Hej.
Skrev prov för sändaramatör för så där 20 år sedan och köpte lite utrustning som blev liggande. Nu är jag lite sugen på att experimentera och se om jag kan komma igång. Jag tänkte att jag ska ha något flerbandigt och ganska snart introducera 10m, men först köra lite 2m och 70 cm. Igår lyckades jag öppna en repeater i Solna med vx-7ans gummiantenn.
Mitt första projekt är att bygga antenn och jag är begåvad med ett hus med följande förutsättningar.
Plåttak (bra jordplan?)
Skorsten med några meter maströr
Högt läge
I en låda i källaren hittade jag följande.
Yaesu vx-7
4:1 Balun (när använder man en 4:1?)
LDG Z100 antenntuner
Något jag tror är en SWR-mätare
Några isolatorer (gissar att jag tänkte bygga en dipol en gång i tiden)
Diverse kontakter. SMA-BNC, lösa UHF-hanar m.m.
Enkelledare
Kan jag hissa upp något i maströret och stämma av det med antenntunern och använda plåttaket som jordplan? Jag vill inte göra allt för tunga investeringar direkt, det kommer ändå att komma efter hand
Har vissa krav på estetik och helst ska det enda som syns vara en koax som kommer ner från taket. Har googlat en del och inser att mina teoretiska kunskaper är svaga och jag har svårt att omsätta infon jag hittar till något som jag kan använda i verkligheten (t.ex. vad har jag för nytta av en 4:1 balun). Så var snälla 
Alltså maströr och plåttak, något enkelt till att börja med. Förslag?
Skrev prov för sändaramatör för så där 20 år sedan och köpte lite utrustning som blev liggande. Nu är jag lite sugen på att experimentera och se om jag kan komma igång. Jag tänkte att jag ska ha något flerbandigt och ganska snart introducera 10m, men först köra lite 2m och 70 cm. Igår lyckades jag öppna en repeater i Solna med vx-7ans gummiantenn.
Mitt första projekt är att bygga antenn och jag är begåvad med ett hus med följande förutsättningar.
Plåttak (bra jordplan?)
Skorsten med några meter maströr
Högt läge
I en låda i källaren hittade jag följande.
Yaesu vx-7
4:1 Balun (när använder man en 4:1?)
LDG Z100 antenntuner
Något jag tror är en SWR-mätare
Några isolatorer (gissar att jag tänkte bygga en dipol en gång i tiden)
Diverse kontakter. SMA-BNC, lösa UHF-hanar m.m.
Enkelledare
Kan jag hissa upp något i maströret och stämma av det med antenntunern och använda plåttaket som jordplan? Jag vill inte göra allt för tunga investeringar direkt, det kommer ändå att komma efter hand
Alltså maströr och plåttak, något enkelt till att börja med. Förslag?