Väntetid på ny signal

SM0VPJ

Well-Known Member
Hej allihopa!

Jag har en bekant som den 21 December avlagt godkänt prov för amatörradio.
Idag är det 21 dagar sedan han blev godkänd, men har ännu inte fått sin signal.
Att SSA har varit julstängt är ju en liten bidragande orsak, en annan är att dokument som sänts in i sammanhanget hamnat i papperskorgen men att det inte blivit avklarat
än idag tycker jag är dåligt! Vad tycker du?

Hur lång tid tar det i snitt idag för nya amatörer att få signalen efter godkänt prov, handläggningstiden borde inte vara mer än en vecka.

När jag tog mitt certifikat omkring samma tid fast 1994 hos PTS så vill jag minnas att det gick avsevärt fortare att få sin signal.

// Janne
 
Det enklaste är kanske att ringa SSA:s kansli och fråga.

Jag tittade igenom mina papper, och 9/4-1986 betalade jag 270:- för att avlägga prov, själva provet gick sedan av stapeln den 15/5-1986, certifikatet skrevs under den 9/6-1986, och tillståndet den 13/6-1986.

Det tog alltså, för 22 år sedan, en månad innan man fick avlägga sitt prov, och sedan ytterligare en månad innan certifikat och tillstånd dök upp.

Som svar på din fråga "Vad tycker du?" så ser jag inget underligt i att det tagit/tar tid, speciellt inte som det varit helger, samt att ett dokument tydligen hamnat fel. Men som sagt, kanske ett telefonsamtal till kansliet kan vara på sin plats.

73 de Lars, sm6rpz
 
Jag tog mitt certifikat -89. Det var nog ca. 3 månaders väntetid på att få avlägga prov.
Sedan tog det ett par, tre veckor innan jag fick certet. Sändartillståndet gick ganska snabbt att få, tack vare ivrigt telefonerande till Margareta Persson..... :D
 
Jag säger: Hav tålamod ...

Jag fick första gången som 15-åring vänta en hel sommar ... (Televerket)

Andra gången skickade jag in en måndag. Allt var klart på torsdagen. (PTS)

SSA:s kanslister jobbar väl bara på halvtid om jag inte är fel underrättad ..
 
Tidtabell:

Mars 1970: Insändande av ansökan i 3 exemplar
Juni: Referenser kontaktas av Televerket
September: Intervju (förhör) av lokal SÄPO-man
Oktober: Kallelse till certifikatprov
14 november: Provavläggning
27 december: Brunt kuvert med C-certifikatet anländer

3 januari 1971: Besked om anropssignal (muntligt)
23 februari: Tillståndet anländer, andlöst 1:a QSO...

Vad klagar ni på.... :)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tidtabell:

Mars 1970: Insändande av ansökan i 3 exemplar
Juni: Referenser kontaktas av Televerket
September: Intervju (förhör) av lokal SÄPO-man
Oktober: Kallelse till certifikatprov
14 november: Provavläggning
27 december: Brunt kuvert med C-certifikatet anländer

3 januari 1971: Besked om anropssignal (muntligt)
23 februari: Tillståndet anländer, andlöst 1:a QSO...

Vad klagar ni på.... :)
Nåja. På stenåldern så gick ju posten med snigelkurir, idag har vi ju betydligt snabbare leveranser ;)

På tal om prov. På lördag (19:e) så skriver jag mitt. Hoppas jag inte behöver vänta riktigt lika länge som SM0AOM på en signal.
 
Lite OT

Tidtabell:

Mars 1970: Insändande av ansökan i 3 exemplar
Juni: Referenser kontaktas av Televerket
September: Intervju (förhör) av lokal SÄPO-man
Oktober: Kallelse till certifikatprov
14 november: Provavläggning
27 december: Brunt kuvert med C-certifikatet anländer

3 januari 1971: Besked om anropssignal (muntligt)
23 februari: Tillståndet anländer, andlöst 1:a QSO...

Vad klagar ni på.... :)

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Det var nog bl a papperkvarnarna på SÄPO som gjorde att det tog lång tid förr. Min klassföreståndare berättade att det gick kalla kårar efter ryggraden när han en oktoberkväll (detta var 1961) blev uppringd av SÄPO. Så småningom började en utfrågning om mej. Inte förrän i slutet av samtalet avslöjade dom vad saken gällde. Han hade glömt att han för ett halvår sedan gått med på att vara referens. Dessutom skulle släkten kollas så det inte fanns någon kommunist.

73, Roland SM0BRF
 
Det var nog bl a papperkvarnarna på SÄPO som gjorde att det tog lång tid förr.

I QTC 10/1965 fanns en artikel med den vitsiga titeln "QTC i själva verket",
där en handläggare på Televerkets Centralförvaltning bl.a. svarade på detta:

"Hur lång tid tar behandlingen av en licensansökan?
Jag minns att det tog 10-15
månader på den tiden jag själv fick signal.

-Vi brukar säga 2-3 månader som regel.
Men tiden kan variera oerhört eftersom varje
ansökan vandrar på remiss till olika myndigheter.
Dessutom kan ju provtagningen bli fördröjd.
Behandlingen här på Telestyrelsen tar
3 veckor, all annan tid ligger pä övriga instan-
ser. Länsstyrelserna brukar vara värst, det
händer att papperna fastnar flera månader.

Försvarsstaben däremot är mycket snabb -
en vecka i genomsnitt! Att det tog längre tid
att få licens förr berodde nog till en del på att
det inte fanns en separat amatöravdelning på
Telestyrelsen, som det finns nu.
Licensansökningarna var då ett extrajobb för en
helt annan avdelning. Och man kan ju också tänka
sig att remisserna tog längre tid
- folk visste mindre om amatörradio då."

Även om det tog längre tid tycker jag faktiskt att det var bättre när amatörtillstånden utfärdades av en myndighet än av SSA.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Då jag är provförrättare har jag en del erfaringr från förra året, den sista som gjorde ett prov var den 20 dec, jag sände indet godkända provet den 21 och på fredag den 23je hade han sin signal.
Dvs signalen certet kommer med vändande påost från SSA.
Men han måste ju betala in avgiften annars ligger SSA på certet. I provkuväret ligger ett inbetalningskort.
Det skall inte förväxlas med provagiften som avlägges till provöfrättaren

Det kan ju vara så att man på SSA kansli har tagit långhelg vilket kan förklara saken.

Rong o fråga är mitt råd
 
Last edited:
Jag har en bekant som den 21 December avlagt godkänt prov för amatörradio.
Idag är det 21 dagar sedan han blev godkänd, men har ännu inte fått sin signal.
Hur har det gått, har han fått något cert och signal än?

73 de Lars, sm6rpz
 
Hur har det gått, har han fått något cert och signal än?

73 de Lars, sm6rpz

Hej Lars, & alla 2:a!

Vad jag vet så har han fram till igår 080121 ännu inte fått sin signal. Om det beror på att han valde en SM signal istället för en SA signal vet jag inte. Oavsett vilket så tycker jag att det har gått långsamt, visst om man jämför med andra fall i denna tråd så är det ju ingen tid alls:)

Jag har inte kunnat skriva tidigare då min dator råkade ut för en installation av flytande java via tangentbordet och är nu på service, fick låna en annans PC så länge.
Java ska man ha i en kopp/mugg, inte i datorn!

// Janne
 
Jag har inte kunnat skriva tidigare då min dator råkade ut för en installation av flytande java via tangentbordet och är nu på service, fick låna en annans PC så länge.

Skaffa en dator med inbyggda kanaler för java- och saftdränering i tangentbordet nästa gång. ;)

73 / Göstha
 
Det verkar som att det är mer ofördelaktigt att välja en SM signal istället för en SA signal om man vill snabbt ut på banden, enligt info ifrån PTS är deras mål att ingen ansökan om amatörradiocertifikat ska ta längre än fem veckor. SSA har gjort vad dom kunnat efter jul ledigheten. Nu ligger ärendet hos PTS, när det ankom dit vet jag inte.

// Janne
 
Varför hamnade ansökan hos SSA när han ville ha en SM-signal?

Ingen aning, jag vet inte vad de utsedda provförrättarna har för info om vart ansökningarna skall skickas beroende på vilket prefix man vill ha. Kanske någon annan som vet:confused:

// Janne
 
SM delas väl enbart ut av PTS utsedda provförättare, och SA enbart av SSA utsedda provförättare?

SSA kan i vart fall inte dela ut SM-signal, de har inget mandat att göra detta. Frågan i detta fall är kanske om PTS godkänner prov förättade av SSA:s provförättare när någon vill ha SM-signal, eller om de "kräver" att man går till PTS-provförättare om man vill ha SM-signal.

(hm, vilken soppa :D)

73 de Lars, sm6rpz
 
Är det inte tillrådigt att vederbörande kontaktar SSA & hör efter vad som hänt, jag vid nåt tilfälle haft önskemål från att provtagaren om SM signal, SSA har vid det tillfället (efter förfrågan från min sida) sagt att man kan hantera detta genom att de vidarebefodrar ansökan till PTS. Normal handläggningstid för SA signal är ca 1 vecka & kansliet hanterar alla inkommande ansökningar med utskick av certifikat kommande fredag efter ankomst av ansökan.

SM0TSC - Av SSA godkänd provförättare
 
Back
Top