det går får jag se.
Kabeln som förbinder ute o innedelen går in i huset i samma hål som koaxerna!


Jag vet inte om jag fattar dig fel, eller om du uttryckt dig fel.
Du säger att du kör trådlöst, men sen nämner du en kabel mellan utomhus-inomhusdel.
Om du kör trådlöst behöver du väl ingen kabelförbindelse ?? Vilken fq kör den på ?

Min inomhusdel sitter på köksväggen utan kablar, utomhusdelen sitter på maströret för tv-antennen. Mellan dem är det ca 15 m genom innertak-vind-yttertak.


Sparky
 
I mycket unga år "lekte" jag med nättransformatorer från skrotade radioapparater.
Jag gjorde ett experiment med en vattenfylld skål, stoppade ner två trådar med växelspänning från trafon (c:a 200-250V) för att se vad som hände.
Ganska omgående börjar vattnet småbubbla runt de två trådarna. När jag tyckte att det bubblat tillräckligt länge bröt jag spänningen och stack ner fingrarna i vattnet. Det hade blivit varmt.
Så säg inte att vatten inte leder elektricitet!

Bonazera, när du sedan någon gång gräver ner din plåt i jorden, se till så att den inte är för torr...:D

Konduktivitet - elektrisk ledningsförmåga - SLU - Sveriges lantbruksuniversitet

EDIT:
För en stund sedan mätte jag resistansen i ett glas med vatten och kom fram till ~ 12kohm
så jag inser nu att dricksvatten är en dålig ledare.:(

Det var tur att du inte tände en ciggarett och höll den över glaset för då kanske du inte hade kunnat skriva detta :eek:

När man låter elektricitet passera genom H2O så delar man upp det i sina beståndsdelar: Hydrogen = Vätgas och Oxygen = syrgas.

Det kan bli en 'jädra' smäll när vätgasen tänder :eek:
 
Göran Bonanzera, oftast är minus på nätaggregatet anslutet till dess chassi och därmed gulgrön.
Drar du en extra kabel mellan radions chassi och nätaggets chassi, då byglar (kortsluter) du det filter som finns på DC ledningen eller i radion. Dvs det EMC filter som du betalat för att få i radion, och för att den skall kunna CE-märkas. (gäller produkter efter c:a 1996).
Det finns inga fördelar att göra så.
Dessutom bör radions chassi INTE leda ström vid något tillfälle. Tillverkaren har lagt stora arbeten på EMC och att chassit skall vara kallt, så kallde vi det förr. Inkommande DC sladd och dess minus via det EMC fitler jag talade om ansluter till radions chassi på ett mycket väl avvägt och noggrannt framtaget sätt och ställe.

Ström i en plåtbit, ett chassi kan orsaka att det uppstår elelektromagnetisk strålning. Chassit blir då en antenn.

Ja då kan man fråga sig varför det finns en jordskruv på radiostationer för amatörradio?
Oftast bara på sådana för HF.
En bra fråga, det finns ingen jordskruv på vare sig dator, TV, kamera, stereo eller väderstationer. Inte ens på en radiostation för yrkesbruk.
Kanske finns den där bara för att den alltid har funnits.

de
FPD
 
Ja då kan man fråga sig varför det finns en jordskruv på radiostationer för amatörradio?
Titta på ett schema på t.ex. Drake hur man gör med inkommande nätspänning så förstår man.
 

Attachments

  • AC-4.PNG
    AC-4.PNG
    26 KB · Views: 96
Last edited:
Ja med SM7CZR på tiden för Drake fanns varken elsäkerhet, eller EMC.
Då gjorde man i total okunskap detta.

de
FPD
 
Göran Bonanzera, oftast är minus på nätaggregatet anslutet till dess chassi och därmed gulgrön.
Drar du en extra kabel mellan radions chassi och nätaggets chassi, då byglar (kortsluter) du det filter som finns på DC ledningen eller i radion. Dvs det EMC filter som du betalat för att få i radion, och för att den skall kunna CE-märkas. (gäller produkter efter c:a 1996).
Det finns inga fördelar att göra så.
Dessutom bör radions chassi INTE leda ström vid något tillfälle. Tillverkaren har lagt stora arbeten på EMC och att chassit skall vara kallt, så kallde vi det förr. Inkommande DC sladd och dess minus via det EMC fitler jag talade om ansluter till radions chassi på ett mycket väl avvägt och noggrannt framtaget sätt och ställe.

Ström i en plåtbit, ett chassi kan orsaka att det uppstår elelektromagnetisk strålning. Chassit blir då en antenn.

Ja då kan man fråga sig varför det finns en jordskruv på radiostationer för amatörradio?
Oftast bara på sådana för HF.
En bra fråga, det finns ingen jordskruv på vare sig dator, TV, kamera, stereo eller väderstationer. Inte ens på en radiostation för yrkesbruk.
Kanske finns den där bara för att den alltid har funnits.

de
FPD
Intressant! Hur lyckas man göra chassit "kallt", när man har ett EMC-filter?
Gamla trafikmottagare och transcievrar kittlades alltid vid kontakt med jord.
jordskruven är kanske avsedd för direkt anslutning till HF-mässig jord?
 
Enkelt EMC filtret sitter på DC-sladden. Alla som har en IC-706alla har detta filter sittande på sladden. I de större radiostationerna sitter det inbyggt.
Sitter det på sladden inser man tydligt att halva EMC-filtret byglas om man drar en extra minusledning. Det var nog inte avsikten från konstruktörens sida.

dee
FPD
 
Gamla trafikmottagare och transcievrar kittlades alltid vid kontakt med jord. jordskruven är kanske avsedd för direkt anslutning till HF-mässig jord?

Det var just det jag ville visa med schemat. Kolla C11 & C12.
Halva nätspänningen finns på chassit, visserligen via kondingarna.
 
Last edited:
Bonazera:

Citat: Har nu fått igång väderstationen med trådlös förbindelse, hur länge det går får jag se.
Kabeln som förbinder ute o innedelen går in i huset i samma hål som koaxerna!


Jag vet inte om jag fattar dig fel, eller om du uttryckt dig fel.
Du säger att du kör trådlöst, men sen nämner du en kabel mellan utomhus-inomhusdel.
Om du kör trådlöst behöver du väl ingen kabelförbindelse ?? Vilken fq kör den på ?

Min inomhusdel sitter på köksväggen utan kablar, utomhusdelen sitter på maströret för tv-antennen. Mellan dem är det ca 15 m genom innertak-vind-yttertak.


Ursäkta att jag rör ihop det, Sparky!
Normalt vill jag ha kabelförbindelse pga att den tar in mera och oftare info från utedelen, den kabeln ligger nära antennkoaxer i genomföringen.
Nu har jag kopplat bort kabeln på båda enheterna och kör trådlöst.
Har kört lite radio också på lite olika band, den funkar fortfarande!
Innedelen har jag dessutom haft ovanpå radion, nu står den i fönstret en bit ifrån radion.
Den använder 433 MHz men där kör jag inget i närheten.

Oj vilken vetenskap detta med vatten och jordning,tack för alla förklaringar.

"Kopparplåten skall inte ligga torrt".
Kan jag hänga ner en koppartråd i vår vattenbrunn bredvid huset?
 
Väderstation

BONAZERA

Jag citerar dig: Nu har jag kopplat bort kabeln på båda enheterna och kör trådlöst.


OK ! Kul att det nu funkar för dig.
M E N, jag förstår inte vad det är för kabel du haft mellan utomhus-inomhus -enheterna ?
Den enda anslutning jag har på min anläggning (samma som din) är en USB-anslutning på inomhusdelen och den används ju för att överföra data till PC'n.
Detta kan ju göras i realtid, men jag tappar bara av den när minnet är på väg att bli fullt. Sedan nollställer jag minnet (via PC-programmet), kopplar isär dem och kör vidare ca 2 mån, innan minnet åter är fullt o s v......
Mellan ute- & inne-enheterna finns ingen som helst möjlighet att ansluta kabel ! :)

Om det gör det, så har de ändrat konstruktionen efter att jag köpte min, men modellbeteckningen är ju den samma.

OK om 433 MHz. Min kör som jag sa tidigare på 868 MHz. Jag ville ha det, ifall jag någon gång skaffar utrustning för 432 och i möjligaste mån undvika kollision !

Hoppas jag nu inte lurat på dig något du bli besviken över :)

Sparky
 
Nej, fel igen! Ledsen Sparky!
Jag pratar om den gamla stationen, det var den som ballade ur när jag sände på vissa band.
Den nya från Clas funkar som den ska än så länge.
 
Back
Top