Västkustlänken, vad är det?

SM0GLD

Vänsterhänt
I kväll hörde jag någon, kanske en sm6:a, som ropade in på västkustlänken på 144,6MHz FM.
Hur fungerar detta?
 
Njae, kanske går den ibland under namnet "ostkustlänken".
144,6 MHz är en länk hos SA0CAM i Sollentuna. Den ingår i ett analogt repeaternät baserat på SVXlink.
Beroende på vilken subton man använder, kan man öppna olika delar av nätet, ända upp till Kalix.

http://sk3w.se/dokuwiki/doku.php?id=svxreflector

73,
Jonas SM5PHU
 
Njae, kanske går den ibland under namnet "ostkustlänken".
Ja du ser, jag har ingen koll på detta.
Sollentuna förklarar ju varför signalen var stark i solna.

Men då finns det ju både en västkust och en ostkustlänk.

Hur gör man för att öppna flera repeatrar i rad, man kan ju inte sätta igång och programmera om subtonen sin radio för varje repeater man vill öppna.
 
Hur gör man för att öppna flera repeatrar i rad, man kan ju inte sätta igång och programmera om subtonen sin radio för varje repeater man vill öppna.
Om din radio har subtoner så har den kanske också minneskanaler. Då kan du lägga in samma frekvens med olika subton i olika minnespositioner.
Om du lägger in 141,3 Hz i en minnesposition som du kallar "TG2403", så kan du använda den för att öppna talgrupp 2403, det vill säga noderna i tredje distriktet.
Om det är för krångligt, kan du använda subtonen för talgrupp 240, som kommer att öppna (nästan) hela systemet, med risk för att någon repeater i någon ände redan är upptagen.

Det fina i kråksången är att du efter behov kan styra vilka noder du öppnar.
Om du vill ropa allmänt anrop, kan du öppna hela systemet, ända upp till Norrbotten.
Vill du bara ha tag på kompisen i Valbo, nöjer du dig med att öppna talgrupp 2403. Samtidigt kan någon i Luleå använda exempelvis talgrupp 2402 eller talgrupp 2405 utan att ni stör varandra.
Och vill du bara prata med grannen kan du nöja dig med att öppna den lokala noden ("ingen TG"). Eller förresten, då kan ni ju välja en direktkanal.

Den geografiska uppdelningen i talgrupper är gjord på samma sätt som i DMR, om jag förstått saken rätt.

73,
Jonas SM5PHU
 
Last edited:
Jonas, tack för förklaringen.
Man behöver hjälp att förstå strukturen för att kunna programmera smart.
 
Jag provade ostkust-länken tidigare ikväll. 144.600Mhz simplex med 77Hz subton. Hade ett QSO med en SM3'a mobil från Gävle mot Uppsala-Sthlm. Det funkade bra men lite ovant mot vanlig simplex direkt(utan olika koppel) eller vanlig RPT-trafik med eller utan subton.

/Sven.
 
Back
Top