Väggenomföring

SA5BYS

Well-Known Member
Nån som har något tips på en SNYGG och praktisk ytterväggsgenomföring för 3-4 koaxialkablar?
 
Huruvida det är snyggt eller inte kan diskuteras, men så här har jag gjort. Praktiskt med öppningsbar "dörr" på holken som ger ett gott fuktskydd.

/Lasse

IMG_0597.jpg
 
Nej, 4 st separata hål för 2 koaxer och en rotorkabel samt styrkabel för reläboxar. Då det är ett gammalt timmerhus kändes det besvärligare med ett grövre hål. Dessutom inbillar jag mig att det, trots isolering, är mindre risk för kalldrag när det är -30...

/Lasse
 
Jag håller också precis på med en genomföringspanel. :)

Här är ett par bra webb-sidor med riktigt bra exempel på olika genomföringspaneler:

Grounding Bulkhead with supressors for your scanning station - The RadioReference Wiki

Bild på snygg genomförings panel (huvudsidan Huvudsidan)

Har precis påbörjat mitt bygge. Mitt hus består av ca 25 cm tjocka lecablock med 10 cm frigolitplattor på utsidan och sedan en tunn puts längst ut. Total väggtjocklek 37 cm. På insidan har man limmat gipsskivor direkt på lecablocken.

Jag gjorde något som jag varit väldigt rädd för med tanke på att mitt hantverkskunnande är minimalt... Jag drog till med att göra ett 10 cm stort hål RÄTT igenom hela väggen... :eek:
Efter diskussioner med min bror som arbetar med "sjuka hus" fenomen, dvs mögelforskning, till- och frånluft, täthet etc så kom vi fram till att tätningar från t ex Brattberg eller Roxtec är klockrena!

Mitt val föll på Roxtec som hade en rund genomföring som funkar perfekt i en 10 cm dia rör. Rymmer ett gäng med koaxkablar och det blir helt LUFTTÄTT. Perfekt! :) Jag kommer alltså att sätta denna genomföring på det vita röret som syns på bilderna. Den kommer att sitta på insidan av huset så att värmen från huset inte skapar kondens inuti röret. Eventuellt sätter jag en till sån Roxtec-genomföring även i den änden som är i själva skåpet på utsidan.

Roxtec's katalog

Kolla t ex videon på Roxtec demo video
www.elnu.se säljer en del av Brattbergs prylar.

Jag köpte mina två genomföringar hos www.oc3an.com

Jag återkommer med mer bilder under byggets fortskridande och där man ser genomföringen från Roxtec monterad.

Kabelgenomföring till villan - 9 - Det rostfria elskåpet där all åskskyddsmo.jpg Kabelgenomföring till villan - 8 - Det rostfria elskåpet där all åskskyddsmo.jpg

Kabelgenomföring till villan - 3 - Hålet klart - bild från utsidan - tog 1 timme.jpg Kabelgenomföring till villan - 7 - Väggtjockleken är totalt 37 cm.jpg

Kabelgenomföring till villan - 13 - Alla gängstänger silikonade samt stora bricko.jpg
 
Back
Top