Världens tuffaste radio!

Bortkastade pengar, när de flesta i dag inte ens vet hur man använder RF-gain, AGC/fast/slow mm...............många knappar eré
 
Håller med Rör-Bjarne!:)
Amatörradio kan vara så mycket mer.

Som t.ex. upplevelsen att bygga ihop något kristallstyrt och köra grannkommunen ifrån närmsta skogsglänta.

Den ultimata mottagaren existerar inte tekniskt och kommer aldrig att finnas.
Allting befinner sig i en värld av kompromisser, både tekniskt och ekonomiskt.

Då har jag inte ens tänkt på "skit bakom tangenterna", nämligen operatören.
 
Jag håller också med Bjarne. Han har oftast rätt - och i annat fall så brukar jag bara nicka lite instämmande ;-).

I början lusläser man manualen och tror sig ha lärt sig alla funktioner. Efter några månader har man glömt alla funktioner man inte använder "dagligen". Ofta ställer alla finesser bara till det. Man har råkat komma åt någon funktion i en meny eller råkat vrida en ratt åt fel håll. Sen sitter man och felsöker en kvart och missar det där QSO:et man ville ha när radion vägrade sända.

Har man för mycket pengar kan man ju alltid lägga dem på antenner, en DX-resa - eller varför inte på lite spännande Vintage-grejer!?
 
Jag är ny på forumet, men hållit på med radio i många år, även professionellt.

Amatörradio är väl ett ganska brett begrepp, där man kan hålla på med allt från entransistors qrp riggar till att enbart köra 2m/70cm repeater med färdiga små japanska/kinesiska handhållna riggar till att köra digitala moder på kortvåg. Koda om LMR radio, köra med avancerade riggar eller bygga en enkel rörsändare..

Olika äro våra intresseinriktningar, och det är väl det som är tjusningen med amatörradio.

Någon bygger egna antenner, andra köper färdigt. Samma sak här.

Inget behöver väl utesluta det andra.
Eller är det jag som är insnöad månne? :confused:
 
Amatörradio är väl ett ganska brett begrepp, där man kan hålla på med allt
Olika äro våra intresseinriktningar, och det är väl det som är tjusningen med amatörradio.
Någon bygger egna antenner, andra köper färdigt. Samma sak här.
Inget behöver väl utesluta det andra.

Håller med dej helt och hållet!
Ibland går diskussionerna höga, men jag har förstått att forum funkar ibland så.
Annat låter det på radion, då blir det i regel lite ödmjukare tongångar.
Dessutom kan det uppstå missförstånd, men sånt e´ livet. :cool:

/ Ingvar
 
Då jag faktisk träffar de människor som köper sådana mottagare, IC-R9500, kan jag ändå bekräfta att dessa oftast är mycket kunniga, och mycket väl förstår vad RF-gain etc är för något.
Man har även en mycket god bild av hur en mottagare fungerar och vilken klass av prylar man vill ha. En köpare av en R-9500 har oftast en mångårig erfarenhet av olika mottagare genom hela sin karriär som radioamatör eller lyssnare. Och han vill verkligen unna sig något av det finaste en gång, ja kanske den sista stora investeringen i livet.
Jag är ofta förvånad hur de kan använda den, och vilken finkänsla man har i sin radioöra, och faktiskt verkligen har förmågan att bedöma den skillnad som det kan innebära.
Att det särsklit vid så här dyra prylar dyker upp en massa flams är naturligt, och sker även om grannen har köpt en ny fin bil, ja till och med om han köpt sig en häftigare gräsklippare, eller en 47 tums TV. eller han som köpte en snöskoter för priset av en IC-R9500. Men han vill ju komma ut i naturen åtminstone några helger under vintern. samma fenomen finns inom fotohobbyn, nån har gått och köpt en systemkamera för 47 tusen plus några objektiv, totalt 168 tusen kr, inte behöver man den, och inte han som inte ens vet vad bländare är. Klart att man blir lite avundsjuk, det är oxo mänskligt, även om vi uppfostras att inte visa sådant, så finns alltid ett behov av att på något sätt utrycka det.

Visst är en IC-R9500 dyr, i samma härad som en komplett DRAKE-line kostade i mitten av 70 talet. Sådana såldes hundratals då.

Vi kommer nog alltid i framtiden att finna produkter av olika prisklass, ja så har det väl varit ända sedan den finaste stenyxan. Med lite kunskap om vår historia kan man lära sig att förstå nutiden och framtiden.

Ofta generar utvecklingen av den finaste produkten kunskap och prestanda som sedan används i enklare varianter. Vi ser effekten av detta bland bilar, radio, foto, TV, gräsklippare, fiskegrejer, MC, ja till och med cyklar med inbyggd energimätare av aluminum för 37 tusen kr.


Mängdrabatt på R-9500, ja, men sådant är en fråga mellan köpare och säljare.

De
Roy
SM4FPD
 
Last edited:
Back
Top