Vätska i antennomkopplaren och jordpanel inne i shacket

SA7AZQ

Well-Known Member
Halloj.
Jag skulle sätta i antenenn i min omkopplare och på jordpanelen och då står det någon vätska precic vid pl kontakterna, allderles fullt av det, droppar nästan ner på golvet:eek:
Vätskan luktar som syra och aluminiumen är lite anfrätt på omkopplaren och en dubbelhona med mutter.
Hur i hela friden kan detta hända:confused:

Coaxerna går dessutom in i huset snett under omkopplarna så det kan inte rinna in via coaxerna eller hålet i karmen.
 

Attachments

  • panel2.jpg
    panel2.jpg
    95,8 KB · Views: 241
Last edited:
Min omkopplare, var ohså lite blött i den och utfällningar.
 

Attachments

  • omkopplare.jpg
    omkopplare.jpg
    91,9 KB · Views: 118
Kondens verkar troligt. Fuktig inomhusluft kondenserar på sval metall, grov koax leder kyla från utsidan. Jag brukar få en hel del kondens på den inkommande vattenledningen under fuktig vår och höst.
Köp en hygrometer, sedan vet du bättre var det behövs bättre ventilation eller luftavfuktare.
 
Last edited:
Vid matningspunkten till antennen blir det lätt "vattenintag" som rinner vidare ner i coaxkabeln.
 
Det är inte vanligt vatten utan det smakar lite som syra och luktar ungefär som det gör när ett AA-batteri läcker. För övrigt är schacket på andra våningen i ett rum där det alldrig är problem med fukt, fönstret står alltid öppet på glänt. Jag fick överslag någonstans ute i någon antenn när jag körde lite effekt och det är efter det problemet kom. Jag har försikgit sköljut ur omkopplaren och lyckats får bort alla utfällningar så vi får se vad som händer. Mina antenner matar jag i vattentäta dosor vid matningspunkterna så att jag har ingen Balun / mittisololator med so 239 kontakter utom på min yagi och 10-12m vertikal men det kanske är från den det kommer.
 
Ungefär så här ser min dragning av coax ut till huset.
Jag förstår inte hur det skulle kunna rinna in vatten i den mängd som det var på omkopplaren och på plåten, det blev nästan en hel ruta hushållspapper jag fick använda.

Grön ska symbolsiera två dipoler för 40 och 80 och dessa matas med RG 58 i en eldosa som har packning och är godkänd för uthomhusbruk. Matningsprincipen är desamma på båda dipoler.
 

Attachments

  • coaxern sa7azq.png
    coaxern sa7azq.png
    29,3 KB · Views: 214
Last edited:
Titta på din RG-58'a. Skala av lite isolering och känn efter noga. Du ska se att det är fuktigt.
Den finns olika kvaliteter av koaxialkabel. Gles strumpa och mycket tät strumpa som skärm. Det finns också de som ligger mellan ytterligheterna. MIL-stämplade kablar brukar ha tät strumpa.
På en RG-58 bör skärmen vara så tät att det är riktigt svårt att fläta ur den. Ju tätare skärm desto dyrare koaxialkabel. Där är nämligen så att det är skärmen som är dyrast att tillverka på kabeln. Billiga koaxer brukar därför ha väldigt gles skärm och bör inte alls användas utomhus.
Vatten tar sig igenom om det så bara finns det allra minsta utrymme. Det är likadant med rotorkablarna som förr såldes med Yaesu rotorerna. Där fanns dessutom en papperskärna och den ledde vattnet med alldeles utmärkt effektivitet.
Den tråkiga biten med att hitta vatten i en koaxialkabel är att den måste bytas ut helt och hållet.
Jag har sett alla de här sakerna på nära håll så nu är jag simkunnig även i smult vatten...
73 - Bengt SM6FUD
 
Tjena Bengt och de andra som läst och svarat på mina inlägg.
Jag ska prova klippa / löda av kontakten och titta, kommit fram till att det är kabeln till min 10-12 m vertikal som vätskan kommer från. Den coaxen är RG 213 av märket "KO-po" och ca 10-12m lång. Jag torkade upp allt på jordskenan vid lunchtid idag och nu är det fullt av vätska där igen, ungefär i storlek som en 10-krona.
Får väl börja lägga coaxen i en spann =)
Kan någon förklara hur vätskan kan rinna uppåt, att det kan vara kapilärkraften skulle jag köpt OM inte det var ca 1m upp det måste sugas.

Jag provade att TX´a på antenenn och hörde IZ, EI, PY idag och swr var oförändrad mot tidigare och sedan ökade jag effekten till 500w kortvarigt för att se och swr ändrar sig inte mkt.
/K
 
Vatten är ont. Vatten kväver och det är svårt att köra bil i det. En kamrat sa en gång "det beror på de döda tingens inneboende ondska" och det skrattade jag väldigt gott åt den gången. Sedan dess har jag flera gånger funderat på om han menade allvar därför att ibland kan man nästan tro att det är ondska med i spelet. Eller om man vill kalla det för Murphy's lag.
Vatten har en enorm förmåga att ta sig fram där det inte ska. Det finns mer vatten på jorden är markyta :)....
Även om det är utmärkt ståendevågförhållande så tro förallandel inte att koaxen är frisk. En RG-213 kan se fin ut. Ohm-mätning säger att allt är bra. Ändå kan den vara en utomordentligt dämpsats mellan ändarna. Koax åldras dessutom. Vem gör inte det?
Jag skulle i alla fall byta hela kabeln. Nu kommer vintern snart.
En RG-213 ska också ha en jättetät skärm som är näst intill svår att pyssla med. Är den det minsta gles så duger den inte till mycket annat än ett farligt vapen i tät dimma.
- Bengt
 
haha den var bra, tur man inte passerat 30 änn för då börjar väl det gå utför som en släkting sa en gågn.
Hursomhelst har jag klippt av kontakten på coaxen och då var mittledaren och plasten runt den helt genomsur, ja jag blev ohså sur för den delen.
Håller på att beställa ny RG 213 nu ialafall som jag hoppas kunna få innan helgen.

Hur tätar man uppe vid antennen, svårt att dra vulk runt kontakten när den sitter monetrad i ett fräst hål i aluminiumen. Men en tanke som slog mig är att kanske man kan skjuta ett plaströr runt kontakten som man sedan trycker upp i "taket" i hålet?.
 
Last edited:
Jättebra jobbat! Då får vi hoppas du blir QRV i SAC SSB så vi får ge OH på nöten...igen...
- Bengt
 
Tjena Bengt och de andra som läst och svarat på mina inlägg.
Jag ska prova klippa / löda av kontakten och titta, kommit fram till att det är kabeln till min 10-12 m vertikal som vätskan kommer från. Den coaxen är RG 213 av märket "KO-po" och ca 10-12m lång. Jag torkade upp allt på jordskenan vid lunchtid idag och nu är det fullt av vätska där igen, ungefär i storlek som en 10-krona.
Får väl börja lägga coaxen i en spann =)
Kan någon förklara hur vätskan kan rinna uppåt, att det kan vara kapilärkraften skulle jag köpt OM inte det var ca 1m upp det måste sugas.

Jag provade att TX´a på antenenn och hörde IZ, EI, PY idag och swr var oförändrad mot tidigare och sedan ökade jag effekten till 500w kortvarigt för att se och swr ändrar sig inte mkt.
/K

Fabrikatet K-PO är lågpris Kina kabel.
Gles skärmstrumpa, inte bästa kvalitet.
Upplysningsvis...

/ Peter
 
Fabrikatet K-PO är lågpris Kina kabel.
Gles skärmstrumpa, inte bästa kvalitet.
Upplysningsvis...

/ Peter

Nej jag vet, gammalt sen jag körde 27 som har fått sitta kvar, säkert 5-6 år gammalt.

Bengt:
Kalrt jag ska köra SAC SSB, vet dock inte om jag kör hela testen, är medbjuden på jakt på söndagen så jag vet inte hur det blir, hänger på konditionerna om jag kör söndagspasset i shacket eller med hunden:D
 
Hur tätar man uppe vid antennen, svårt att dra vulk runt kontakten när den sitter monetrad i ett fräst hål i aluminiumen. Men en tanke som slog mig är att kanske man kan skjuta ett plaströr runt kontakten som man sedan trycker upp i "taket" i hålet?.
Det /kan/ :mad: vara kondens inuti antennen ( alternativt en otät skarv i sprötet som ger samma effekt med fukt inuti) som rinner ner genom antennens kontakt och fyller koaxen uppifrån...:eek: DÅå spelar eventuell tätning av kontaktstället inte stor roll.
 
Jag höll på att råka ut för en katastrof just på grund av en dålig inköpt antenn som tog in vatten. Spelade ingen roll att man vulkat och tätat ordentligt då det tog sig från insidan av antennen och genom N-kontakten och vidare till kabeln.

Som tur var fortsatte vattnet bara genom jumperkabeln ner till den gastäta 7/16-kontakten och inte vidare genom den 110 meter långa tjocka dyra feedern. Temperaturväxlingarna över dygnet gör kabeln till en sugpump då luften expanderar och drar samman sig. Då måste man ha gastäta skarvar för vattnet sugs in även om man har fall så att vattnet inte borde kunna rinna in. Tänk er själv när det börjar regna och samtidigt blir kallare (vilket inte är ovanligt) och det blir undertryck i kabeln och det börjar suga in i alla skarvar.

Frågan är hur man säkrast undviker att olyckan är framme när man har en inköpt antenn som man inte har kontroll över och som kan börja läcka. Helst skulle man vilja tillverka en gastät barriär innan man når fram till den långa dyra feedern. Kanke någon som har praktiserat detta och har några goda tips att dela med sig av? (Förutom att använda gastäta kontakter). Limma i antennerna från insidan om man kommer åt kanske? Eller limma i kontakterna på lämpligt sätt? Kanske inte finns någon genväg mer än att införskaffa gastäta kontakter?

Det är ju tråkigt om en antenn läcker in vatten och förstör en feeder som är mycket dyrare än själva antennen.
 
Last edited:
Den som kan ge det bästa svaret/tipset är Försvarets Materielverk som har erfarenhet och kunskaper i ämnet antenner och hur man underhåller krigsmateriel i alla tänkbara sammanhang.
 
Att ha en jumperkabel, där fick jag en bra idé:) Gäller bara vulka och eltejpa utav bara den;) Min antenn (Imax 2000( är tejpad i skarvarna mellan alla sektioner och när den var nedmonterad senast i Juli tejpade jag om skarvarna. Det jag tror i mitt fall är att fåglarna har hackat hål på feedern (hänt förr på rg58) så den nya rg-213 ska jag dra innuti ett flexför man använder när man gjuter in ledningar i hus så får fåglarna jobba lite extra :D
 
Ang. koaxialkablar:

Varm luft inomhus kan "bära" mer fukt (g/M3) än kall luft utomhus.

Luften i Sahara innehåller mer vatten per M3 än luften vid sydpolen, den ligger ju på marken :)

När temperaturen utomhus är lägre än inomhus så vill naturen utjämna balansen mellan luftmassorna, det är därför som man alltid har en fuktspärr på innerväggen i huset så att inte fukten fryser i väggen.

Om din koax inte är tät inomhus så vill luftfuktigheten ta sig ut genom koaxen och väl där ute så kondenserar den till vatten som sen kan droppa in i huset när det blir varmare ute.

Täta din kabel med lämpligt material (vulktape?) inomhus och lämna den öppen utomhus så kommer fukten att dra sig ut till den kalla luften utomhus.

Naturligtvis så får det inte kunna komma in flytande vatten i kabeln så ett lämpligt skydd skall användas men du får inte göra det "gastätt".

Prova så får du se :)
 
Jag höll på att råka ut för en katastrof just på grund av en dålig inköpt antenn som tog in vatten. Spelade ingen roll att man vulkat och tätat ordentligt då det tog sig från insidan av antennen och genom N-kontakten och vidare till kabeln.

Som tur var fortsatte vattnet bara genom jumperkabeln ner till den gastäta 7/16-kontakten och inte vidare genom den 110 meter långa tjocka dyra feedern. Temperaturväxlingarna över dygnet gör kabeln till en sugpump då luften expanderar och drar samman sig. Då måste man ha gastäta skarvar för vattnet sugs in även om man har fall så att vattnet inte borde kunna rinna in. Tänk er själv när det börjar regna och samtidigt blir kallare (vilket inte är ovanligt) och det blir undertryck i kabeln och det börjar suga in i alla skarvar.

Frågan är hur man säkrast undviker att olyckan är framme när man har en inköpt antenn som man inte har kontroll över och som kan börja läcka. Helst skulle man vilja tillverka en gastät barriär innan man når fram till den långa dyra feedern. Kanke någon som har praktiserat detta och har några goda tips att dela med sig av? (Förutom att använda gastäta kontakter). Limma i antennerna från insidan om man kommer åt kanske? Eller limma i kontakterna på lämpligt sätt? Kanske inte finns någon genväg mer än att införskaffa gastäta kontakter?

Det är ju tråkigt om en antenn läcker in vatten och förstör en feeder som är mycket dyrare än själva antennen.
Vaselinfyll i kontaktens "övre delar"?
Alltså betraktat när kabeln kommer nerifrån och upp.
 
Back
Top