Väggvårtor/nätaggregat som inte stör, finns det?

SM5OCI

Well-Known Member
Hej!
Jag fortsätter mina funderingar på kraftmatning till min ballongmottagare på 403MHz. I en tidigare tråd frågade jag om avstörning av väggvårtor. En alternativ och mera lockande lösning vore att hitta väggvårtor eller nätaggregat som INTE stör. (Eller i alla fall inte så mycket.) Finns det sådana? Jag behöver 5V/3A.

Dessa aggregat följer ju några normer (EMI CONDUCTION & RADIATION: Compliance to EN55011,EN55022 (CISPR22) Class B) och är inte svindyra. Verkar vara ett vanligt märke.

En radikal lösning vore ett linjärt aggregat. Till exempel en sån här transformator och en sådan här regulator, brygga, kondensatorer, kapsling, kylare, säkring, kontaktdon. Det svåraste för mig är kapsling, mekaniska byggen är jag inte jättebra på. Men det känns lite ... 1980-tal.

Alla tips och idéer mottages tacksamt!

SM5OCI Per
 
Elfa brukade ju ha bra gjutgodslådor för kapsling. Jag skulle för egen del ta en sån i lämplig storlek och bygga ett linjärt aggregat inuti. Med isolerande mellanlägg kan lådan vara kylkropp för regulatorn, om man inte jobbar med för stort spänningsfall, annars kanske man får trixa med en extern kylfläns. En annan variant är ju att ta ett litet switchat aggregat och bygga in DET i en sån låda, med ferriter på in- och utgångstrådarna (inuti lådan).
 
Ett switchat nätaggregat stör mer eller mindre alltid någonstans på någon frekvens.
Detta gäller i alla fall den typ av produkt och prisklass som du länkar till.
Att en sådan apparat är certifierad att möta kravet för EN-55022 class B är ju bra till att börja med men dom tillåtna störnivåerna enl. EN-55022 class B är ändå för höga för att kunna placeras nära en mottagare.

Jag har jobbat mina senaste 17 verksamma år med smps konstruktion och EMC mätningar och tycker mig kunna störa av nästan allt så det blir användbart. Kör själv med ett modifierat PC-agg utan problem.

Att bara köpa ett sådant switchat aggregat utan att kunna mäta upp störninvåerna gör det hela mycket svårare.
 
Till jobbet köps numera i princip endast switchade agg. Kravet är "Medical" för att minimera läckströmmar. Aggen, oftast enkelt kapslade "open-frame" (fast med petskydd) kompletteras med avkopplad IEC-nätbrunn i den kapsling det skall användas. Därefter ofta en extra filtrering på DC-sidan. Ferriter, olika "batterier" av kondensatorer. Ibland även en linjär post-regulator (Exvis 18V DC linjärreglerat ner till 15 eller 12V). Vår utrustning handlar dock sällan om mer än några Ampere. Om det är känsligt används inte regulatorer typ 7812 eller 7805 då deras spänningsreferens inte kan avkopplas på ett adekvat sätt. Tr'ot eller ej men gamla "723" är fortfarande mycket användbar. Ensam eller i sällskap med externa effekttransistorer.
 
Att en sådan apparat är certifierad att möta kravet för EN-55022 class B är ju bra till att börja med men dom tillåtna störnivåerna enl. EN-55022 class B är ändå för höga för att kunna placeras nära en mottagare.
Ja, det är problematiskt. För de stackare som råkar arbeta med VHF AM så är det ibland lite uppförsbacke då ledningsbundet slutar mätas vid 30MHz och de flesta ferriter har helt tappat sin funktion på VHF.
Köpa MIL-STD är nästan uteslutet varför man får mäta igenom varje utrustning före och sedan efter driftsättning i sin tänkta miljö,
är det bara en gnutta skräpigt så avhjälps det genom att klämma dit en lämplig Ni-Zn ferrit annars är det tillbaks till ritbordet.
Apropå ferriter så är det ett inte helt lätt område, det finns ett par saker att tänka på även där om man skall uppnå bästa effektivitet.
 
Till jobbet köps numera i princip endast switchade agg. Kravet är "Medical" för att minimera läckströmmar.
Apropå läckströmmar... till labbet byggde jag ett 'gediget' nätfilter för två mätinstrument och av naturliga skäl är det filtret inte vänligt mot jordfelsbrytaren utan måste föregås av en isolationtranformator.
Schematisk bild och bild på intaget med zon 1 och zon 2.
 

Attachments

  • nätfilter labbet.jpg
    nätfilter labbet.jpg
    181,8 KB · Views: 28
  • filterintagz1z2z3.jpg
    filterintagz1z2z3.jpg
    112,8 KB · Views: 29
En variant till lösning är att besöka en loppis. Det finns (ganska) ofta äldre linjära modeller av spänningsaggregat till en låg penning.
Du kan köpa en färdig nätdel för till exempel 12 VDC och sedan stabba ner den linjärt till 5V så blir inte rummet lika varmt.
Det gå även bra att leta rätt på transformatorer för halogenspotlight. De brukar ge 12VAC ut som då bara behöver likriktas och stabbas.
Det finns linjära spänningsomvandlare 24 till 12 VDC som går att bygga om så du får ut en lägre stabil utspänning.

Trebenta stabbar i 78 serien kräver lite filtrering utöver kondensator på in och utgång om de ska bli någorlunda ok.

Jag har råkat ut för en linjär stabbkrets som självsvängde på 455kHz. 13,8V 1 A gav rejält med effekt som störde ut det mesta i mottagarväg innan jag förpassade kretsen till den permanenta återvinningen och byggde en annan konstruktion.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Sk switchade nätaggregat, har förutom störningar en rätt begränsad livslängd.
Jag har lagat en del sådana, bytt kondingar etc som lagt av.
Med rätt storts kondingar verkar de kunna hålla längre.

Men skall man ha en radiostation, så är nog ändå bästa lösningen att helt utesluta sådana nätaggregt.
Som tidigre nämts i tråden är det inte så svårt att bygga linjär eller analoga som de kan kallas.
Svebry har transformatorbyggsatser, där 230 V lindingen är klar, Man lindar på sin, eller sina sekundärlindningar.
Exvis som jag tänkt att bygga 3 x 5 V 2 A, 12 V 1 A, och kanske nån mer.
Med stabbar för resp spänning. Det blir en lite större låda, och en del värme, men kan göras störningsfritt.

Ett problem är att många linjära stabbar specar sig för att vara bäst vad gäller stabilitet, och stegsvar på utspänningen, dvs de har hög förstärkning i reglerkretsen.
Det är inte alls nödvändigt att 5 V håller sig inom +-1 mV vid låg till hög last.
Men idag har vi mest de trebenta stabbkretsarna att välja på, om vi inte bygger stabbar med tre transistorer och en zener. ( som vi gjorde förr)
Rätt gjord håller ett analogt nätagg i många år, 25 - 50 år.

Äldre "finare" labbaggregat där man gjorde stor sak av stabiliteten, har en viss förmåga att självsvänga, när de blir gamla så det får man se upp med. De kan även vara känsliga för HF i luften vilket ju förekommer hos en radioamatör.
De kan även vara förhistoriskt byggda vad gäller eläskerhet.

För att svara på fråga i tråden, ja det finns sw mode väggvårtor som verkar störa mycket lite eller inte alls.
Men det hänger lite på vilken frekvens man lyssnar på och antennsystemet, och huruvida det lyssnar med elnätet.

SM4FPD
 
Back
Top