VÄRSTA STÖRKÄLLAN

SM3IXY

Well-Known Member
Hallo
Jag tillhör skaran som har en brusmatta på s5-8 på 40m och 80m. Även på 20m har jag nu fått brus på s2-3. Jag tror de beror på att folk sitter inne nu å trynar framför sina apparater.

Min undran är, vilka är de värsta källorna till detta brus?

/Elof af Taby SM0IXY
 
Har du någon systematik i störkällan, om det är plasmatv eller dylikt som stör så kanske dom borde minska när det är natt för dom flesta.
Men tyvärr har vi nu en massa elektronik som producerar störningar även om dom är avslagna.

Själv har jag en cirkulationspump hos Stockholmshem som stör min mottagning periodiskt, eftersom jag bor i en lägenhet får jag nöja mig att lyssna men det går ju inte så bra pga detta.
På och av på pumpen syns i denna screencapture från en av mina SDR mottagare:

Ybex Clipboard - Shared Object

Den största anledningen till störningsbrus idag är enligt min mening switchade nätaggregat, överföringstekniker som använder elnätet och frekvensstyrda motorer.
Dessutom så skräpar detta ner elnätet med en massa skadliga övertoner.


73, Lars
 
Last edited:
Min undran är, vilka är de värsta källorna till detta brus?

En liten s.k. väggvårta (switchad nätdel) kan störa längre än man tror.
Plasma-TV påstås också vara stora störningsalstrare.

Men kolla först o. främst att du inte själv har något i huset som kan vara orsaken till störningarna.
Bryt huvudströmmen och kör mottagaren på batteri under tiden du gör kontrollen.
 
S-metern på min plastradio visar att störmattan hemmavid ger minst S9+10 och upp till S9+50 dB störnivå från 100 kHz upp till ca 6,5 MHz. Dipol i trädtoppshöjd med matningspunkt ca 50 m från bostadsrättsföreningens elmätarcentral. Förutom brusmattan moduleras störningen där topparna har 90 kHz lucka hela vägen.

CE-märkta fjärravlästa elmätare?

/Lasse
 
S-metern på min plastradio visar att störmattan hemmavid ger minst S9+10 och upp till S9+50 dB störnivå från 100 kHz upp till ca 6,5 MHz. Dipol i trädtoppshöjd med matningspunkt ca 50 m från bostadsrättsföreningens elmätarcentral. Förutom brusmattan moduleras störningen där topparna har 90 kHz lucka hela vägen.

CE-märkta fjärravlästa elmätare?

/Lasse

Har också väldigt mycket brus på låga frekvenser och det har ökat markant jämfört med hur det lät i somras, 160m är nästan omöjligt att köra. Från 100kHz och upp till ca 1,5MHz upplever jag att det finns väldigt många återkommande störkällor.
Om man lyssnar på dom i AM-läge så kan man höra 50Hz.
Jag misstänker då att detta kommer från bl.a switchade nätdelar.

Dessutom tror jag precis som SM0IXY att mycket beror på att man har mera lampor igång under årets mörka tid och nuförtiden kan dessa lampor vara t.ex swichade LED-lampor men även 12V-matare till halogenlampor låter mycket.
Jag har stört av mina med extra CM-filter men det har ju inte mina grannar gjort.

Det vore väldigt intressant att skapa en databas av "störljud".
Då kanske man till slut lättare kunde identifiera störkällan.

/Micke
 
Jag byggde en "störjägare", en ramantenn med förstärkare som jag ansluter till min KX1:a. Till det har jag gjort en sniffer-probe för "närstrid".

Började ett hundratal meter hemifrån, noterade de bekanta störningarna från kraftledningarna i närområdet. Fann att en granne i ett av radhusen hade en våldsamt störande switchande nätdel. La inte mer krut på det, man är ju lite suspekt när man smyger omkring med mysko pejlprylar...

Fann en kraftfull störsändare i servicehuset innanför en dörr märkt "Vattenmätarcentral". Därifrån kunde jag följa utsändningen via ledningarna i marken.

Vidare i terrängen närmade jag mig huvudkällan till eländet. Allt pekade på min lägenhet som är den enda i souterängplan. Milde tid..!.. Väl inne i lägenheten övergick jag till "sniffern". Noterade endast små källor av RF från oväntade håll, t.ex. led-dioden i videon och displayen i DVD:n, bägge apparaterna avslagna. Routern levde om men inget att hetsa upp sig för. Min notebook likaså, bara störningar i närfält.

Slog av huvudbrytaren och huvudstörningen kvarstod. Letade vidare utanför lägenheten och där i källarplan finns ett rum för alla elmätare. Dessa är numer utbytta till fjärravlästa sådana. Jag kommer inte in i rummet men störningarna där innifrån tvingar mig att dämpa mottagningen så mycket det går. Hela anläggningen fullkomligen radierar som vore det en avsiktlig bredbandig utsändning till alla som lyssnar på långvåg, mellanvåg och HF, och det vete f-n hur långt upp i frekvens den förorenar.

Konstaterade att mitt radioshack ligger ca. 10m via ett par betongväggar från störsändaren.

Enligt välunderättad källa lär just elmätare uppföra sig på så vis att de modulerar bredbandigt med toppar på ca 110 kHz. Mina toppar låg på 90 kHz när jag kollade mer noggrannt, men häromdan vid en snabb lyssning verkade de ligga tätare, ca 65 kHz.

/Lasse
 
Back
Top