Världens energiförsörjning säkrad?

SM7TJC

Well-Known Member
På en auktionssite hittade jag en mycket intressant pryl. Det var ett slutsteg: ZETAGI B 550 P.
Det fantastiska med detta slutsteg var att det ger en uteffekt på 600W, men drar bara 14-35A vid 11-14V. Tydligen har teknikerna på Zetagi funnit någon, tidigare okänd, teknik att utvinna energi ur ingenting. Vi får hoppas at de vill avslöja sin hemlighet för den övriga världen, så att den kan tillämpas även på andra områden.
Nobelpriset i fysik torde vara säkert som handen i handsken.

Eller har jag missuppfattat något???? :D
 
SM7TJC said:
På en auktionssite hittade jag en mycket intressant pryl. Det var ett slutsteg: ZETAGI B 550 P.
Det fantastiska med detta slutsteg var att det ger en uteffekt på 600W, men drar bara 14-35A vid 11-14V. Tydligen har teknikerna på Zetagi funnit någon, tidigare okänd, teknik att utvinna energi ur ingenting. Vi får hoppas att de vill avslöja sin hemlighet för den övriga världen, så att den kan tillämpas även på andra områden.
Nobelpriset i fysik torde vara säkert som handen i handsken.

Eller har jag missuppfattat något???? :D

Verkningsgrader överskridande 100% samt det praktiska utnyttjandet av de hittills oexploaterade negativa frekvenserna är framtida teknikutveckling som vi ser fram mot...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM0AOM said:
Verkningsgrader överskridande 100% samt det praktiska utnyttjandet av de hittills oexploaterade negativa frekvenserna är framtida teknikutveckling som vi ser fram mot...

Om vi antar att uteffekten avser PEP SSB med medeleffekten högst 30 % därav, 180 W, borde verkningsgraden bli praktiskt realiserbar. Marknadsföring är ett intressant ämne.

Apropå de negativa frekvenserna, så dröjer det i så fall nog inte länge förrän de kommersiella aktörerna lägger beslag på i stort sett hela det utrymmet också. Återstår då de imaginära (komplexa) frekvenserna +90° resp -90°. Framtiden blir intressant. Den som lever får se ... ;)

Göstha
 
Det är tyvärr som sägs att Italienarna överspecar och räknar Pep på alla tänkbara konstiga sätt.
300 watt PA får reas ut billigt och tillverkaren är helt frågande när vi klagar.....
Idag är alla radioamatörer med åsikten att Pep är uteeffekt och likka med vad man får vid CW, (brävåg). Om då ett 300 watts PA bara länar 200 Watt blir man besviken.
 
SM4FPD said:
Om då ett 300 watts PA bara lämnar 200 Watt blir man besviken.
medan alla andra på 27 MHz blir aningen mindre irriterade. Jag minns att det var så lagom kul på den tiden man använde 27 MHz AM som jaktradio att kunna höra jaktkamraterna bland alla gastande PA-nissar på kanalen. Då var det för väl att många av dessa slutsteg inte höll vad fabrikanten lovade.
Göstha -5DXU
 
Inte menar du att slutsteg användes på 27 MHz?!?!?!
Jag trodde att 5 Watt input gällde.....
de PA vi talarom, elelr i alla fall de jag kommenterar är HF steg för amatörbanden. Givetvis kan de nyttjas för 27 MHz i 28 MHz läget.
Men att någon vågar detta kunde jag inte föreställa mig. (ironi)
Men många av 27 MHz stationernas mottagare var ofta mycket breda, dåliga filter och en nästan obefintlig spegelfrekvensunderstryckning som en MF på 455 kHz ger.
Lägger vi till detta övermodulation och förstärkarmickar, så är 10 kHz kanaldelning lite.
På en vanlig AM 27 MHz radio är det modulatorn, som helt enjelt överstyrs och som används för att begränsa modulationen. Med klippning i modulatorn, dvs LF förstärkaren blir det modulerat fyrkantvåg av en bandbred som transformatorn tillåtet, kanske 20 kHz....
Någon som vet om 27 MHz stationerna idag är mer förfinade?
AM eller FM.
Eller är det antalalet kanaler som räknas?

Något som ändå är imponerande är dessa 27 Mhz stationer och att amn med så få komponenter och låg strömförbrukning ändå kunde åstadkomma radiokommunikation över så långa avstånd.
5 transistorer i mottgaren, 3 i TX och så tre till LFsteget. Några spolar.
 
SM4FPD said:
Jag trodde att 5 Watt input gällde.....
Det trodde jag också tills för en sådär 30 år sedan ;)
Som komplettering till mitt förra inlägg kan jag berätta att jaktlaget i början av 1990-talet övergick till att använda 31 MHz FM. Bye QRM, så att säga! Varför inte 155 MHz? Man ville gärna kunna höra hela jaktlaget, ojämnt utspritt över drygt 4 000 ha ångermanländskt kuperad terräng på ömse sidor om en långsmal sjö, och inte bara de närmaste passgrannarna. Jaktledarna föredrog också att slippa bli förvisade till snålblåsten på omöjliga pass högst upp på var sin bergknalle.
Göstha
 
"Världens enegeriförsörjning tryggad"

Efterssom rubriken här lyder: "Världens enegeriförsörjning tryggad" så kommer man att tänka på andra saker.
Exvis eveighetsmaskiner, SM2AZG har gjort en som går än, kolla hemsidan:

http://home.swipnet.se/SM2AZG/

Jag läste i en gammal ELEKTOR om att man kunde använda tunneldioder för att ladda NiCad batterier, utan extra strömkälla.
Tunneldioder har ju en konstig karaktäristik, en vrängd bakvänd kurva, och med flera seriekopplade skapar de en ström istället för att behöva en ström för att mätas upp.
Dvs en evighetsmaskin.

Nåja, jag hoppas ni inser min lilla ironi, men kul kan det vara.

Men är det någon då som mekat med just tunneldioder?
Finns de fortfarande och hur funkar dom, och vad kan de brukas till?

Men en liten värmepump efter PA´t kunde kanske vara något, om fläkten blåser ut 1000 Watt förluster i form av värme och en värmepump kunde pumpa upp det med en faktor 4 så kunde PA´t användas för att värma hela huset.
Eller varför inte värma lite tevatten med PA´t.
 
SM4FPD said:
Men är det någon då som mekat med just tunneldioder?
Finns de fortfarande och hur funkar dom, och vad kan de brukas till?

Tunneldioden är en mycket speciell halvledare som har negativ ström/spänningskaraktäristik. Inom ett ganska litet område så minskar strömmen när
spänningen ökar. Den uppvisar "negativ resistans", och kan därmed förstärka signaler.
Sätter man en rätt förspänd tunneldiod över en resonanskrets så börjar kretsen också självsvänga.

(En beskrivning finns på http://en.wikipedia.org/wiki/Tunnel_diode)

Innan högfrekvenstransistorer fanns så var tunneldioder det enda sättet att
få till snabba logikkretsar med halvledare, och även lågbrusförstärkning.

Det gick redan i början av 60-talet att få switchtider på bråkdelar av nanosekunder
med tunneldioder, och tunneldiodförstärkare gjordes på flera GHz.

I många riktigt gamla bredbandsoscilloskop så satt det tunneldioder i triggerkretsarna för svepet, och man kan även råka på tunneldioder i samplingoscilloskop.

En "amatörprodukt" med tunneldiod var Heathkit HM-10 "Tunnel Dipper" som såldes
under några år på 60-talet.

Utvecklingen med allt snabbare transistorer gjorde tunneldioden omodern ganska snabbt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag minns att det i någon gammal bok sedan 60 talet fanns en ritning på en sändare med tunneldiod. En avstämd krets och en diod plus 1,5 volt knappcell batteri.
Ja förstod aldrig hur den kunde funka, men var ju bara 12 år då.
Bilder på världens minsta spionsändare florerade, i storlek som ett risgryn, var förstås byggd av en sådan.
Räckvidd flera meter.... kanske genom väggen till grannrummet trådlöst...
Det har verkligen funnit roliga komponenter, liksom germanium transitorer, som var nyckfulla att kontruera med.
Mne det har nog när jag tänker efter förekommit tunnedioder byggda av vanliga kompoondenter, dvs en koppling med tunneldiodens egenskaper. vad man nu skall ha den till.
Men nu blir det kanske för mycket nostalgi.
 
Nu när vi ändå pratar watt och hur man anger det. Visst, italienarna är lite speciella vad gäller uteffekter och så men amerikanarna ligger inte långt efter när det gäller att ange max effekttålighet på olika produkter. Klassikt exempel är väl MFJ:s antennatuners, vissa antenntillverkare m.m. 1000W går tydligen och köra igenom vilket "skrot" som helst, bara det är "made in USA"
 
SM5SUH said:
Nu när vi ändå pratar watt och hur man anger det. Visst, italienarna är lite speciella vad gäller uteffekter och så men amerikanarna ligger inte långt efter när det gäller att ange max effekttålighet på olika produkter. Klassikt exempel är väl MFJ:s antennatuners, vissa antenntillverkare m.m. 1000W går tydligen och köra igenom vilket "skrot" som helst, bara det är "made in USA"

Ja, det är verkligen imponerande vilka effekter deras klena grejor skall tåla.
Full legal power!!! Sniff....sniff... luktar det ozon????? :D
 
Håller med om att Italienarna har konstiga tolleranser på hur de räknar effekt.
Zetagistegena brukar lämna 2/3 av vad de lovar.

Vad gäller antenner så lovar de också för mycket - har en italiensk vridbar dipol som skall hålla 1 KW. Brände sönder trapspolen med 400w på 17m.

Vidare har jag i stugan en Italiensk GP för 10-12-15-17-20-30-40 som skall hålla 2KW - 20m trappen brann av vid 900W.

Ännu roligare är Italienska företag när dom anger Db på antenner.

73 Magnus
 
Om en antenn enligt en Amerikansk tillverakre tål 1000 Watt Pep, så betyder det att riggen som driver antennen har 1000 Watt Pep input.
Vilket i sin tur bara inträffarr vid 10% av SSB sändningen.
Antennen bör då tåla en bärvåg, dvs HF effekt på c:a 300Watt.......
Watt per dollar är en viktig kvot man hållit på i USA i alla år.

Det är riktig att det går att bränna upp både antenner, traps och antennavstämmare. Jag
har sett mycket.

Men hur skall då en antennavstämmare specas? Förslag?

1. Den skall tåla en viss bärvågseffekt avstämd mot en 50 Ohms konstlast.
Dvs den specas vid SWR 1 till 1. Och med tillförd HF effekt. Låter bra va, ett sätt att speca som var och en kan upprepa hemma.

2. Den specas för värsta förekommande anpassningsproblem och med tillförd effekt.
I det här fallet måste den testas på c:a en miljon olika konstiga antenner som radioamatörer har. Kommer sedan på utpriset.....

3. Man anger en västa anpassning, med SWR fasvinkel etc för den effekt den skal tåla.
En spec som liknar en teoretisk antenn, exvis en långvajer, eller en dubbelZepp av typiskt modell.
Problemet är att bevisa att kundens antenn då inte håller mot den specen, att han gått över sepcen, eller att antennavstämmaren klarar vad den lovar, vilket är mycket svårt att koppla upp.
Detta skulle oxo innebära att kunden, radioamatören vet vad den specen betyder och kan översätta, eller mäta upp det på sin antenn. Ett orimligt krav på en stackars kund.

4. Att man lägger en god marginal på prylarna, detta låter ju bra. Man köper en avstämmare som tål 100 Watt men den är byggd för att tåla 500 Watt och den håller med största säkerhet i livstid, på alla tänkbara antennexperiment som en nu levande radioamatör kan tänkas hitta på, både normalt och i fyllan.
Kostnaderna kommer förstås på priset ......
Frågan om livstiden är för prylen elelr radioamatören.???
Problemet är att jag har sett MFJ´s 300 Wattare totalt uppbrända.............med en 100 Watts rigg.


Några fler förslag på hur man specar en grej av det här slaget?
Det är svårt, och liknar knappast några andra produkter som finns att köpa.

Ja det skulle vara datorer då.
Om de går sönder om man kör ett visst program, så accepterar kunden av någon anledning att betala själv..
Men inte för en HF pryl då gäller garanti vad han än gör.

Se det här inlägget med ett visst mått av humor, och ironi, men samtidigt måste man inse allvaret och det inte är så lätt att väga dimensionering och pris.

Torts allt är det inte så ofta man ser uppbrända antenavstämmare.
Vanligast är att man svetsat omkopplaren, dvs dvridit på den vid last.
 
Back
Top