Välja kabeltyp till skärmat nätverk

Tyvärr hjälper ferriter bara måttligt/inte alls om källan är kraftig. Ser ut som du har har kvar alla switchade orginalnätdelar :eek: vilka säker kraftigt strålar ut via både elnätet och alla plastburkar.
De som brukar vara värst är Adsl/bredbandsmodem, nätdelar till POE och nätdel till laptop.

Prova linjär nätdel, de flesta apparater är nöjda med 5/9/12v
Telias Thomson/Technicolor och Dlink tillhör de fabrikat som är ökänt snålbyggda:mad: Dålig nätdel, EMI från elektroniken som läcker ut på kablaget och plastlåda.
 
Jag är inte så säker på att det är nätdelen i PoE fallet. Klassiska "spel" på vissa frekvenser. Det borde inte vara nätdelen...Men visst plastlådor osv är ju inte bra. Jag har gått över allt med en närfältsprob och metoden att stänga av/på så har hygglig koll på vad som stör och inte.
 
Ja, det är rätt metod med prob och lära känna igen varje pryls störbidrag. När man lyckas dämpa en störning återfinns vanligen en lite svagare genast i samma område... Jakten tar aldrig slut! :confused:
 
Ang nätdelen till olika utrustningar (switchar, routrar mm) så är det "tråkigt" att alla använder olika spänningar. Jag hade en tanke att fixa en enkel UPS, som man kanske vill ha, med en laddare och en lämplig 12 V accumulator. Men när jag räknade igenom burkarna så hade alla olika spänningar från 5V till 18 V om jag minns rätt och ingen hade i stort sett 12 V !? Så då måste man använda 24V och sen linjära regulatorer till varje enhet. Jobbigt blev det helt plötslig, men hade varit smidigt om det funkat. Så varför inte ha en standardspänning ? Sen att man behöver olika spänningar inne i burken är ju en annan sak men det behövs ju alltid...Och förhoppningsvis så stör omvandlingen där mindre...
 
Innan man börjar mecka med extern matning, bör man noga märka prylarna med spänning och polaritet! Det är jobbigt att fylla på ny rök i alla komponenter i efterhand...
Min mobilrouter hade svårläst text, men det blev uppenbart att den inte ville ha 12V:confused:
(efterhandskontroll i manualen angav 5v och ”avig” polaritet:oops:)

Å andra sidan funkar många apparater med lägre spänning än angivet, vilket kan förenkla matningen.
 
Å andra sidan funkar många apparater med lägre spänning än angivet, vilket kan förenkla matningen.
Det har jag också konstaterat.
Min TP-link router som ska matas med 12V går faktiskt bra ner till 8V.
Direkt på ingången sitter en 5V regulator och den behöver definitivt inte +12V.
 
Back
Top