Välja signal?

SA7PTR

Well-Known Member
Hej!

Jag har fått en signal som jag inte alls är nöjd med av olika anledningar. Varför kan man inte själv få välja sin signal, som när man skaffar telefon eller e-post?

Jag vet att man kan ansöka om specialsignaler á 150 kr/år, men det är inte det som avses här.
 
SSA har skrivit några anvisningar om signaler, i SSA2005-2 står följande (http://www.ssa.se/sektion_utb/documents/SSA2005_2.pdf)
Utfärdande
SSA utfärdar amatörradiocertifikat/licens med tilldelad anropssignal till den sökande.
Anropssignalen har prefix SA och utdelas med treställiga suffix i löpande ordning. Distriktsiffra
tilldelas enligt nuvarande distriktindelning.
Vilket är det sätt på vilket signaler alltid (såvitt jag vet) har delats ut. Både av PTS och SSA.

Om detta är ett krav från PTS sida eller ej vet jag inte, men det kanske någon från SSA kan svara på. Tror att sm6jsm är den som vet mest om detta om signaler.

Det finns även en anvisning som heter 2006-1 (vers text gjorde att jag trodde att det var ett aprilskämt...), den finns att läsa på http://www.ssa.se/medlemsinfo/dokument/SSA 2006 1 generellt.pdf och innehåler bland annat följande text:
Anropssignaler skall normalt delas ut i strikt ordning inom pågående suffixserie.
Vilket gäller med några undantag, se texten (och få ett gott skratt...)

73 de Lars, sm6rpz
 
Hej!
Jag har fått en signal som jag inte alls är nöjd med av olika anledningar. Varför kan man inte själv få välja sin signal, som när man skaffar telefon eller e-post?

Jag vet att man kan ansöka om specialsignaler á 150 kr/år, men det är inte det som avses här.

Om det kan vara någon tröst så fick man inte själv välja signal då jag tog mitt cert (1960).
En stor dag då papperna från Televerket damp ner i brevlådan. Min belöning för allt pluggande och telegrafitränande! Glad att ha fått en signal överhuvudtaget! :D
/Ingvar
 
Jag fick min signal SM5YLO av PTS trots att YL-serien uttalat är reserverad för kvinnor. När jag börja köra fick jag många omfrågningar på signal och namn vilket jag inte förstod då. Så det är ca 40 kvinnor och två män varav jag är den ena som har YL-signaler. Det finns inte en chans till ändring - jag har kollat. Enda möjligheten är att emigrera eller byta personnummer och göra om provet.

Så valet blev en köpesignal SE5X som jag verkligen inte ångrat. Den är kort, lätt att säga och är mycket lätt att höra. SE=Sverige 5=distrikt X=något okänt.

Bästa 73, Lennart SE5X
 
Last edited:
Det är väl enbart SSA som reserverat YL för kvinnor? D.v.s. enbart signaler med SA som prefix. (SSA callbook fungerade inte så jag kunde inte söka...)

73 de Lars, sm6rpz
 
Nu fungerar SSA:s callbook igen!

Hade lite tid över så jag sökte lite efter YL-signaler under SM-prefixet.

Om man söker efter signaler som innehåller YL någonstans i suffixet så finns det totalt 43 varav 2 är anonyma, 12 är män samt 29 är kvinnor.

Lustigt nog är det jämt mellan de som har en signal enligt SM?YL? Där är 12 kvinnor, 11 män, och 2 är anonyma.

Så det verkar som om även PTS prioriterade suffix med YL i sig för kvinnor. Där ser man... :D

73 de Lars, sm6rpz
 
WOW, allt jag kan saga ar WOW

Jag tror att nar jag kommer till Sverige sa anvander jag min Canadian callsign.

Det verkar vara en STOR skillnad mellan Canada och Sverige.

Har i Canada sa far man nar man tar testet valja tre olika callsigns som man skulle vilja ha eller sa kan man lamna det blankt sa att man far ett callsign by random selection.

Har sa kan man fa ett sakallat specialcallsign som ni kallar det efter man har varit en Ham i 5 ar och da far man ansoka om ett 2 letter callsign vilket da ar antingen VE2XX eller VA2XX istallet for det vanliga VE2XXX/VA2XXX och att fa ett nytt callsign om man inte flyttar till en annan province sa betalar man cirka $60 CAD eller sa till Industry Canada som ar var version av PTS och det samma galler nar man ansoker om sin 2 letter callsign ocksa MEN vi behover inte betala varje ar for att fa ha kvar varan sakallade special callsign, vi betalar en gang and that is that sa att saga, jag vet inte och jag forstar inte varfor SSA inte later folk valja sina egna callsigns for that callsign kommer att vara en del av dom for en lang tid, jag markte att man inte ens fick valja mellan SM eller SA men nu sa har dom i Sverige aven SB, SC, SD etc etc etc ad nauseum som verkar vara special callsigns ocksa och nu sa far man tydligen bara ett SM callsign om man pungar ut med 150 SEK varje ar och forlorar det callsign saklart om man inte betalar, det ar inte en stor summa men jag tycker att det handlar om principen, dom essentially sager att du far den callsign som du far och gillar du inte den sa synd om dig, vill du ha ett callsign som du gillar och som du valjer sjalv sa kommer det att kosta dig varje ar.

En sak ar bra iallafall och det ar att SSA nu hanterar utgivningen av callsigns, det ar nagot som vi har i Canada forsoker att fa igenom for vi har en massa problem med att varan callbook ar fylld med Silent Keys och pa grund av att familjen antingen inte visste om att dom behover anmala dodsfallet till Industry Canada eller dom inte brydde sig for att gora det sa har vi en massa SK i varan callbook och deras callsigns can bli givna till andra hams efter 2 ar om inte nagon i familjen ar en ham och vill ha that callsign som sagt for familjen far alltid first choice sa att saga.

Men som sagt, jag tror inte att det skulle skada SSA nagot alls om dom satte upp en sida med alla callsigns som ar available sa att folk kunde valja vad dom skulle vilja ha, for som sagt det ar en del av deras identity on the band och det ar battre att dom far valja den sjalv an att nagon sager till dom att sa har ar det and that is final men det kanske skulle vara svarare da att fa folk att betala pengarna for en special callsign om man gjorde pa det viset som sagt.

Bara mina 2 cents on the issue iallafall och forgive me for mitt mixade anvandning av sprak men om jag inte kan ett ord pa svenska sa skriver jag det automatiskt pa engelska och jag borjar forlora mer och mer av min skrivna svenska verkar det som.

Och sorry for the long post men ibland sa maste man bara skriva av sig som sagt.
Ha det sa bra dar borta i Sverige.

73 de John, VE2SWE
 
Callsign

CITAT: "nu sa far man tydligen bara ett SM callsign om man pungar ut med 150 SEK varje ar och forlorar det callsign saklart om man inte betalar"


Jaså?
Det gäller tydligen amatörer i utlandet?
Vem betalar man till? PTS eller SSA?
Kan det vara s.k. registerhållningsavgift eller vad kallas avgiften?

"Silent keys" är nog ett spritt problem. Det gäller för anhöriga att meddela, och för amatörkollegor som vet att anhöriga saknas, att hjälpa till med upplysningen.

/Ingvar
 
CITAT: "nu sa far man tydligen bara ett SM callsign om man pungar ut med 150 SEK varje ar och forlorar det callsign saklart om man inte betalar"


Jaså?
Det gäller tydligen amatörer i utlandet?
Vem betalar man till? PTS eller SSA?
Kan det vara s.k. registerhållningsavgift eller vad kallas avgiften?

"Silent keys" är nog ett spritt problem. Det gäller för anhöriga att meddela, och för amatörkollegor som vet att anhöriga saknas, att hjälpa till med upplysningen.

/Ingvar

Du Ingvar, ingenstans skrev jag att det du citerat handlade om amatorer i utlandet.

Min kommentar var att SSA inte ger ut SM signaler langre till amatorer I SVERIGE utan bara SA och om man vill ha en SM signal sa maste man ansoka for den som en special signal som enligt SSA's website kostar 150 SEK och det maste betalas varje ar.

Du borde kolla in SSA's website for dom har all informationen dar.

Hope that this clarifies everything.

73 de John, VE2SWE
 
Det var därför jag använde frågetecken!

Jag betalar inte någon avgift för mitt callsign.

Da maste du ha fatt din ham radio ticket innan 2006 tror jag for nu sa ger dom inte ut SM callsigns langre och alla som far sin ticket nu far bara SA callsigns.
 
gör man provet hos SSA så får man SA prefix
men om man kontaktar PTS:s provförrättare så får man SM prfix
 
gör man provet hos SSA så får man SA prefix
men om man kontaktar PTS:s provförrättare så får man SM prfix

Jag trodde att PTS hade gett allt arbetet for prov och utgivning av callsigns till SSA eller hade jag fel??

Jag kollade in PTS website och dar stod det att det var nu SSA som skotte om allting i det omradet, jag ar som sagt en Ham i Canada men skulle vilja ha en svensk callsign som jag kan anvanda nar jag ar pa min klubb i Malmo och nar jag har satt upp en permanent station i mitt hus dar och jag skulle hellre vilja ha en SM callsign an en SA for det ar det lattaste for mig iallafall att uttala och en massa folk visste att Sverige hade SM och SK callsigns men nar jag berattade for dom att Sverige nu ocksa har SA sa berattade dom for mig att that was news to them.

Nu ar bara fragan om jag kan fa ett svenskt callsign utan att behova skriva prov i Sverige for jag ar redan en ham eller om jag maste skriva provet for det ar mycket lattare for mig att forsta saker som ar skrivna pa engelska an svenska och jag var fodd och bodde storsta delen av mitt liv i Sverige med detta problem.
 
Hej igen John!

Beträffande provtagning så tar jag för givet att detta inte tillämpas på en tidigare licensierad amatör. Dessa saker kan du säkert få svar på hos SSA alt. PTS.

PTS - Anropssignal

/Ingvar
-ticket 1960-
 
gör man provet hos SSA så får man SA prefix
men om man kontaktar PTS:s provförrättare så får man SM prfix

PTS har visst bestämt sig för att inte längre dela ut SM-signaler (ingår inte i deras uppdrag) utan man överlåter detta till SSA som kan utfärda SA-signaler. Så tolkar jag den info som ges via PTS hemsida.
 
PTS har visst bestämt sig för att inte längre dela ut SM-signaler (ingår inte i deras uppdrag) utan man överlåter detta till SSA som kan utfärda SA-signaler. Så tolkar jag den info som ges via PTS hemsida.

Jepp det var sa jag laste det ocksa och enligt SSA's website sa ar nu SM callsigns vanity signals eller special signaler som kostar 150 SEK per ar.
 
Jag tror inte SSA delar ut SM-signaler med treställiga suffix.
SM-signaler med ettställiga suffix (vanity/contest) har de delat ut sedan länge.

Ingenting nytt har hänt, utom att PTS slutat dela ut anropssignaler till privatpersoner.

Rätta mig om jag har fel.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Jag tror inte SSA delar ut SM-signaler med treställiga suffix.
SM-signaler med ettställiga suffix (vanity/contest) har de delat ut sedan länge.

Ingenting nytt har hänt, utom att PTS slutat dela ut anropssignaler till privatpersoner.

Rätta mig om jag har fel.

73!
Jonas/SM5PHU

Hmm, skulle det inte betyda att om dom bara ger ut SM signaler med single suffix callsigns som vanity callsigns sa ger dom da bara ut 26 SM single suffix callsigns per region??
 
Hmm, skulle det inte betyda att om dom bara ger ut SM signaler med single suffix callsigns som vanity callsigns sa ger dom da bara ut 26 SM single suffix callsigns per region??


Det stämmer, SM1A, SM2A, SM3A osv är olika signaler.
 
Det stämmer, SM1A, SM2A, SM3A osv är olika signaler.

Det ar vad jag menade med for varje region, sa det blir da 26 single suffix SM callsigns times 8 regioner sa det blir 208 SM single suffix callsigns men da ar bara fragan, varfor bara 208 callsigns, for dom skulle kunna gora en massa mer pengar om dom aven anvande fria double suffix eller triple suffix SM callsigns men det ar kanske bara en fraga som SSA kan svara pa.

Mycket verkar ha andrats sedan jag var i Sverige 10 ar sedan.

Forresten sa tror jag inte att jag kommer att kunna fa en svensk callsign utan att ta ett test for efter att ha tankt efter och gjort lite research sa verkar det som Canada inte ar med i 62/01 agreement som ger ham radio licences till hams fran andra lander utan bara ar med i 61/01 agreement men jag far som sagt kontakta SSA men jag kommer troligtvis inte att komma tillbaka till Sverige for around 1-2 ar sa jag har en massa tid for att gora mer research.

Forresten jag vet att det har ar off-topic men nar jag kommer till Canada och ska anvanda min Canadian callsign, hur ska jag da anvanda det i Sverige for jag vet att nar jag anvander phone sa maste jag saga VE2SWE/SM7 men ska jag da saga Victor Echo 2 Sierra Whisky Echo Slash Sierra Mike 7 eller hur sager man att man ar typ i SM7 regionen via phone??

Kanske bara Victor Echo 2 Sierra Whisky Echo Sierra Mike 7??

Det har tyvarr aldrig kommit upp nar jag tog min Ham radio exam har sa I have no idea men skulle vara tacksam om nagon kunde explain it to me.

73 de John, VE2SWE
 
Back
Top