Världsradio köpes.

Hej, jag var/är intresserad av att köpa en Tecsun PL-310 för att jag var intresserad av att testa på lite Ultralight DXing, men den bästa som jag kan finna som hanterar både MW och SW, och som är i min prisklass (0-750:) är på Kjell Co och jag ska köpa den för att se om det är nåt att ha.
Om inte så kostar den bara 250 :- så det gör inget.

Så om nån har en bra LW/MW/SW-radio för en billig peng som du tror skulle funka så kan jag vara intresserad.
Jag har främst tittat på Tecsun's men det sprlar egentligen ingen roll vad det är, om den funkar. :)

/Fredrik.
 
Hej,

Jag har inte använt världs-radion som Kjell & Co säljer, men jag skulle vilja avråda från en radio som endast har upp/ner -knappar för frekvensinställning. Har haft ett par sådana och de är tvär-jobbiga att använda. Om du lägger till 150-200:- får du en sån radio som du är intresserad av (t.ex. på Tradera Tecsun PL310).
 
Tack för rådet.

Jag fick tag på en firma som heter Limmared som skulle få in ett par stk i nästa vecka och jag hoppas på att kunna boka en av dem.
Annars kör jag på ditt råd.

/Tack för hjälpen.
 
Jag har en PL-310et köpt mest för att få en liten bra "FM" radio. Trevlig radio med många bra funktioner, men den är inte bra om man skall ratta runt på LV/MV/HF, den tystnar några 10-tals ms för vare frekvenssteg och vrider man VFO:n snabbt så blir den tyst tills du stannar. Jag tror men är inte 100% säker att den större modellen med SSB inte har detta problem.
 
Jag fick tag på en gammal Grundig Yacht Boy 310 från 1975 (tror jag) som min gamla mormor hade, och den verkar fungera bra, men den har ett problem med snöret inuti tror jag.

När jag snurrar på tuningen så "tar den" inte riktigt.
Vad tror ni jag kan göra åt detta?

För övrigt så väntar jag nu på min PL-310 med.
Jag var tvungen att vänta för han på Limmared hade beställt den och han höll en åt mig. :)
Görbra service för övrigt.

/Fredrik.
 
Det är ofta fettet i vrid-kondensatorn som blivit hårt under tiden den stått oanvänd. Ibland mjuknar det när man använder radion och rattar fram och tillbaka. Om det inte hjälper behöver man öppna radion och smörja upp den. Akta så du inte får olja på snöret eller linhjulen i så fall.

Gamla analoga radios är ofta charmigare att använda än nya digitala.
 
Jag öppnade upp den faktiskt och tog en titt, och snöret såg ok ut, men det verkade vara att snöret hade "putsat" stången som ratten sitter på, så jag tog en lite fil och filade mycket försiktigt på stången för att se om detta gjorde nåt, och det gjorde susen, men snöret kommer nog att behöva plockas av för att verkligen fila upp den.

Sen tror jag att det finns delar som behöver oljas, som du sa, men jag har inte vågat mig på detta, än.

Tack för hjälpen. :)
 
När du ger dig på Grundigen så använd fett och inte olja på de detaljerna. Oljan är för tunn och stannar inte kvar och hamnar till slut där den inte ska vara.
 
Back
Top