Väntetid på ny signal

Är inte det så att man får betala extra till PTS för handläggande av SM-signal, SSA tar ju nästan ingen avgift..
 
Provförrättaren jag skrev för förra lördagen (SM6JOC) skulle skicka in papprena direkt till PTS. Det skulle ta "2-3 veckor ungefär" sa han. Det kostar 260:- mer än en SA-signal via SSA om man får tro prisuppgifterna på SSA:s webbplats.
 
Hur går det? Har han fått sin signal ännu?

Själv ringde jag precis PTS för att kolla hur lång tid jag behöver vänta på min signal.
Han jag pratade med sa att dom hade lite personalbrist just nu, men att det inte bör ta "allt för lång tid". Han hade en bunt ansökningar som låg och väntade, och min var registrerad 24:e januari. Han sa att den borde bli färdig nästa vecka, så förhoppningsvis har jag min signal snart.
 
Hur går det? Har han fått sin signal ännu?

Själv ringde jag precis PTS för att kolla hur lång tid jag behöver vänta på min signal.
Han jag pratade med sa att dom hade lite personalbrist just nu, men att det inte bör ta "allt för lång tid". Han hade en bunt ansökningar som låg och väntade, och min var registrerad 24:e januari. Han sa att den borde bli färdig nästa vecka, så förhoppningsvis har jag min signal snart.

Intressant...., jag fick veta idag att hans ansökan inkommit till PTS 12 januari och att han får den i slutet på denna månad. Hur är det egentligen med turordningen hos PTS??

// Janne
 
Antagligen tar dom väl hela bunten som dom har liggandes på en gång.
Så... Då kan man alltså räkna med att få signalen antingen nästa vecka eller i slutet på månaden. Vi får hoppas på nästa vecka.
 
Ja, fort går det inte på PTS iaf.
Jag pratade med en dam där idag, och hon sa att hon skulle göra certifikaten imorgon. Kanske. Om inget oförutsett hände.
Hon hade inte varit på jobbet på ett tag, så det var väl därför som det hade blivit liggande. Hon sa också att dom har en handläggningstid på 45 dagar, så kommer den nästa vecka som jag istort sett blev lovad så får man väl anse det vara bra...
 
Så, nu var den långa väntan över för min kompis. Det tog "bara" 2 månader och 4 dagar efter godkänt prov. Hoppas att det blir en förändring på denna väntetid i framtiden.

Hoppas du får din signal snart med, Odur.

73 // Janne
 
Jag fick den idag också. 5 veckor för mig.

Ja man får väl gratulera att det funkade till sist för dig!
För min kompis verkar problemen fortsätta, när han på skoj sökte på sin signal
så visade det sig att det finns en Lars i Malmö kallar sig SM7ZCQ vilket borde vara omöjligt eftersom den rätta signalen är SM0ZCQ, enligt PTS har ingen SM7ZCQ signal registrerat / lämnats ut av dom. Samtidigt kan man på SSA's hemsida se att SM7ZCQ är ständig medlem sen 2007:confused: rör det sig om en felskrivning eller är personen i 7 land inte licensierad utan har tagit nåt ur luften?

På QRZ.com kunde man igår läsa att signalen SM7ZCQ vart registrerad där 28/2 kl 08:xx på morgonen, idag finns inte den signalen registrerad längre. Om det beror på att den som verkligen har signalen ZCQ klagat till qrz.com eller om SM7ZCQ själv tagit bort den vet jag inte.

Det var nog bättre när signalerna delades ut från en och samma plats då man minimerar
att sånt här händer. Det ska bli kul att se hur det hela utvecklar sig.

Kanske någon som läser detta känner / har talat med SM7ZCQ kan sprida lite ljus över det hela? Jag har mejlat till Lars och frågat om hans signal men inte fått svar än.

73 // Janne
 
Last edited:
Det var nog bättre när signalerna delades ut från en och samma plats då man minimerar
att sånt här händer.
SM-signalerna delas ju bara ut från PTS och inte ifrån SSA, så det kan väl knappast vara orsaken?
 
Måste vara någon som klantat sig. På tal om "signalproblem" så kan jag berätta att SM6DGR, Erik Bergsten i en QTC-tidning (nr 5-2007) fick anropssignalen SM6GDR. Jag mailade red. för QTC och påtalade det.
Fick svaret att inte ens Erik själv hade sett det under korrekturläsningen. Trodde att QTC skulle nämna något om felskrivningen i ett senare nummer, men icke... :(
Så håll hårt i era callsign, pojkar och flickor!
/Ingvar
 
Last edited:
Hur gick det med dubbelsignalen? Jag såg nåt i SSA-bullen att en av dom skulle få ny signal. Vad sa PTS?
 
Back
Top